Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Frekvenční a dynamické efekty + akustika a poslech

1.11.2002 20:11 [pinna]
Frekvenční a dynamické efekty + akustika a poslech - Kategorie Nahrávání
Tipy, triky a odpovědi o úpravě zvuku a poslechu.

Seznam příspěvků:

[61..110 / 110] Strana:  1  2  3 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
24.2.2003 9:41 [Sandon]
Re: pinna
poslechnu az nekdy jindy, ale k tomu tvrzeni HW vs. SW efekty apod.: myslim, ze sou to vsechno kecy, protoze ty procesory nejsou nic jinyho, nez jednoucelovy pocitace - je to taky jen software, takze nevim, co se nam to snazi namluvit :o) BTW. - je to jen otazka prevodniku a dobryho algiritmu (pokud mas v PC 16bitu, nekde to srovnavat treba se 24bit prevodnikem nejake drahe masiny) - odtud plynou hlavni rozdily... Protoze co jde v HW, jde i v PC - treba BBE Sonic Maximizer, klony Lexiconu od PSP atd...
24.2.2003 9:41 [Sandon]
Re:
poslechnu az nekdy jindy, ale k tomu tvrzeni HW vs. SW efekty apod.: myslim, ze sou to vsechno kecy, protoze ty procesory nejsou nic jinyho, nez jednoucelovy pocitace - je to taky jen software, takze nevim, co se nam to snazi namluvit :o) BTW. - je to jen otazka prevodniku a dobryho algiritmu (pokud mas v PC 16bitu, nekde to srovnavat treba se 24bit prevodnikem nejake drahe masiny) - odtud plynou hlavni rozdily... Protoze co jde v HW, jde i v PC - treba BBE Sonic Maximizer, klony Lexiconu od PSP atd...
24.2.2003 9:41 [Sandon]
Re:
aha, hlavne ze sem dal refresh a zprava vlozena nebyla... :-( ale co, opakovani je matka moudrosti :o)
24.2.2003 11:00 [Bailey]
Re: Sandon
Všetci dobre vieme, že zbieraš body :o)))
24.2.2003 12:01 [holkoun]
Re: bailey
asi nesnese ze bych byl zase prvni (tak jako drive nez sandon zacal psat multiplikovany prispevky):-)))))
24.2.2003 12:13 [holkoun]
Re: pinna
ja bych taky rek ze tam toho mas moc (na me laicke, efekty nepoznamenane, ucho).. ale na druhou stranu musim uznat ze se mi to libi:-))) skladbu neznam ale chvilema mi to prijde jak skladba od Martyho Friedmana:-))
24.2.2003 16:29 [Sandon]
Re: Bailey
No jo, kdyz Kamzi na srazu rikal, ze na poctu prispevku ani jejich delce to moje prvni misto nezalezi :o)))))))
24.2.2003 17:56 [holkoun]
Re: sandon
mmm ale na to mu muze skocit jen nakej blbej zabrehak:-)))))))))) ("mate denni tisk?".."..ne ale mame tu krizovky"):-)))
25.2.2003 11:11 [Sandon]
Re:
zabrehak? ty prahaku, nejdriv se nauc cesky, vid?
25.2.2003 12:10 [holkoun]
Re: sandon
no sorry ale zabrezak zni blbje:-))) teda vypada:-))..snad ses neurazil:.-)
25.2.2003 12:35 [Sandon]
Re:
snad ne :o)
25.2.2003 23:48 [vasek]
Re: pinna
Me se ten prostor libi - chtels monument a myslim, ze tam je :) Docela rad bych si poslechl tu nahravku bez tech ruznejch chorusomodulovatelu, to podladeni si myslim te nahravce taky extra nepridalo. Kterej reverb jsi pouzil (ten zni fakt hezky). Mimochodem - pekna skladba
26.2.2003 11:13 [holkoun]
Re: vasek
ja taky cekam kdy konecne rekne pinna co je to za skladbu..
