Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Improvizace? Nemůžete někdo poradit?

12.4.2003 16:00 [Sarty]
Improvizace? Nemůžete někdo poradit? - Kategorie Hudební teorie
Něco umím, ale to je jen málo a rád bych se přiučil. Třeba jak zaimprovizovat jinak než jen pentatonikou, které tóny přidat?

Seznam příspěvků:

[0..21 / 21] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
12.4.2003 20:17 [maftik]
Re:
prohlédni si thread "Improvizace versus intuice" v sekci Technika
17.4.2003 16:33 [Sarty]
Re:
Díky podívám se Sarty
17.4.2003 16:39 [Sarty]
Hmm
Má to menší háček, ono to tam není. Hledal jsem jak jsem mohl a nic.
17.4.2003 18:18 [z28]
Re: Sarty
je, staci pouzit ten vyhledavac nahore... http://www.dasys.cz/kamzi/Guitar/Discuss/Discuss.asp?SubjectId=22614&Page=0
18.4.2003 13:52 [Sarty]
Re:
Diky
5.3.2004 10:09 [MAJ]
Re:
Zdravim, je to jednoduche! Poloz ruce na klavesy a zacni hrat - cokoliv, cokoliv Te napadne. A pokud masproblem, ze hrajes jen v pentatonice, vyhni se ji zamerne. Naprosto si to uvedom a rekni si, ze ted bys tam dal treba A a misto toho tam dej Gis. Uslysis, jak to dopadne. Kdyz to ude znit jako chyba, tak to zopakuj (to je zakladni pravidlo improvizace, ze chyby se musi zopakovat, aby to vypadalo jako zamer), kdyz to bude znit dobre, tak z toho vyjdi! Pak je treba dobre, dat si predem tony, na kterych se budes drzet a vyvarovat se te pentatoniky. Uslesne se da pouzit treba chromatika nebo celotonova rada. Jinak pokud hrajes na kytaru, je to trosku slozitejsi, protoze kytariste maji tendence hrabat se v pentatonikach, protoze se jim hraji jednoduse. Ale zaklad je stejny - proste to zamerne porus! Premyslej o tom, ale zaroven se nechej vst hudbou.
5.3.2004 12:48 [montezuma]
Re: sarty
No ja mam lepsiu radu. Pokial tvoji spoluhraci budu hrat v urcitej tonine (bez gis) a ty tam budes furt trepat napr. to gis ako vravi MAJ, bude to este horsie ako keby si kixol len raz. Takze to by som nerobil. Teraz k tvojmu problemu: Kazda pentatonika je len ochudobnena stupnica dur alebo mol, alebo este lepsie kazda stupnica vychadza z durovej stupnice od toho isteho zakladu (teda vsetky mozne stupnice napr. od tonu A sa tvoria zo stupnice A dur). Takze nie je problem po prestudovani si urcitych puplikacii (aj na nete) si z hociktorej pentatoniky odvodit povodnu stupnicu. A ked to budes mat tak sa nauc prstoklady a mas to. Najlepsie ako sa v improvizacii cvicit je pustit si radio alebo svoju oblubenu kapeu a hrat v tej tonine, v ktorej je pesnicka a ked nevies v akej, tak sa jednoducho triafat do nej tak aby to znelo a sam po case zistis ze urcite tony sedia a urcite nie a casom sa ti podari zistit aj tu toninu. A cim castejsie takto budes hrat (skusaj rozne polohy na roznych strunach), casom si zapamatas prstoklady a ked to budes vediet, tak sa mozes pustit do dalsej toniny, ci stupnice. A vyhoda je ze ked sa naucis naprilad stupnicu-toninu C dur tak jej tony su uplne rovnake so stupnicou-toninou A mol, len zacina od ineho zakladu, teda tonu. A takto su poprepajane vsetky stupnice, napr. dalsia casto pouzivana je E mol - G dur. Ale to vsetko sa da na nete lahko najst alebo si kup nejaku publikaciu. Tak uspesne improvizovanie!
8.3.2004 21:13 [MAJ]
Re: sarty
To montezuma: Popiras zakladni pravidla improvizace... Teprve opakovana chyba v improvizaci prestava byt chybou. A kdyz hraje vice lidi, vubec to nevadi. Kdyz to improvizator umi, skutecne z te chyby vyjde a udela motiv a zamer. Pak teprve se pozna, ze nekdo skutecne umi improvizovat!!! Takze chyby OPAKOVAT!!! To neni muj vymysl, to jsou pravidla improvizace, ktera funguji. Co se tyce toho radia, obavam se, ze tim spis by clovek sklouzl k pentatonice. Proste se hraje na kytaru dobre a pokud jsem ve spravne tonine, vzdy zni dobre. Nauci se tedy akorat hrat dobre pentatoniku, nezbavi se vsak pentatoniky ani nahodou. Musi na to jit hlavou!!! Vykaslete se projednou na nastroj a zacnete cvicit hlavou. Jen ve Vasi fantazii a predstavivosti! Ma to sve duvody (hudebni predstavivost; uvedomovani si souvislosti v hudbe; nezatezovani se technickymi problemy, ktere nedokazu z technickeho hlediska zahrat...). Pokud Vam to neni primo dano za vlastni, premyslejte o tom a prejde Vam to do krve. Pak muzete premyslet o dalsich vecech a stale se tak zdokonalovat... Mnoho zdaru! MAJ
9.3.2004 7:28 [Bailey]
Re: montezuma
MAJ má čo sa týka improvizácie pravdu!!! A celý jeho posledný príspevok možem z vlastnej skúsenosti potvrdiť. Pre mňa je v hudbe najdoležitejší "obraz".
