Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Stupnice, stupnice, stupnice...

20.4.2003 21:23 [metaXa]
Stupnice, stupnice, stupnice... - Kategorie Hudební teorie
Zacinam (uf, to se taky dela?:) a mam problem jako kazdy zacinajici...A to konkretne okolo stupnic. "Ucebnic" by bylo dost, ale jakou stupnici zacit? Mam knihu pro zacinajici kytaristy (akust/el) a tam se uci stupnice nasledovne; uvadim pr.: nota G na przdne strune G, nota A na druhem prazci struny G, nota H na prazdne strune H atd. Tak jsem se zacal ucit tuto stupnici. No a pred nedavnem jsem ziskal knihu rockova kytara Vitezslava Stefla (pro zacatecnika IMHO misty az moc narocne postupy, ale i tak vynikajici zalezitost) a tam se na zacatku uci mollova bluesova stupnice (prazce v poradi od struny E: 5.,3. 5.,3. 5.,2. 5.,2. ...) a durova (tusim 8.,5. 8.,5. 7.,5. ...)
Zacinam v tom mit sileny zmatek - CO SE TEDY UCIT? Chapu, ze nejlepsi je umet vsechny, ale kdyz pak dostanu do ruky noty v jake stupnici je mam hrat? Tu "standardni", nejjednodusi (prvne zminovana) nebo durovou z Rockove kytary?
Privital bych, kdyby me treba nekdo mohl odkazat prip. vysvetlit, v jakem poradi se je ucit.Predem velice dekuji!

Seznam příspěvků:

[105..154 / 154] Strana:  1  2  3  4 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
14.7.2003 12:05 [henry]
Re: Bailey
Ty nemáš otrhané bermudy a sandály, apropó ani Riveru a Washburna,tak buď bez obav.:-))))
16.7.2003 8:47 [fbm]
Re: bailey
henry to vystihl ;o) ale potrefená husa se dycky ozve ;o)))
kytara u krku mi samozřejmě nevadí (je to stejný extrém jak kytara u kotníků :))) jde spíš o celkovou pódiovou prezentaci, jak to píše Galilea, prostě pro určitou hudbu (ne styl, myslím tím jestli je klidná nebo divoká atd...) patří určitá pódiová prezentace (jednoduchý příklad, jestli že hraješ strhující šlapající metal a prezentuješ se viz výše, tak velice narušuješ to co chceš dosáhnout - obdiv lidí :)) protože vypadáš jak buran (a hýbeš se jak buran :), samozřejmě kdo by chtěl při poklidném jazzíku běhat s kytarou po pódiu u kotníku, zase by vypadal jako úchyl :)))
hráči vážné hudby se taky klidně svíjí na židlích jak hadi, protože svoji hudbu prožívají a to je asi to co sem tím myslel.
pro mě je koncert něco jiného než deska a jako navštěvník chci dostat něco jiného, než když si doma pustím CD (na koncertě navíc většinou s podstatně horším zvukem)......a protože to tak vidí naprostá většina lidí, tak existují podiové shoy, prevleky, efekty, svetla, medley, protahované konce songů, vyřvávačky, tanečnice, projekce, hodně decibelů a alkoholu :))))

nebo snad někdo chce vyměnit tenhle zážitek za pár stojících znuděných borců v sandálech a flanelkách, kterak s podstatně horším zvukem, chybama, bez hostů a přidaných stop preludují svoje oratoria? ;o))))))))))))
16.7.2003 10:44 [remisa]
Re:
Jo tak nedávno sem byl na Vitráži, hrál tam Mechanickej pomeranč a to byl fakt nářez i se skvělou prezentací. Asi po druhé písničce se kytaristovi rozflákala kytara a musel si pučit jakousi starou "skoro španělku" a vypadal fakt úchvatně(hráli styl Korn,SOAD). A i na takovou kytaru to byl nářez.
