Články
![]() | Neobvyklé kytary 13 - Red special- Kategorie: KytaraRed Special je kytara, která si zaslouží maximální obdiv. Jednak na ní začínal hrát a hraje Brian May (Queen), za druhé si ji s otcem vlastnoručně postavil a konečně, nešlo o žádné kopírování jiných kytar, ale o vlastní konstrukci. K tomu všemu přičtěme to, že s výrobou kytar neměli žádné zkušenosti.
|
Brian začal "hudebně zářit" již v pěti letech, kdy ho rodiče posílali na lekce klavíru. Později,
v šesti, letech mu otec ukazoval hru na ukulele. V den sedmých narozenin dostal Brian první
akustickou kytaru, se kterou se začal seznamovat, a později na začal dělat i provádět i různé změny.
Především přidával vlastnoručně vyrobené snímače, aby dosáhl elektrického zvuku. Tahle kytara mu
vystačila až do teenagerovského věku, ale pak již zatoužil po opravdové elektrické kytaře. Bohužel
mu takovou kytaru rodiče koupit nemohli, proto se Brian s otcem rozhodl, že si ji vyrobí sami. Ti
dva byli ideální tým, protože Harold byl elektrotechnický inženýr a Brian zase student fyziky a oba
měli zkušenosti s prací se dřevem a kovy.
S projektem začali v srpnu 1963, když bylo Brianovi šestnáct. Výsledkem osmnáctiměsíční práce Briana
a jeho otce Harolda byla kytara později nazývaná Red Special, the Fireplace, the Old Lady. Tato
kytara tedy byly vyrobena proto, že na jinou jednoduše neměli , ale také proto, že tehdejší
konstrukce kytar (straty a les pauly) jim nevyhovovala.
Přezdívka Fireplace (krb) je opravdu výstižná přezdívka, neboť krk kytary je vyřezán ručně
kapesním nožem z jednoho sloupku starého typu krbu, kterého se s radostí zbavil jejich rodinný
přítel. U sedlového pražce je krk široký 46mm, vzdálenost krajních strun 40mm (běžné modely měly
tehdy 41-43mm / 34 mm). Tloušťka krku je 29mm na prvním pražci, postupně se zesiluje na 31mm na
dvanáctém pražci což zastiňuje i baseball-krky stratocastrů Jeffa Becka.
Lesklý hmatník je z dubu černě natřen hmotou používanou britskými kutily a známou jako Rustin´s
Plastic Coating. Značky poloh jsou vyrobeny z ručně opracovaných perleťových knoflíků, které našli v
matčině krabici se šitím. Krk má 24 pražců a menzuru 24", rádius 7,25", používané struny jsou
009"-042".
Střední sekce je ze starého dubového stolu, dále byly použity dvě vrstvy laťovky a na povrchu je
mahagonová dýha mořená cihlově-červenou barvou a lakovaná Rustinem. Původně tam měly být ještě
výřezy ve tvaru písmene F, ale tohle nakonec Brian nerealizoval. Kytara je tedy jakoby lubovka (tzv.
semi-hollow body) a na určitých frekvencích rezonuje. Nechybí ani ozdobné lemování vyrobené z okraje
nějaké poličky.
Tady ale Brianův důvtip nekončí. Chtěl tremolo, které by umožňovalo značný pohyb, pro podladění až o
oktávu a návrat zpět tak, aby se kytara vrátila do původního ladění. V té době ještě tremola nebyla
tak dokonalá a nad jejich správnou konstrukcí visely otazníky. Brian a jeho otec věděli, že se musí
soustředit na tu část kobylky, kde se strunami hýbe.
Po výrobě několika prototypů se rozhodli pro kobylku sestavenou ze šesti samostatných hliníkových
kusů přišroubovaných přímo ke korpusu, z nichž každý podpíral za nízkého tření ocelový váleček. K
zajištění správné intonace sloužily žlábky v jednotlivých kouscích můstku - pokud nějaká struna
neměla správnou intonaci, šlo váleček strčit do jiného žlábku.
Tremolo sestavili z bloku, který se opíral o břit z tvrzené oceli. Narozdíl od běžných stratovských
zvratných tremol, které napíná pružiny, když je páka tremola stlačena, používá tento systém používá
dvě robustní „tlačné" pružiny (použili pružiny z ventilů motoru motocyklu), které mají nastavitelný
tlak a jsou opřeny na šroubech upevněných v dutině v těle kytary. Při stlačení tremolo páky tlačí
blok tremola na pružiny, které kladou značný odpor. Díky téměř přímému tahu strun na ladící
mechaniky a pouze mírnému (4°) sklonu hlavy, který působí pouze malé tření v místě nultého pražce,
umožňuje tento tremolo systém bez zamykání perfektní stabilitu ladění. V té době to bylo řešení
vskutku převratné.
Co se týče elektroniky, tu nemohla intelektuální rodina Mayů nechat v jednoduché podobě. Původně
použil Brian snímače vlastní výroby, ale ty se moc neosvědčily. Byly to magnety typu horseshoe
(podkova) s dvojí polaritou (sever/jih), které při vytahování strun produkovaly protivný šelestivý
zvuk. Proto investoval do slavných snímačů s kovovým krytem Burns Tri-Sonic. Ty však nejdřív zalil
Araldite-epoxidem, aby odstranil jejich mikrofonní tendence. Pak byly napevno přišroubovány ke
korpusu a po mnoha experimentech bylo jejich ovládání nastaveno tak, že dvoupolohové přepínače v
první řadě sloužily k vypínání jednotlivých snímačů, přepínače v druhé řadě měnily fázování.
Ovládání pro volume a tone bylo umístěno pod aluminiovou deskou, aby bylo stíněno, a schováno pod
krytem z perspexu.
Takovéto zapojení zaručovalo mnoho možností a barev a tonů. Zapojení bylo sériové (narozdíl od
paralelního na stratech). Známý je zvučný tón v zapojení humbucking navíc ještě v kombinaci s treble
boostrem a VOXem AC30. Stačilo ale změnit fázování a ubylo harmonických, kytara měla čistý zvonivý
tón. Nebo také charakteristický sólový zvuk, který můžeme slyšet např. v sólu Bohemian Rhapsody (
krkový a střední snímač zapojené v protifázi).
Sám Brian popisuje zvuk kytary jako něco mezi stratem a les paulem. Možnost humbuckingů, tremolo s
možností velkého podladění při pohybu pákou - to jsou prvky moderní metalové kytary - na to, že ji
vyrobili dva nezkušení "kytaráři" je to geniální výsledek.
Kytara Red Special je jen jedna - tu kterou si Brian za pomoci otce sám vyrobil a dodnes ji na pódiu
využívá jako hlavní nástroj. Od té doby se ji ovšem snaží napodobit různí kytaráři a proto existuje
spousta kopií a replik jak od významných firem a kytarářů, tak od nadšených fanoušků.
Zajímavé je i to čím na kytaru Brian hrál. Posloužila mu nejlíp mince - šestipence, díky níž měl
charakteristický kovový zvuk. Mince měla zoubkované ostří, kterým někdy vytvářel škrábavý zvuk,
jinak ji držel velmi lehce.



Zdroje : překlady, google, stránky výrobců replik, Sandon