9.3.2004 14:24 [montezuma]
Re: MAJ, Bailey
Nikto nikoho nenuti aby improvizoval pentatoniku, ked k nej sklzne, je to jeho chybou, ze sa nesnazi hraj aj viactonove stupnice alebo ich mody. A s tym radiom je to ako keby ti hrala kapela a ty mas improvizovat, takze tam by som nevidel minus. A tiez by som netvrdil, ze hrat v stupnici vzdy znie dobre, pretoze aj to treba vediet. Treba vnimat piesen, zmenu akordov, pripadne vyuzivat rozne mody stupnice na ozivenie skladby. Co sa tyka tej chyby, je to mozne, ze to je jedno z pravidiel improvizacie, ale ked je to chyba, v ktorej ten ton vobec nesadne do toniny (nemyslim teraz rychle behy, kde to neznie tak zle, ale dlho znejuce tony a to nespominam rytmicku chybu a este opakujucu sa! a rovnako nemyslim tony, ktore nie su zo stupnice, ale ozivia tu skladbu, vyzneju exoticky, ale tu zase plati ze menej, je niekedy viac) a je riadne mimo voci celej kapele, tak to bude riadny pruser, a ak xe aby tu chybu zamaskoval a robi to znova, je to hrozne. BTW vysvetli mi ako sa z chyby da urobit zamer, bud to je chyba (nahoda) alebo zamer, ale ked to znie divne a mimo, je to jedno co to je, nepatri to tam. :-) Ale tym neodsudzujem umenie vyuzit chyby a zamaskovat ich. Ja osobne hlavou na to nejdem, ale citom a melodiou. Podla mna dobre improvizovat vie ten, kto zahra tie tony tak, ze sadnu do skladby a su melodicke a nie ze vacsinu casu hraje mimo, to nie je umenie. Preto sa mi ani velmi nepaci jazz, pretoze je to pre mna nepocuvatelne (cest vynimkam). Inak by bolo uplne zbytocne vediet stupnice a toniny, stacilo by ti hrat, co to da :-) Tym nexem povedat, ze nemas pravdu, kazdy ma svoj nazor a sposoby hrania, ale zda sa mi dost brutalne poradit zacinajucemu hracovi, ze pri improvizacii treba opakovat chyby, to by potom vsetci hrozne zneli nazivo, keby sa toho mali drzat. To pravidlo moze skor vyuzit uz skuseny hrac, ktory vie do coho ide a nie, kto sa len uci improvizovat. A ked sa clovek nenarodi nadany (tak, ze nepotrebuje vediet teoriu a do vsetkeho sadne), tak mu neostava nic ine len sa tu teoriu naucit a nikdy nie je naskodu par tych stupnic vediet (niektore lepsie, niektore horsie), pretoze prave z toho moze pri improvizacii vychadzat a je len na nom ako to vyuzije, ale rozhodne mu to neuskodi (ako opakovanie disharmonickych a disrytmickych chyb). Ale inak s druhou castou prispevku ("Jen ve Vasi fantazi...") suhlasim. :-)
9.3.2004 21:57 [MAJ]
Re:
Zdravim! To montezuma: Jsem rad, ze aspon na konci se mnou s necim souhlasis:-) Take nejsem prilis pro disharmonickou muziku. Muj zamer byl naopak povzbudit! Proste kdyz nekdo sahne vedle, nic se nedeje! Je lepsi trosku experimentovat a nebat se, nez jet stale ve vyjezdenych postupech... Pak je sance vytvorit neco noveho, zajimaveho, ale nesmime se bat. Jinak pri skutecne prave a kvalitni improvizaci musi delat clovek vice veci najednou. 1) vymysli, co vlastne zahraje; 2) Hraje to - intepretuje 3) Analyzuje a vyhodnocuje to, co zahral a vychazi z toho pro nasledujici casti a zaroven vnima reakce publika a pripadne se mu prizpusobuje. Prave tak se da udelat z chyby vyhoda nebo novy motiv a zamer! Me improvizace jsou casto take rizene pocity... Ale je pod nimi (vlastne nad nimi:-)) i hlubsi smysl... Hlavne v mych kompozicich je VZDY hlubsi smysl!!! Noty jen pro noty a tony pro tony mne uz nebavi. Mohou byt krasne, ale kdyz za nimi dal nic neni, je to pro mne malo. O to se snazim i v improvizacich. Co se tyce rychlych behu, tam je to vazne jednou. U tahlejsich je to horsi, to souhlasim, ale jak jsem rekl, skutecne se z