16.7.2003 20:34 [Bailey]
Re: fbm
Ja viem, o čom píšeš, len som sa verejne uvidel sám seba ako blbca a chcel som to zvaliť na teba :o))))
14.11.2003 10:11 [Holly]
Re:
Dopoledne jsem pracoval na novém systému, který způsobí převrat v hudbě. Zdecimoval jsem ji. Takže místo oktávy je to decima. Vynalezl jsem dva nové tóny: I a J. Teď je to: Do Re Mi Fa So La Wou Bou Si Do. Do Si Bou Wou La So Fa Mi Re Do. Stupnice dosáhne nového zvuku. Nástroje se zvětší, aby obsáhly i moje dva nové tóny. Triangl bude mít čtyři strany. Klaviatura piána bude dlouhá jako zebra na přechodu. Ženám se samozřejmě zakáže hrát na čelo.
14.11.2003 10:34 [George JV]
Re: Holly
Červený trpaslík, YEAH!!!!!!! ;)
6.12.2003 13:16 [efisek]
Re:
Myslím,že se tu vyskytuje jenom jeden pohled,jak se dívat na stupnice/dobrý/.Zkusme se na to podívat z jiného ůhlu:pro začátečníka se mi zdá zbytečné a málo zřejmý rozdíl mezi A moll pentotonikou a
C dur pentatonikou i přes rozdílné intervaly.Na to dojde sám,když stupnice pochopí.
Předně mechanicky naučené prstoklady stupnic se asi blbě uplatńujou hudebně.
Připadá mi důležitější pochopit stupnice do hloubky,to znamená "uchopit"materiál,charakter,náladu
kterou každá stupnice má a to přímo v melodii.Každá ta stupnice pochází z jiného kraje,má jiné kořený,je v něčem typická.Ikdyž dnes/rozuměj poslední staletí a nejvíc desetiletí/ máš přístup v podstatě k hudbě z celého světa a můžeš objevovat melodie z různých kultur v rámci jedné skladby/fůze/.Prakticky: Pro porovnání si zahrej pentatoniku A moll/acdeg/,základní tón A ke
kterému se melodie vztahuje a hledej si v tomto charaskteru/stupnici/ melodie.V různých směrech
a skocích.Zkus poznat její typické prvky .Jak zní v různých rytmech/prostě ji prožít/,jak když malíř míchá odstíny barev z určité škály.Poznáš přitom prstoklad a můžeš v tom tvaru hrát od kterého zákl.
tónu chceš/transpozice/. Teď si vem pentatoniku A dur/ahc#ef#/.Pohrej si s ní,najdi pro ní typické
melodie a zkus si najít zajímavé svoje melodie v její náladě.Brzy ji začneš rozpoznávat u hudebníků
na nahrávkách.Všechny ty nálady člověk může objevovat a a vycítit/prožít/.Je to třeba práce na dlouhé roky,ale to k hraní patří/abys mohl mluvit,musíš řeč prožívat a používat a učit se jí/.Teoretická a čistě mechanická znalost ti nepomůže k zvládnutí.Nakonec je to jenom zábava a přístup. Adur
7 tónová/ahc#def#g#//-o čem je?Co se dá v jejím rámci hrát,jaké z ní můžu vytvořit akordy?/akordy
se hodně často tvoří s tercií např. "a c# e-Adur, a c# e g#-Amaj,nebo h d f#-Hmoll/. Amixolýdická
/ahc#def#g//je to jiný hudební svět.A lýdická/ahc#d#ef#g#/-ůplně jiná atmosféra/pastevecký charakter,
používaná taky ve folkloru moravském/ A frýgická/mollová- už se blíží ke španělské,cikánské,balkánské krajině/abcdefg.A tak dále,můžeš je poznávat podle svojí nálady/která
ji zrovna bude odrážet/ .Hodně zdaru,je to jen poetičtější jazyk než třeba angličtina,a informace taky
působí na jiné stánky osobnosti/většinou/.Hlavu z názvů jako noty nebo tak si dělat nemusíš.To je
jenom pojmenování toho,co prožíváš/v hudbě/.Potom otázka hudební teorie ano-ne nemá vůbec
žádný význam a jen zdánlivou souvislost.Názvy nabereš praxí a prožitím.