27.2.2003 0:54 [pinna]
Re:
Už jsem tady. Kůkám, že jsem trochu vzbudil zájem o klasiku. Ale asi jsem vás taky uvedl (nechtěně) do omylu. Nenatáčel jsem to já! Použil jsem to jen pro moje úchylky !S mým kámošem (btw: kupte si prosím vás jeho noty, měli by je mít všechny solidnější hudebniny a hrát z nich většina ZUŠ)už dva roky laboruji se zvukem a natáčením kl.kytary. Výsledky jsou už vcelku dost dobré.Tyto nahrávky sem ale házet nemůžu.Ty by měli jít do prodeje i s notami.Co se týče té skladby: není to jedna skladba ale dva sestříhané vzorky, jakých mám už tunu na HD a které jsme (se Ctiborem ) poscháněli kvůli porovnání zvuku.Já už v tom mám takový guláš, že ani nevím co je co. Ale určitě vím,že je to je duo čechů a chlapů :-)Mají toho pěkného víc.Zjistím a napíšu. Když už jsem u zvuku "profi" nahrávek ( klasické kytary!) vydávaných na CD neodpustím si použít trochu šampónu a "umejt hlavu" těm, kteří za to mohou. Z 70% je to bída,děs a ostuda.Bez dynamiky, hloubky, zašumělý jak Niagára a tenoučký zvuk jak z tranzistoráku. Špičkově zahraný, ale zvuk v pr...Zkuste si něco v cédéčkárně jen tak namátkou poslechnout.Jeden kytarista, kapacita, čech bydlící v Holandsku jezdí natáčet CD do Kanady za šílené peníze a pánové nechtějte to slyšet. Většina z nás tady, by to asi zbastlila doma v obýváku lépe.
27.2.2003 1:11 [pinna]
Re: Vašek
RVerb, TC Native Reverb. Někde jsem tady psal jak blbnu s halama a mám další "zážitky".Zkus si na stopu nastavit jen dozvuk nebo prostor ale bez přímého zvuku tu si potom ulož (uložíš vlastně jenom ten hall nebo room)a načti jí k té tvojí původní syrové stopě už to můžeš rozjet ve velkém stylu. Můžeš s tou halovou stopou dělat co chceš(posunovat,kopírovat,otáčet, komprimovat,gejtovat,Eq,echo,chorus atd, atd a to i na každém kanále jinak.)Bomba!!!
27.2.2003 9:24 [Sandon]
Re: pinna
jakej mas nazor na Hromka, btw.? (teda zvukove)
28.2.2003 11:10 [holkoun]
Re: sandon
ja tomu teda nerozumim /myslim zvuku/ ale mam Keltskou kytaru od nej, a fakt se mi ten zvuk jeho kytary hodne libi (ty skladby teda taky)... ma fakt krasne cinkavej ton...fakt dobry....na to ze to vydal nekdy v 91..
28.2.2003 14:13 [Sandon]
Re:
Ja mam jen nejakej vyber a ted Five Bells (moc sem to este neposlouchal) - Ketskou sem mel jen na kazete kdysi davno a uz si to moc nepamatuju... Ale zajimalo me, jak to slysi i jini, ja to docela muzu :o)
3.3.2003 10:16 [vasek]
Re: pinna
Taky nekdy nemuzu,kdyz slysim "profi" nahravky treba v televizi - asi tak polovina zvukaru v tyhle republice neumi zachazet s de-esserem...
6.10.2009 1:09 [minona]
Re:
Vrátím se zpátky k tématu: Dají se nějak změřit vyšší harmonické frekvence u kytary, resp. jejich přítomnost a síla? Zajímal by mě i SW, ale z praktického hlediska spíš nějaká šikovná vychytávka co se dá přenášet. Poradíte?
6.10.2009 2:30 [kremator]
Re: minona
Třeba Audacity umí spektrum z jakéhokoliv souboru - s sebou stačí mít dostatečně kvalitní záznamové zařízení, analýzu stačí provést doma. Na co to potřebuješ? Jinak
notebook s mikrofonem, frekvenčních analyzátorů je spousta. HW analyzér stojí balík (aby za něco stál).