toho da vyjit... Nejhorsi jsou ty, kdy udelate chybu, zazmatkujete a chcete ji opravit. V ten okamzik prestavate myslet rytmicky i intonacne a jste vedle. A pak uz je to fakt prusvih. Proto doporucuji, pokud sahnete nekam hodne vedle, kde to zataha za usi, sahnete v nejrychlejsim mozne blizkem intervalu, ktery je vhodny (treba dalsi osminku) po tonu, ktery je o pulton vedle. Je jedno, zda bude vys nebo niz. Muzu Vam zarucit, ze v tom pripade jste v 95% na tonice, dominantne nebo subdominante,takze jste za vodou. Pak skutecne doporucuji to zopakovat (treba o dva takty dal; muzou to byt i jine tony, doporucuji vsak stejny rytmus a na tu notu, kde byla puvodne chyba, dat duraz) a jste z toho venku. Pokud mate pocit, ze ne, je jeste nekolik zachran. Prvni, kdyz presne vite, v jake jste tonine, pak si projdete pentatoniku - nekolikrat si ji zvariujte a chytnete se. Nikdo nic nepozna a Vy jste zpatky. Pokud je Vam pentatonika malo, muzete projit vsechny tony dane toniny. Treba i charakterem stupnice... Pokud na to zase nejak chytre navazete (coz uz se da predem naucit a nacvicit a kazdy dobry improvizator ma hromadu prave podobnych zachranych siti, ktere nasadi, kdyz uz je hodne mimo a nebo kdyz ho proste nic nenapada). A uplne posledni zachranou, ktera pomaha vzdy a vsude je chromatika. Tu at date kdykoliv kdekoliv, tak je to v pohode. Absolutne se tim stira jakakoliv tonina, pokud ji umite zahrat v tempu, stira se tim i tempo a metrum a muzete zacit uplne znovu a uplne jinde! Pokud neumite chromatiku, pak uz Vas zachrani jenom atonalita... Takove jsou me zkusenosti z mnoha improvizaci! Vazne je dulzite mit pripravenou pokud mozno spoustu zachranych siti, ktere kdyztak pouzivate, kdyz se nedari - to se stane kazdemu! MAJ
10.3.2004 0:17 [montezuma]
Re: MAJ
Velmi dobry navod, hlavne to ako z kixu udelat kamose :-). Len jedna vytka, je vobec mozne, aby niekto nevedel chromatiku? :-)))
10.3.2004 7:25 [Bailey]
Re: montezuma
Chromatika je velmi ťažká pre menej zdatných hráčov. Znova opakujem tu už miliónkrát napísané - je rozdiel zahrať a "zahrať". Proste aj tá chromatika musí byť zahraná presne a vo vhodnom tempe!!!
Ešte by som rád doplnil MAJove tri body o bod 4)Pozorne počúvať spoluhráčov je v improvizácii to najdoležitejšie...
10.3.2004 19:17 [montezuma]
Re: bailey
4 is right! Ale s tou chormatikou som to tak nemyslel (tempo a presne), myslel som ze by niekto nevedel tony :-) Mne osobne roby trable vo vysokych polohach, kedze mam velke prsty, tak ich nenarvem tak lahko vedla seba, ale nijako mi to nevadi, kedze chromatika mi vobec neznie lubozvucne, takze okrem cvicenia ju nepouzivam.
10.3.2004 22:49 [MAJ]
Re:
To Bailey: Naprosty souhlas!!! Hraji vzdy sam, takze jsem si to nejak neuvedomil...:-) Ale rozhodne souhlas! A jinak souhlasim i s tim, ze chromatika jeslozita, kdyz se ma zahrat poradne! Diky z adoplneni! MAJ
15.3.2004 18:16 [holkoun]
Re: bailey
pravda je velmi relativni pojem...
16.3.2004 7:00 [Bailey]
Re: holkoun
Nikdy som netvrdil opak :o)))
16.3.2004 14:32 [pHell]
Re: holkoun,bailey
jo,to mas pravdu :-)
17.3.2004 0:47 [MAJ]
Re:
To pHell: Pravda je relatini pojem:-) Je to tak, ale ja mam vzdycky pravdu - absolutni:-) MAJ
17.3.2004 0:51 [MAJ]
Re:
Dne 22.3.2004 vystoupi Martin Jirsak MAJ se svymi klavirnimi improvizacemi v Plzni v kavarne Logr - Skretova ulice. Prijdte si poslechnout...! MAJ
21.10.2004 15:13 [harmonie.pa]
Re: Charlie
Mám radu: přečti si moje stránky a občas se k nim vrať, protože je budu na toto téma doplňovat: www.sweb.cz/harmonie.pa
[0..21 / 21] Strana:  1 | Všechny | Poslední