Chromatika se třeba používá jako průchod/v be bopu,blues,jazzu a další podle vkusu/,nebo pro
svůj suchý a neutrální umělý charakter k smazání pocitu předešlé stupnice/melodie/,anebo jako
melodický postup/pokud na nějaký zajímavý příjdeš-viz např.Redl 98´ ej dudy moje/.
Otázka použití/určení/ stupnic na akordy- konkrétní spoje akordů třeba Adur /ac#e/ a
Edur/egh/ poskládej si jenom material těchto dvou akordů -ahc#eg- a nic nespleteš
při použití stupnic které obsahují tyto tóny a můžeš hledat melodie.Je to jednoduchý přiklad
ale do začátku a s ohledem na délku příspěvku to musí stačit.
7.1.2004 11:55 [slávek]
Re: all
zdravím všechny, dostal jsem se do bezvýchodné situace. Zhruba před 9ti lety jsem viděl u známého německou kytarovou školu, podle které cvičil. Problém nastal tehdy, kdy ji někomu půjčil samozřejmě na věčné splátky. On si tedy už nepamatuje autora ani název protože takovýchto škol už vystřídal víc. Jediné na co si vzpomíná jsou obsahy čtyř kazet, které škola obsahovala, ale i tak jsou jeho vzpomínky zmatené. Inu zkusím je vypsat:
1. kazeta: arpeggia
2. kazeta: hammeringy
3. jazz. licky ???
4. ??? vůbec neví
Opakuji, že to byla německá škola.
I přez naprosto nejasné záchytné body by to snad mohlo někomu něco připomenout, za což bych byl velice vděčný.
Díky a přeju všechno nej v novém roce.
7.1.2004 18:30 [klaun2]
Re: efisek
Červený trpaslík, YEAH!!!!!!! ;)
20.1.2004 19:20 [holkoun]
Re: slavek
no ja mam nemecky 2.. metal age (nebo tak nejak) a metalus rex (ted nevim jestli ji mam nebo vim ze existuje:-)))
23.1.2004 14:27 [slávek]
Re: holkoun
Díky, už víc lidí mi otipovalo tu metal age, takže to zkusím někde pohledat.
28.12.2004 14:19 [Slayer]
Re: all
Stupnice sú pre úplného začiatočníka o.i. prostriedok ako sa naučiť prstoklad. Ja mám na celú teóriu možno taký divný názor, lebo teóriu som sa začal učiť až po niekoľko ročnom hraní na gitaru. Dospel som k názoru, že k praktickému hraniu sa netreba teóriu skoro vôbec učiť naspamäť. Napr. neviem naspamäť kvintov a kvartov kruh, tónové zloženie zákl. akordov, aké tóny obsahujú stupnice(jedinú ktorú si pamätám je CDEFGAH zo ZŠ), intervaly a pod. Čiže absolutné základy hud. teórie. Viem, ale princíp ako to funguje a keď si zoberiem gitaru tak to bez problémov odvodím. Možno to funguje aj keď si to na gitare predstavím. Treba vyskúšať. K stupniciam : odporúčam sa naučiť prstoklady dur, moll(harmonickú a melodickú), pentatoniku a nejakú ktorá sa dotyčnej osobe páči napr. nejakú arabskú. Ja už som tú mojú ,,vzdelanosť´´ dotiahol do takého extrému, že keď hrám z nôt a mám predznamenanie napr. 4 # tak ani neviem z hlavy v ktorej tónine vlastne hrám...
18.1.2005 21:57 [Slayer]
Re:
Asi so mnou každý súhlasí
19.1.2005 18:16 [efisek]
Re: Slayer
Asi
19.1.2005 19:10 [klaun2]
Re: Slajer
Tak to by me teda zajimalo, jak to delas: "že keď hrám z nôt a mám predznamenanie napr. 4 # tak ani neviem z hlavy v ktorej tónine vlastne hrám..." Zduraznuji tve slova "hrám z nôt"!!
Ja si "okamzite" vybavim fis,cis,gis,dis - tonina Edur nebo Cis moll a ... (a je mi to stejne prd platne :-)))
Osobne si myslim, ze pokud hrajes z not, navic jeste s nekym, tak je docela fajn znat zaklady teorie...