6.10.2009 14:17 [minona]
Re:
Hledám pěkný téma na bakalářku.. tak po změření frekvenční analýzy tónu prázdné struny A(440) mi to vyhodí plus mínus tohle spektrum hlasitostních špiček :
A2 -10db
A3 +1db
E4 -7db
A4 -15db
cis5 -7db
E5 -20db
G5 -27db
A5 -40db
A mě by zajímalo, proč zrovna tyhle tóny? Podle hudební nauky pro děti by přece první alikvót měla byt oktáva 880hz, druhý alikvót by mělo být E6 1320Hz a třetí další oktáva 1760Hz. tyhle tóny jsou tam samo taky jako špičky, ale mnohem míň než ta v3,5,m7 v první oktávě. Čím to? Proč je tam A440 zastoupeno v podstatě hlasitostně míň než jeho oktáva dolů, kvarta dolů a v.tercie nahoru? Je to blbým měřením, nebo to tak funguje a proč?:) Dík.
6.10.2009 14:27 [minona]
Re:
A ještě, ovlivňuje frekvenční spektrum tónu jeho barvu? (předpokládám že jo,ale radši se ptám) A dalo by se zastoupení jednotlivých alikvótů u různých kytar porovnávat? Nebo je to pí*ovina?:)
6.10.2009 14:37 [nixx]
Re: minona
Cece, to je nejaky divny, ne? Mas to spravne zmereny?
6.10.2009 14:38 [kremator]
Re: minona
Vstupuju sice na tenký fyzikální led, ale vysvětlení to má. Je to akustická kytara? Jak ji měříš? Mikrofonem? A kde? Nebo piezo pod kobylkou? Fór je v tom, že kytara není jenom struna, ale i rezonátor. S tímhle by si ale dokázal nejlépe poradit nějaký fyzik nebo nejlépe akustik:)

Frekvenční spektrum určitě ovlivňuje barvu. Když si vezmeš na elektrické kytaře snímač u krku a u kobylky. Oba snímají kmity stejné struny, ale zní jinak. Jde o to, kde jsou uzly a kde maximální výchylky jednotlivých harmonických.

Myslím si, že by nemuselo být špatné tohle měřit na elektrických kytarách - LP, Strat, Tele, atd. Různé polohy a kombinace snímačů. Jde to i u akustik, ale tam se hůř definuje přesná poloha mikrofonu a nezapomínej taky na vliv místnosti - ideální by bylo měřit venku někde uprostřed pole.
6.10.2009 14:43 [minona]
Re:
Snad jo, měřím to v audacity ve frekvenční analýze, linkou do compu. U elektriky samozřejmě, snímat to mikrofonem by ještě přidělalo práci s různou schopností mikrofonu chytat určitý frekvence.
6.10.2009 14:44 [nixx]
Re:
Taky bacha na to, ze zastoupeni harmonickych ti celkem dost ovlivnuje uhoz - prstem/trsatkem, nakloneni trsatka, misto uhozu... Asi bude problem, trefit se do kazdy kytary "stejne" tak, aby to bylo porovnatelny.
6.10.2009 14:47 [minona]
Re:
Různá síla úhozu mi nevyhodila větší rozdíly ve spektru, místo úhozu samozřemě jo, je fakt že úplně stejný úhoz tam člověk nezajistí, jenom přibližně stejný..
6.10.2009 14:48 [kremator]
Re: nixx
Podle mě by stačilo dělat analýzu až po ustálení tónu - pak se ten vliv minimalizuje (teoreticky). Spektrum se taky určitě mění v průběhu tónu.
6.10.2009 15:13 [minona]
Re:
jo,to je fakt. Každopádně to pořád neřeší, proč zní v3, 5 a m7 .. říkáš že to je proto, že tělo kytary tyto frekvence zachytává a zesiluje? Taky nejsem žádnej fyzik ani akustik a žádnej odbornej text o tom nemůžu najít.
6.10.2009 15:18 [kremator]
Re: minona
Co znamená přesně v 3, 5, a m7? Jaké jsou no násobky základní frekvence? Já se v těch tónech moc nevyznám...
