Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Kupujeme kytarový aparát

Kupujeme kytarový aparát

30.4.2005 - Kategorie: Kytara
Jak si koupit kytarový aparát, co od něj očekávat, jaké pořžadavky by měl splňovat
Zkreslený a nezkreslený zvuk

Máte elektrickou kytaru...je třeba ji do něčeho zapojit, bez zesilovače totiž vlastně nehraje. Takže zapojíte do nějakého zesilovače, kytara hraje ale ejhle, hraje jako normální akustická kytara, vy jste si si představovali úplně jiný zvuk. Ten jiný zvuk je "zkreslený" zvuk a lze jej dosáhnout použitím kytarového zesilovače, který zkresluje nebo musíte ještě dokoupit efekt, který signál zkreslí. Takový efekt najdete pod označením distortion, fuzz, overdrive nebo booster.

Znouzectnost

V případě největší nouze, kdy jste veškeré peníze vrazili do kytary, je třeba improvizovat. Kytaru lze tedy zapojit do jakéhokoli zařízení, které má mikrofonní vstup , nebo line-in vstup. Takových zařízení je spousta. Jsou to klasické zesilovače, hi-fi věže, magnetofony dokonce jsem slyšel že se dá hrát i přes televizi. Některé zařízení k tomu poslouží lépe jiné hůře. Osobně jsem hrál přes kotoučový magneťák, ten dokázal vyprodukovat při maximálním vybuzení i zkreslený zvuk. Ideální je pokud se dostanete k nějakému staršímu elektronkovému zesilovači (nejdražší kytarové aparáty jsou právě elektronkové). Kdysi se jich vyrábělo víc např. Tesla Mono 50, Mono 70, Tesla 130. Pro kytaru jsou ideálnní. Taky jsem hrál na staré elektronkové rádio (takové to skříňové) - taktéž super zvuk :-)

Lampy versus tranzistory

Oblast kytarových zesilovačů je snad jediná, kde nebyly nahrazeny "prehistorické" součástky tzv. lampy (elektronky, flašky) novějšími tranzistory a to z toho důvodu, že je u nich cítit dynamiku a hřejivost tónu při hře. Lampové aparáty jsou špičkové aparatury, ale jsou mnohem dražší než tranzistorové. I samotné lampy, které je doporučeno alespoň jednou za rok měnit, nejsou nejlevnější. Celý zesilovač je také díky elektronkám křehčí a náchylnější na poškození. Naproti tomu tranzistorové aparáty, které nedosahují takových zvukových kvalit, zmíněnými nevýhodami nedisponují. V dnešní době už se výrobci snaží i u tranzistorových aparátu vytvářet obvody tak, aby co nejvíce simulovaly lampový zvuk. Kompromisem mezi lampovými a tranzistorovými zesilovači jsou hybridy, které mívají lampu v předzesilovači, zatímco koncový stupeň je tranzistorový.

Komba a stacky

Stacky jsou aparáty s odděleným zesilovačem (hlavou) a bednou (kabinetem). Full stack je hlava se dvěmi kabinety, častěji je v amaterských podmínkách dostačující half stack - hlava s jednou bednou. Výhodou stacků je vzhled, protože to opravdu vypadá jako pořádný aparát. Další výhoda tkví v tom, že samotné reprobedny obsahují více reproduktorů (nejčastěji čtyři) a tím se zvuk šíří do většího prostoru. Nevýhodou je samozřejmě přenositelnost a hmotnost celého kompletu. To neplatí v případě, pokud víte, že na pódiu pro vás bedny připraví - tím pádem vám stačí vozit sebou jen hlavu a máte k dispozici svůj zvuk.
Kombo je zesilovač s reproboxem v jednom celku. Obsahuje většinou jeden nebo dva reproduktory a bává zde i možnost napojení externí reprobedny. Výhodou je přenositelnosyt.