19.1.2005 20:44 [Kinx]
Re:
nejlepsi je stejne hrat podle sluchu a na stupnice kaslat ;)
20.1.2005 13:24 [strunal]
Re:
To ale jenom do ty doby,nez clovek narazi pri uceni na nejakou hranici a najednou nevi co dal-manko,ktery vznikne neznalosti stupnic a ktery driv nebo pozdeji prijde,kdyz se teda clovek nejmenuje treba Django Reinhard :-)))
20.1.2005 13:53 [klaun2]
Re: kiks
Pokud hraješ punk, tak nezbyva nez souhlasit...
20.1.2005 14:10 [strunal]
Re:
Podle me je jedno u ceho -to je to samy jak jestli je nekdo "onanek" nebo ne,jak mam toho kamose ,tak to je vybornej kytarista (tady by to byl onanek) a proste cvicil driv jak idiot 8hodin denne stupnice,vsechno mozny a pak to chtel nejak zuzitkovat a v "normalni" kapele s nim nebylo k vydrzeni ale pak uz se pomalu uklidnil,dneska hraje mimo jiny i v kapele styl neco jako chinaski a to co umi je treba na prvni pohled do tyhle kapely predimenzovany ale na druhou stranu ,to je radost slyset jak si s tim pohrava kdyz hrajou ,nekdy jen tak ze srandy hodi zpevakovy kytarou "druhej hlas" postupy ,akordy proste pohadka vicemene porad improvizuje. Vedle takovyho kytaristy si pak clovek prijde docela trapne a podle me proto tahle drina -stupnice atd.,ono je to rychle slyset ,jestli ta kvalita tam je nebo ne a je myslim jedno co je to za muziku.
20.1.2005 14:54 [strunal]
Re: punk
Minulej tejden sem koukal na biografii ACDC bylo to asi hodinu dlouhy a byly tam rozhovory atd a ptali se Anguse co privatne posloucha a nejak prisla rec na Punk a Angus -ze prej Punk je jenom zivotni postoj,kterej se media snazi jenom komercne prodat formou hudby a prej pro nej je to uplne stejnej Shit jako disco atd. To je demon :-)))))))
20.1.2005 18:26 [Slayer]
Re: klaun
Asi takto. Keď mám napr. tie 4# tak vidím kde je to predznamenanie. Pri hraní z nôt my to je prd platné. Keď ma potom napadlo, tak viem že to je Edur, ale nejako ma to netrápi lebo viem že keby som to z hlavy nevedel tak si to dokážem odvodiť na gitare.
21.1.2005 6:17 [klaun2]
Re: slayer
"Keď mám napr. tie 4# tak vidím kde je to predznamenanie"... To se jako v predznamenani divas, na ktere lince mas # nebo b ? Tak to je teda maso! :-)
21.1.2005 8:28 [Brouk]
Re: klaun2
Zas takový maso to nejni, já si to dost často taky ještě pořád nepamatuju, zvlášť u béček. Ale já to řeším tak, že se podívám do Guitar Pro.
21.1.2005 21:23 [klaun2]
Re: Brouk hovnival
No, dobre, tak je to aspon sojove maso, ok? :-)
21.1.2005 23:38 [Slayer]
Re: klaun2
Ja si pozriem predznamenanie a proste hrám tie tóny ktoré sú majú # alebo b, skutočne neriešim čo je to za tóninu. Je to asi otázka cviku, ale v mojom prvom príspevku my išlo o to že tú teoriu si človek nemusí skoro vôbec pamätať, niečo síce vedieť musí. Hlavné je to pochopiť. Problematika hudobnej teórie my pripomína matematiku. Môžem vedieť odsypať napr. pytagorovú vetu, ale ak my dáš príklad neviem to lebo som to nepochopil. Pri učení z nôt sa človek aj s teórie niečo naučí. Pochybujem, že sa človek začne učiť noty bez chodenia k niekumu, niekam na gitaru ako samouk. Možno keby som chcel hrať na profesionálnej úrovni tak by som to všetko musel asi musel vedieť ,,sypať´´ z hlavy, ale na bežné hranie stačí ak to človek pochopí princíp ako sa to tvorí, ale takto to podľa mňa stačí odvodiť. Ja sa do profi dráhy nehrniem, nemám nato ani talent ani čas poriadne cvičiť. Stíham momentálne cca 90 min. denne. Som tzv. ,,vydretý typ´´. Čiže orchestrálny hráč so mňa nikdy nebude a nebudem sa teóriu musieť drviť naspamäť.