6.10.2009 15:22 [minona]
Re:
Cis5, E5, G5 , velká tercie, kvinta a malá septima. Jo, a kvarta dolů eště, E4.
6.10.2009 15:25 [minona]
Re:
násobky základní frekvence to právě nejsou, je to plus mínus 110 Hz, 220Hz, 330Hz, 440 Hz, 550Hz, 660Hz, 770 Hz a 880Hz oktáva.
6.10.2009 17:18 [Pavel007]
Re:
No a jestli právě taková rezonance u akustiky na těch různých frekvencích právě nevytváří to, jestli daná akustika má barevný, ostrý, plochý, či jiný zvuk. Zvlášť když to jsou intervaly jak jsi psal-tercie, kvarta atd...
6.10.2009 17:19 [nixx]
Re: minona
Mas to v nejakym divnym poradi, ale v3, 5 a m7 jsou v alikvotni rade. Tyhle intervaly tam maji byt.
6.10.2009 17:20 [nixx]
Re: minona
BTW. Proc chces na tohle tema delat bakuli, kdyz fyzika ani akustika neni tvuj obor?
6.10.2009 18:18 [minona]
Re: nixx
jasně, mají, ale o oktávu, resp. o dvě výš, v alikvótní řadě od A440 je (pokud se nepletu, pokud se pletu tak mě prosím oprav) A5 880hz, E6 1320hz, pak A6 1760hz a dál teprv Cis7. ?
Tak ono to téma se dá snad pojmout úplně nefyzikálně, jenom k tomu člověk potřebuje určité fyzikální základy o tom co vlastně měří a chce měřit, a ty se snažím někde nabrat, je to zajímavý a můžu se v rámci školy vrtat ve zvuku:))
o čem jiným chceš psát na hudební vědě, o církevním chorálu pana xy ze lhoty ze 14. století? Nebo analýzu janáčkových nápěvků podvacátépáté? Samý kecy a hrozná příšerná úděsná nůda..
vůbec, jak je na ježkárně?;))
6.10.2009 18:27 [nixx]
Re: minona
Jasny, rozumim... To jsem nevedel, ze delas hudebni vedu ;-)
Na Jezkarne je dobre, kdyz se clovek chce naucit, tak se nauci... kdyz nechce, tak stejne proleze :-D Ale kdybych nedelal vysku, tak bych se tu asi zblaznil (vetsina lidi tady dela i neco jinyho). To uz jsme ale lehce mimo tema :-)
Hodne stesti s bakuli ;)
6.10.2009 20:14 [Sandon]
Re:
"ovlivňuje frekvenční spektrum tónu jeho barvu"

Samozrejme neovlivnuje!!!
Je to TO SAME - spektrum nastroje = barva.

Nejdriv jsem myslel, ze resis akustickou kytaru... tam budou urcity frekvence zdurazneny (rezonance tela).
Pokud resis elektrickou kytaru, tak preju hodne uspechu. Sice nemas mikrofon, ale zase mas snimac :-)
6.10.2009 20:19 [minona]
Re:
A..? netuším na co narážíš s tím snímačem.
6.10.2009 21:08 [Sandon]
Re:
No kazdej snimac prece ma "svuj" zvuk, zduraznujou nebo potalcujou ruzny frekvence.
Nehlede na to, ze kazda KYTARA ma svuj zvuk. Urcite existujou "ostry" a "temny" kytary, svoji vyznamnou roli hraje tloustka a material strun atd atd.

To se vaze i k tvymu dotazu: "dalo by se zastoupení jednotlivých alikvótů u různých kytar porovnávat" - dalo, protoize budou u kazde kytary jiny. Dokonce u stejne kytary budou jiny, kdyz pouzijes jiny struny (jinak tlusty nebo jinak stary...)
6.10.2009 21:23 [minona]
Re:
Jasně, chápu že se dá měřit jenom kombinace kytara+původní snímač. Ty struny mi předtím nedošly,vyzkouším jakej to bude dělat rozdíl.
6.10.2009 21:39 [Sandon]
Re:
Velkej :-) Tenky struny vic "cinkaji", novy samozrejme taky (i kdyz kamarad me presvedcoval, ze tlustsi by mely mit vic harmonickych, ale tak nejak to slysim).