Zesilovač - hlava Zesilovač - stack Zesilovač - halstack

Vybavení aparátů

Při výběru aparátu je vhodné porovnat, co jednotlivé typy nabízejí. Jedním z hledisek je počet kanálů, který je standardně roven dvěma (čistý a zkreslený kanál). Pouze starší vintage aparáty nebo jejich reedice mají jeden kanál, existují i čtyřkanálové aparatury.
Aparát by každopádně měl umět produkovat zkreslený zvuk (většina jich to umí). Kromě toho můžou být k dispozici i nějaké efekty. Mnohdy je k dispozici pružinový reverb. Moderní aparáty již disponují i digitálním i efekty, máte zde tedy přístup k množství dozvukových a modulačních efektů a mnohdy i k simulaci aparátů. Pravděpodobně budete potřebovat nějaký přepínač kanálů, některé aparáty jej mají jako součást, k jiným nutno dokoupit.
Jednou z nejdůležitějších kriterií bude určitě výkon.

Výkon

V souvislosti s lampovými aparáty se mluví o tom, že lampový aparát má při stejném výkonu větší hlasitost než tranzistorový.
Osobně dělím aparáty podle výkonu na několik kategorií:

  • miniaparáty - jsou to malé krabičky s omezenými funkcemi a jsou určeny pro cvičení
  • do 60W - ideální aparáty na doma, kde nepotřebujete velký výkon, u některých stylů si jej můžete vzít i na pódium, obzvlášť pokud z něj zvukař dobře sejme zvuk a vrátí vám ho přes odposlechy zpět na pódium
  • nad 60 W (nejčastěji 100W ) - tyto aparáty vás nezklamou ve zkušebně, můžete se na ně spolehnout i na pódiu, protože je můžete použít místo odposlechů (někdy prostě z odposlechů nic neslyšíte a v tomto případě musíte vnímat zvuk vašeho aparátu), v malých klubech možná ani nemusíte zvučit přes PA

Doma vyráběné aparáty

existuje u nás spousta šikovných lidí, kteří jsou si schopni udělat si zesilovač sami. Někdy dokonce stáhnou originální schémata a udělají si kopii nějakého originálního aparátu. Různých doma dělaných zesáků najdete po bazarech spousty. Já důrazně doporučuji, NEBRAT !!! Ve všech kapelách, ve kterých jsem hrál jsme tyhle potvory měli a byly s nimi jen problémy. Hořelo to, zvuk o ničem, neustále problémy a spravování, zbytečné nervy...vše nakonec proletělo oknem. Opravdu, kupte si normální zesilovač, byť starší - ušetří vám to čas i nervy.

Zakázkově vyráběné aparáty (hand-made, custom-made)

Pozor, nepleťmě si předchozí typ aparátů (které staví kdejaký student elektrotechniky) s opravdu zakázkově vyráběnými aparáty. I v České republice existuje několik výrobců, kteří se stavbou zesilovačů zabývají několik let a jejich produkty jsou vysoce kvalitní. Výhodou těchto zesilovačů pak bývá především celoživotní servis. Cenově i kvalitou jsou tyto aparáty srovnatelné se světovými značkami, mohou být při stejné konfiguraci i výrazně levnější. Samozřejmostí jsou úpravy na přání zákazníka.

Návratnost

Za celou dobu co hraji jsem došel k jedinému názoru, který propaguji. nejlepší je koupit si hned na počátku opravdu dobrý aparát. Je to těžké, začátečníci většinou tolik peněz nemají (i když dnes se už dají rozumnější aparáty koupit i kolem 10 000), druhá věc je, že člověk neví, jak dlouho mu hraní vydrží, tak nechce zbytečně investovat. Nicméně ten kdo chce opravdu hrát přijde na to, že provizorním řešením prodělá spoustu peněz. Vždycky je to tak, že se kupují různé aparáty pro improvizaci, dělají se bedny apod....všechno to potom hoří, nefunguje, kazí se....kupují se jiné aparáty, prodává se to....při každém prodeji o nějaké peníze přicházíte.... nakonec zjistíte, že vás postupná obměna vyšla za celou dobu dráž něž kdybyste opravdu na počátku pořádný aparát koupili, a to jste na něho mohli už celou dobu hrát a mít super zvuk. A pravděpodobně byste se obešli bez různých krabiček apod.

Infernal
Diskuse k článku