26.1.2005 15:48 [Slayer]
Re:
Len tak mimochodom, s pamäti neviem všetky stupnice či sú # alebo b.
26.1.2005 15:54 [Slayer]
Re: strunal
Máš asi pravdu že do nejakej hranice to asi stačí potom môže byť s tým problém. Ako som už spomínal ja som sa na teóriu začal učiť až po niekoľko ročnom hraní tak viem že na hranie teória nie je treba. Je síce výhoda ak ju človek vie a keď bude chceť hrať v určitých kruhoch a nie je to ju je treba vedieť
26.1.2005 18:11 [Slayer]
Re: strunal
Nejak my blbne. Pokračujem : nie je ju treba vedieť keď hrá len pre seba, keď hrá v kapele v ktorej sa hrá bez nôt.
26.1.2005 18:26 [Slayer]
Re: strunal
Blbne my počítač nie ja, aspoň nie teraz.
26.1.2005 18:30 [Slayer]
Re:
K tým stupniciam že neviem všetky # a b s pamäti. Viem ale že kvinta napr. od C je G t.j. má jeden # atď. Nechce sa my to vypisovať.
27.1.2005 1:15 [strunal]
Re: Slayer
No to ,ze ses zacal ucit teorii az po par letech,tak to nejsi sam,to dela hodne kytaristu. Jeden muj znamej se zacal dokonce ucit teorii jenom kvuli tomu,ze byl uz fakt nadupanej a dostal nabidku vyucovat tady v jedny skole a kdyz tam byl na "prezentaci" tak majitel skoly malem spadnul ze zidle z toho co hraje a podruhy malem spadnul ze zidle ,kdyz se dozvedel,ze ten kluk ani nevi jak se jmenujou jednotlivy struny a proste podminka byla aby umel nejak vysvetlit to,co vubec hraje,tak aby se naucil teorii :-)))
Ale on treba mel ty stupnice namakany jinak-on nevedel,co tam je za tony, ale jinak ty "cesticky" mel perfektne zmaknuty a vedel -ze tohle zni na blues,tohle arabsky atd..to je taky moznost ale spatne se s nekym (i treba v kapele) na necem "domlouvas".
27.1.2005 19:02 [Slayer]
Re: strunal
Práve teraz mám kapelu kde napr. 2 gitarista má hudobný sluch, nevie ani tóny na gitare, pomaly ani struny aké sú a nie sú s ním problémy. Dohodnúť sa nemusíme prakticky na ničom čo hráme, keď sa učime novú vec vypočuje, raz, dva-krát vyskúša a hráme. Sviňa, aj ja by som to chcel vedieť.
27.1.2005 19:09 [Slayer]
Re: strunal
To je tak, že pokial to človek nevyužíva tak pozabúda. Aj ja som sa učil dávnejšie napr. kvintový a kvartový kruh, ale nejaký čas som to nepoužíval a zabudol som ho. Potom ma napadlo ako to funguje a viem si ho zostrojiť. Trvá to síce o pár sekúnd dlhšie ako keby som ho z hlavy vysypal, ale aspoň viem čo to je. Zvolil som si asi ľahšiu cestu, málo vecí sa učím naspamäť.
28.1.2005 6:43 [strunal]
Re: Slayer
jo, to s tim zapominanim je spatny,jak neco neprejde uplne do krve,tak to casem zapomene. To mam taky.