Je otazka, jestli tohle bude vubec nejak odecitatelny z FFT analyzatoru v kompu.
Kdysi sem zkosuel analyzovat zkreslenej zvuk (cili mnohem vic harmonickych!) a porovnat s jinym zvukem za ucelem co nejlepsiho priblizeni se... no a nezdarilo se :-)
Ani relativne presny "klonovaci" ekvalizery to neumi moc dobre, natoz nejaky odecitani v celych dB na grafu analyzatoru...
6.10.2009 21:58 [minona]
Re:
no právě, jestli ten rozdíl bude v analyzátoru poměrně velkej nebo ne.. zítra vyměním struny a vyzkouším.
S tou analýzou zkreslenýho zvuku, to mě zajímá, rozebíral jsi to tu někde?:)
6.10.2009 22:09 [Sandon]
Re:
Nerozebiral... staci ti zkreslenej zvuk :-)
Mam pocit, ze mozna nebude ani poznat rozdil mezi ruznyma kytarama - proste je to asi moc hruba metoda....
6.10.2009 22:20 [minona]
Re:
Na čistým zvuku jsou rozdíly v tom spektru celkem velký , aspoň s těma čtyřma co teď mám nahraný, jak mezi oběma snímačema tak mezi kytarama, ale jsou to hodně rozdílný kusy. No a jak jsi se chtěl pomocí analýzy přiblížit tomu druhému zvuku, resp. jak ti pomůže analýza v tom se mu přiblížit? Pak použiješ ekvalizér a dorovnáš ty skupiny f.pásem co se liší?
7.10.2009 2:08 [Sandon]
Re:
Jasne, udelal jsem si rozdily jednotlivych pasem a podle toho nastavil EQ. Ale ani mnohem jemnejsi tzv. "matching" EQ (napr. ten v iZotope Ozone nebo Firium), ktery jsou na to delany, nedaly uspokojivy vysledky (i kdyz byly lepsi nez moje "rucni" metoda)...je to porad prilis hruby.
7.10.2009 10:25 [Placka]
Re:
Myslim, ze v knihovnach urcitejch hudebnich skol uz by jsi par praci na podobny tema nasla (coz je v pripade bakule samozrrejme vyhoda,pansto ta se vetsinou dost opisuje). Problem je spis ve zpusobu mereni, protoze dany vysledky jsou prakticky k nicemu - zmeris jednu kytaru + jeden snimac a kdyz budes porovnavat druhou kytaru, budou natolik rozdilny podminky, ze ani nebudes moct vyvodit, co zapricinilo rozdily (snimac, kytara, struny, jiny brnknuti atd.) Minimalni nutnej zaklad je vytvorit zarizeni, ktery ti brnkne aspon priblizne vzdycky stejne...a lepsi moznost (a mozna i zajimava) by byla merit kmitani primo struny (pomoci nejakyho treba laserovyho snimace) a porovnavat se signalem vystupujicim ze snimacu...ale kde se k takovymu zarizeni dostat, ze:-)
10.10.2009 11:51 [minona]
Re:
tak už vím kde je problém, ona struna a kmitá na 110Hz a ne 440 ani 220:)Takže mi to vlastně vychází pěkně:) e-bow by to brnknutí vyřešil, předpokládám.
10.10.2009 12:20 [Sandon]
Re:
Musim te zklamat - nevyresil: e-bow je hodne citlivej na misto, kde "brnkas" a ani kdyz pouzivas stejnou polohu e-bow, neni to pokazde uplne stejnej ton, nekdy prevazi alikvot, takze to prechazi do jinych tonu...
A hlavne: e-bow zkresluje!!! Ja sem byl hodne prekvapenej, kdyz sem si v navodu precetl, ze mam hrat na CISTEJ zvuk....kterej s e-bow zni jako pres zkresleni... Proste to vyrabi zvuk, jako skutecnej smycec, takovej chraplavej, skripavej...
[61..110 / 110] Strana:  1  2  3 | Všechny | Poslední