Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Composed nut

1.11.2002 9:54 [infernal]
Composed nut - Kategorie Nástroje > Kytary
Mrkněte prosím na:
http://www.earvana.com/
http://www.mimf.com/nutcomp/

http://www.buzzfeiten.com/Articles/Guitar_Shop/guitar_shop.html

Mohl by někdo sofistikovněji vyložit o co jde? Pochopil jsem to tak, že na obyčené kytaře spolu navzájem neladí otevřené akordy - a tento způsob by to měl odstranit....ale budu rád když to o co tam jde vysvětlí někdo trochu fyzikálněji :-)

díky

Seznam příspěvků:

[0..29 / 29] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
1.11.2002 11:13 [z28]
Re:
z tech systemu je asi nejznamejsi ten od Buzze Feitena... jde za prve o to, ze prakticky vsichni vyrobci davaji nulty prazec o neco bliz prvnimu prazci nez by mel byt (diky tomu je lepsi dohmat v prvni poloze atd.)... za druhe jde o to, ze tak jako u kobyly na elektrice je potreba naladit struny do oktav, tj. vsechny struny nejsou stejne dlouhy, neco podobnyho je mozny udelat i u nultyho prazce (tam se to ale dela napevno)... kombinaci tech dvou veci, tj. posazeni nultyho prazce do presny polohy a jeho vytvarovanim pro kazdou strunu zvlast se ma dosahnout presnejsiho ladeni
1.11.2002 11:38 [Sandon]
Re: infernal
kuwa, ted sem tady napsal roman (ne roman :o) o compensated nutu a po odeslani me to zahlsilo time-out :-(((((((


takze znova: jde o problem, jak odstranit "rozladeni" akordu pri hrani akordu, ve kterych zni i prazdne struny (naladte si kytaru a pak zahrejte akord A dur v prvni poloze x02220 - humus, co?). Nekteri lidi jako Buzz Feiten z toho delaji strasnou vedu a rikaji tomu "system" a podobne... na http://www.earvana.com/ je to pekne videt - jde o to, ze nektery struny se primacknutim na prazec prodlouzi vic nez jiny (treba E oproti e, nebo g oproti d). Zalezi na vysce struny (hlubsi se rozladi vic), ale i na tenzi struny (struny s vetsi tenzi se rozladi min). Cili, ten nulty prazec ma ukazde struny upraveny bod, kde struna
"zacina" a u strun, ktery se primacknutim na prazec rozladi vic, je ta delka upravena na kratsi a u strun, ktery se primacknutim rozladi min, je ta delka upravena na delsi... strucne receno. Osobni zkusenost nemam, ale zajimalo by me, jaxe zmeni pomery pri zmene tloustky strun, pri podladeni a podobne...jestli to potom nebude rozladeny este vic? :o)))))


a bacha na nazev - je to compensated, ne COMPOSED :o)

