Články
![]() | Popis kytary - laky a povrchová úprava- Kategorie: KytaraJedno z posledních a zároveň důležitých částí výrobního postupu při výrobě kytara je tzv.
finishing, kterým je myšlena povrchová úprava, tedy lakování, stříkání. Tento úkon má vliv nejen na
vzhled nástroje, ale opět i na jeho zvuk...
|
Používané materiály
- Polyester je velmi trvanlivý lak a může být vyleštěn do vysokého lesku. Dává kytaře
excelentní a vznešený vzhled. Ve většině případů je vcelku jednoduché tento nástřik opravit, pokud
došlo k poškození.
- Polyuretan je jiný trvanlivý konvenční lak, který se běžně používá tam, kde není možné
požít polyester, např. metalické nástřiky. Někdy je upřednostňovn, protože není tak „tlustý" jako
polyester, v některých případech však může být nanesen na polyesterový základ. Polyuretan může být
leštěn do různých úrovní.
- Nitrocelulóza je velmi tradiční nástřik na mnoha hudebních nástrojích. Některé dílny ji
používají dodnes, ale není tak trvanlivá jako polyester nebo polyuretan. Je náchylná na mechanická
poškození nebo poškození jinými chemikáliemi. Celkem dlouho nátěr tvrdne. Doporučuje se o ni více
pečovat. Z ekologických důvodů ji velké firmy ani nesmí používat. (to naplatí např. pro Gibson,
který má pro tuto činnost výjimku, protože jeho produkty jsou zahrnuty do národního bohatství)
- Olej a vosk se používá pro přirozený (přírodní) vzhled. Nejlepší využití je pro husté tropické dřevo, které má zajímavou kresbu. Vosk se sice časem "ohmatá", ale má tu výhodu, že nemění tónové vlastnosti jako laky. Nanášení se provádí jednoduše pomocí houby.
Další pojmy a souvislosti:
Laky se nanášejí v několika vrstvách (např. až 14 vrstev).
Nitrolaky se používají i na krky, polyuretanové laky výhradně na těla.
Někdy může dojít k tzv "propadání", kdy lak kopíruje póry ve dřevu - což není žádoucí.
Povrchy kytar
V této ukázce samozřejmě zaleží na dřevu, podle něj je možné realizovat určitý nástřik, na exotických dřevech se provádí takový nástřik, který klade důraz na to, aby byla vidět vlákna, obyčejná dřeva s nezajímavým povrchem se natírají neprůhlednými barvami a laky.
Photoflame
...povrchová úprava nástroje, při které se na dřevo těla nebo krku přiloží velmi tenký
fotografický film. V podstatě jde o fotografii kvalitního texturovaného dřeva. Film přilne ke dřevu
tak dokonale že nástroj pak vypadá opticky velice působivě, jako by povrchová úprava byla skutečné
dřevo. Fender vyráběl foto flame kytary v Japonsku až do roku 1998 kdy výrobu zastavil. Protože se
jedná o přikrytí dřeva, které nemusí být zvlášť kvalitní, pak také nelze očekávat lepší zvuk, spíš
naopak.
[axdom - kamzi forum]
Transparetní lak
= průhledný lak, který po nastříkání dává vyniknout dřevu - samozřejmě se používá u dřev, která mají pěknou kresbu (letokruhy).
Sunburst
velmi častá povrchová úprava, kdy okraje nástroje jsou černé a přecházejí v jinou barvu (červenou, hnědou,žlutou...postupně) - tato úprava má evokovat opálení.

Swirling (swirled guitar)
Tuto techniku používá firma, která stříká kytary pro Steva Vaie - jedná se o jakousi technologii "víření".

Televizní design (TV)
...bílá povrchová úprava na Gibsonech určená k tomu, aby kytary vynikly na černobílých televizorech v 50.letech.
Barvení stromů
Firma Fender údajně jednu dobu praktikovala to, že si vyhlížela vhodné stromy, do nich speciálními injekcemi vpravovala barvu a teprve po nějakém čase je kácela. Tím dosahovala různých barev dřev.
Fender spin art
Finish u fendrů lze považovat za klasiku, převážně sunbursty nebo jednobarevné provedení...tak známe fendra všichni. Nyní ale dochází k zajímavé události. Fender obléká moderní kabát - jedná se o nástřik (spin, swirl), který vypadá velmi moderně, navíc tato metoda barvení zaručuje to, že žádná ze stejné série kytar nebude vypadat totožně jako jiná.

Sušina
U laků je dobré vědět kolik % sušiny obsahují, tat totiž na kytaře po vyschnutí zůstává (nitro - 5%, polzuretan 40-50% )
Fládrování
Dřevo se namoří na černo a poté vybrousí, ve fládrech zůstane černá barva (Epiphone Joe Perry Boneyard LP). U PRS používají dva odstíny téže barvy.
Splash Anodizing