31.1.2005 1:57 [tadun]
Re: efisek
chapu to dobre tak, ze stupnice c dur je ze stejneho kraje jako a moll, kdyz ma stejne tony a ze stupnice g dur uz je z jineho kraje? :-))
31.1.2005 9:08 [klaun2]
Re: tadun
Stupnice, ktere maji stejne predznamenani, obsahuji stejne tony; stupnice A moll je vlastne jeden z modu stupnice Cdur. Stupnice G dur ma jiz jeden krizek (fis) stejne jako E moll...
31.1.2005 20:58 [efisek]
Re: Tadun
Jestli jsem dobře pochopil otázku tématu,tak jsem zvolil z mého pohledu co možná nejjednoduchší vysvětlení pro začátečníka,kterému rozdíl mezi c dur a amoll nebude možná moc zřetelný.Zdá se mi ten rozdíl mezi C dur a c moll slyšitelnější.Rozumíš?Charakter tónin jsem zkusil vysvětlit aspoň orientačně podle svých znalostí/doufám ,že ne moc zavádějících/,aby ho to aspoň trochu nakoplo a měl jasněji.Tak tolik k nedorozumění-zdar
31.1.2005 21:24 [efisek]
Re: Tadun
C dur /jónská/,má stejný charakter jako G dur/jónská/,akorát jak říká klaun mají jiné předznamenání a jiný tónový materiál.G dur mixolydická = jiný charakter.
1.2.2005 10:49 [Brouk]
Re: efisek
No nechci tady za nikoho mluvit, ale myslím, že tadun nejni zrovna začátečník. Viz www.tadun.cz. Jinak to ale vysvětluješ pěkně a mě osobně to docela některé věci lépe osvětlilo a spochopitelnělo.
1.2.2005 10:58 [holkoun]
Re: brouk
to si spis mel napsat klaunovi:-)).... ja myslim ze to byl od taduna jen takovy maly rejp:-)
1.2.2005 12:20 [efisek]
Re: Brouk
No ,já vím ,že Tadun není začátečník,ale já jsem mluvil o dotazu zakladatele tématu-Metaxa,protože se na to ptal.
Já jsem ten první příspěvek nepsal pro Taduna,ani pro pokročilé.Na to nemám znalosti.
1.2.2005 14:11 [klaun2]
Re: all
Hm, tak to mi nedoslo... nejak asi prestavam sledovat anebo Tadunuv rejp byl na me presprislis jemny :-))
1.2.2005 14:17 [klaun2]
Re: Brouk
Tak jsem se mrkl na www.tadun.cz na sekci akordy a ... tak nejak nevim... :-(
12.3.2005 18:23 [sir.destruktor]
Re: klaun2
No nic převratnýho v akordech, ale určitě občas neškodí se tím prohrabat, jestli tam člověk nenajde něco co nezná a je to zajímavý.... takhle to alespoň dělám já :-) ale tu sekci Akordy sem tam teda hledal pěknou chvíli
12.3.2005 18:26 [sir.destruktor]
Re:
K tomu rozdílu mezi C a Ami stupnicema.... tak rok zpět jsem měl podobný myšlenky, říkal sem si, že sou stejný, když maj stejný tóny...
ale nyní to chápu v tom smyslu, že ten rozdíl se pozná až ve hře, kdy začneš na akordy sólovat od C, určitý tóny (G,F) budeš vyvyžovat více než jiné... tam se teprve projeví rozdíl mezi oběma stupnicemi :-)
6.1.2006 22:38 [thom]
Re:
prosim vas a to napr.v pentatonickej stupnici c musim hrat tony ako idu za sebou cize c d e f g alebo mozem hrat tieto tony v hocijakom poradi?
6.1.2006 22:40 [thom]
Re:
a budem si moct napisat ze je to v pentatonickej stupnici c?
6.1.2006 23:11 [Rudy]
Re:
hej,mozes
7.1.2006 13:50 [thom]
Re: Rudy
diky moc
18.4.2009 23:38 [hunter]
Re:
Kde prosim tady na instrumentu uvidim seznam stupnic co delal Kamzi, dlouho jsem tu nebyl a nemohu to najit. Dekuji Hunter
[105..154 / 154] Strana:  1  2  3  4 | Všechny | Poslední