1.11.2002 12:23 [infernal]
Re:
dík, no s mým hudebnínm hluchem se obejdu i bez kompostového nutu, ale vypadá to zajímavě....btw to s tou změnou tlošťky strun mě napadlo taky - nebo by mě též zajímalo jak přišli na ty rozměry - vzhledem k tomu, že je to napevno a nedá se to nastavit....když vemu v úvahu že nedývno uvedl Gibson struny mám dojem Powelines, které jsou speciálně pro podlaďování - tak tyhle struny musí mít určitě jiné vlastnosti než ostatní.....
1.11.2002 20:47 [Bailey]
Re:
Niečo podobné ako je na http://www.earvana.com/ som videl na jednej Ibanez Road Star Juraja Topora - údajne to tam bolo od výroby...
2.11.2002 16:19 [z28]
Re: Bailey
prave ze pokud chces mit opravdu co nejvic dokonaly ladeni, musi se ten nultej prazec usadit do spravny polohy... Buzz Feiten tvrdi, ze pokud to neudela vyrobce pri vyrobe, stejne je vsechno spatne... jeste ze sem hluchej :o)
3.11.2002 9:47 [Bailey]
Re: z28
Buzz Feiten je chronicky posadnutý 100% dokonalým ladením. Stejne 95% ludí ten rozdiel uchom nepozná. To že Sandon a Buzz Feiten patrí medzi tých 5% je druhá vec...
3.11.2002 18:48 [z28]
Re: Bailey
nejenom Buzz Feiten a Sandon... videl si Gambaleho Yamahu se systemem fret-wave? bleeee....
4.11.2002 9:14 [klaun2]
Re:
No, nevím ... jestli jsem to pochopil správně, tak za prvé by bylo nutné mít kompenzovanej vořech pro každou sadu strun jinak, protože různé tloušťky strun mají různé moduly pružnosti. Což nekoresponduje s tím, že by to tam mělo být na pevno z továrny. Některé mistrovské španělky mají výměnný nultý pražec už dávno. A za druhé: kdyby se to mělo dovést ku dokonalosti, tak bych navrhl mít posuvné všechny pražcové dráty a pěkně dolaďovat! :-))) Myslím, že se tomu dá ve většině pomoci stylem dohmatu (mačkat struny buď směrem ke kobylce nebo směrem k nultému pražci), což někteří kytaristi dělají (někteří aniž by si ti uvědomovali).
4.11.2002 12:41 [Jenda]
Re:
Podle me je to kravina. Proc to delat jednoduse, kdyz to jde slozite. Spravna poloha vorecha je, kdyz jsou struny co nejniz nad hmatnikem (tj. jakoby tam nebyl orech ale prazec - nekteri vyrobci to tak skutecne delaji). Prirovnal bych to ke hre s kapodastrem.
Pro klauna II
Posunovatelny prazce uz na nastrojich byly a nastesti zmizely uz v baroku. Tenkrat byly vazany ze strevovych strun a pred kazdou skladbou si houslista naladil struny a prazce ktere potreboval. To ale jeste neznali temperovane ladeni. Dnes jsou vazane prazce k videni na loutnach ale polohu maji fixovanou drazkou v hmatniku
4.11.2002 15:47 [Sandon]
Re: z28
Buzz Feiten je podle me idiot - dela z toho vedu a furt mele neco o uprave polohy nutu, coz je nesmysl - prece si nemysli, ze vsechny firmy pred Feitenem mely spatne spocitanej nultej prazec! De ale o to, ze by se nemel jen "posunout" celej nut, ale pro jednotlivy struny udelat individualni nastaveni (jako ma ta Earvana)...
4.11.2002 15:49 [Sandon]
Re: Jenda
Jo, to je fakt, nultej prazec by to mel vyresit... Jenze nic neni dokonaly, takze dokud tady bude temperovany ladeni, nikdy nebudou akordy ladit tak, jak by mely :-( Teda mozna budou, ale jen nektery a soucasne ty druhy ladit nebudou a naopak :o))))))))))))))))
4.11.2002 16:51 [z28]
Re: Sandon
Buzz Feiten tvrdi, ze vsichni vyrobci kytar posunuji nulty prazec smerem dolu kvuli tomu, aby se jim lip vyresil dohmat... coz nejak nechapu... ale tvrdi to...
4.11.2002 17:22 [Sandon]
Re:
Ja mel za to, ze je potreba podle Feitena zmenit polohu nutu, ne jeho vysku! Jestli se snizi dohmat, potom je to reseni, jak psal Jenda - pri zmacknuti struny se struna prohyba uplne minimalne a rozladeni je co mozna nejmensi... Ale JENOM dohmat se da seridit prece jinak - tady musi jit o ten kompromis akord = prazdna + zmacknuta struna. Stejne to nic neresi, kytara se proste naladit neda! :o))))))))
4.11.2002 20:12 [Bailey]
Re:
Dnes som mal čas a tak so sa hral s ladičkou. Sandon má pravdu. Gitara sa naladit nedá :-(((
5.11.2002 9:28 [Jenda]
Re: Sandon
Temperovany ladeni
Ladim-li od C1 (C kontra) postupne dvanact kvint, dopracuji se k h4 (h ctyrcarkovane). Ladim-li od C1 postupne sedm oktav, dopracuji se k c5 (c peticarkovane), coz je enharmonicky h4. A ejhle, h4 je vys nez c5, a to asi o 1/18 tonu, tzv pythagorejske koma. Temperovane ladeni se vyznacuje tim, ze se toto pythagorejske koma rozdeli na dvanact dilu a o tuto dvanactinu se snizi kazda kvinta (a zvysi kazda kvarta). Tento rozdil je jiz beznym uchem neposrehnutelny.
Strucny zaver: V temperovanem ladeni ladi vsechny akordy ve vsech toninach stejne dobre (stejne spatne). Ladi-li jen nektere akordy a ostatni se nedaji poslouchat, neni ladeni temperovane ale prirozene (nebo je spatne temperovane).
5.11.2002 10:29 [holkoun]
Re: jenda
presne tak.. totalne dokonale se proste naladit neda.. v zadnym typu ladeni..ani v temp. ani v pythagorejskym (nebo jaxe menujou).. akorat na tom ten trouba chce vydelat prachy:-)) by me zajimalo co by rikal klaviristum ze jim ten akord neladi:-) ale tam je ten puvod problemu trosku jinde nez u kytary...ale vysledek je stejny:-)
5.11.2002 11:17 [batty]
Re: holkoun
U orechu jde o kapku vetsi rozladeni nez 1/18
5.11.2002 12:10 [holkoun]
Re: batty
to mas fuk... pak ti to zas neladi jinde kdyz ti to "ladi" u orechu...jde o to najit rozumnej kompromis....by me zajimalo jak to tomu troubovi ladi v jinejch polohach:-)
5.11.2002 15:55 [batty]
Re:
no prave lip nez s rovnym orechem
5.11.2002 16:13 [Sandon]
Re: Jenda
to cos napsal je moc pekny, ale priklonil bych se k tomu: "V temperovanem ladeni ladi vsechny akordy ve vsech toninach STEJNE SPATNE." Ja sem mel samozrejme na mysli, ze temperovane naladit kytaru neni lehka vec, protoze clovek tihne k tomu, aby mu ladil treba A dur a potom samozrejme uz nejde o temperovane ladeni... Kdyz clovek ladi do cistych kvart, tak to potom neni temperovany, ze jo. Problem je naucit se ladit kvarty (a ostatni intervaly) v temperovanym ladeni, a to se asi v zivote nenaucim (=nedostanu do ucha)...
6.11.2002 21:09 [Bailey]
Re: Sandon
Presne ten istý problém s naladenám kvrty a potom následne kvinty mám aj ja - ale nepytvám sa v tom donekonečna. Proste si naladím kvarty - vyskúšam akordy ako to dopadlo - doladím a prdím na to...
7.11.2002 9:13 [holkoun]
Re: bailey
tohle sandonovi nevysvetluj znas ho:-))) tomu musi ladit i mala sekunda:-))))
7.11.2002 12:42 [z28]
Re: holkoun
horsi ale je, ze si naladi malou sekundu a pak mu zase neladi zmensena sekunda :o)
7.11.2002 12:48 [Sandon]
Re:
ani dvojzvetsena prima neladi, vy paka :o)
7.11.2002 12:48 [Sandon]
Re: Bailey
No jo - to se lehko rekne, "vyzkusam akordy", ale kterej? Ha! :o)
7.11.2002 12:50 [klaun2]
Re: Sandon
A co tento: C13/11#/9mi/7maj/5b ? :-)))
8.11.2002 12:58 [Sandon]
Re:
chubi ti tam sus2,4,6 a 7 a nejaky ten add :o))))
8.11.2002 16:34 [holkoun]
Re: klaun
me se tam to "mi" nelibi:-)))))
8.11.2002 23:51 [Bailey]
Re: Sandon
Akordy? Najpoužívanejšie predsa - v piatej polohe n5 (n="A" až "a") :o))
[0..29 / 29] Strana:  1 | Všechny | Poslední