Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Ako sa pohybovať vo vlnách jazzovej improvizácie?

26.1.2004 21:09 [Depres]
Ako sa pohybovať vo vlnách jazzovej improvizácie? - Kategorie Hudební teorie
Našiel som kdesi jazzové stupnice (že vraj ) pustil som si šebana, začal hrať no vôbec to neznelo. Potreboval by som poradiť, ktoré stupnice sú na jazz tie pravé orecové, kde ich hľadať. Please poraďte mi.

Seznam příspěvků:

[0..15 / 15] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
27.1.2004 13:09 [Marty]
Re:
Diatonika-tedy všechny mody, Pentatonika, bluesová stupnice, Zmenšená/zvětšená, chromatická (např. si zkus do alterovaných dominant hrát chromatiku a hledat v ni lehkou a tezkou konsonanci/disonanci), melodická dur/moll (ja osobne je prilis nepouzivam), harmonicka moll/dur - za zminku stoji predevsim jeji uzizti jako frygicke a posledni modus-tzv. "alterovaná", bebopove stupnice-tedy diatonicke stupnice s pruchozimy tony, dal obcas pouzivam alterovane stupnice, ktere se lisi v kazde oktave, obcas jazzmani vyuzivaji i indicke ragy apod. To ale nini vsechno v jazzu se castokrat pouziva i tzv. "horizontalni zpusob improvizace" tzn. rozkladani akordu (hodne takhle hrajou boperi a basaci)-tedy solo se odviji od akordickych tonu (1,3,5,5b,6,7,11,13,13b....apod.)-je to vlastne stupnici, ale solo zni pak mnohem vic sevreneji...takhle hral (jak kdy) treba Ch. Parker apod. Ale uplne nejjednodusi zpusob je kontrapunkt a rozvijeni zakladni melodie pisnicky...
27.1.2004 13:12 [Marty]
Re:
Btw. kde hledat-v nahravkach a v ucebnicich-Pass, MEtheny,Lagrene, Burell, McLaughlin, Meola, Montgomery........ Ucebnice - u nas (v Cesku) je nejlepsi "Kytarova praktika" od J. Sindlera..
27.1.2004 13:13 [Marty]
Re:
Dal je dobre si rozebrat sola od ruznych hracu a okoukat jejich nejake figle-na netu jsou kvanta transkripci-jen hledat..
30.8.2004 20:21 [NEToPEER]
Re: Marty
Ty vole, Martine, Ty jses tak silenej teoretik..:)) Nedelej, ze tomu vsemu rozumis, nebo z Tebe budu mit depku, az zas pujdem jamovat do Jablone...

Jinak z5 k jazzu, chce to pochopit tok ty harmonie, kam to smeruje a naposlouchat si alespon ty zakladni postupy, ktery jsou v jazzu nevyhnutelny (dominantni jadra apod) a naucit se jimi proplouvat... Jde to jednoduse - sluchem. Zkusit hledat, nebo lepe citit spolecny tony pri modulaci a hlavne se stazit stavet melodii (poslechni si sola od P. Methenyho - jsou to fakt melodie)... Dale mooooc doporucuju poslouchat Mike Sterna nebo treba Johna Scofielda a Johna Ackercombieho (nebo jak se ten typek pise). Ale to uz je spis do fusion, takze jak pise Marty B. Lagrene & spol. a pridal bych i nektery nahravky od G. Bensona - ty jsou podle me dost prehledny na pochopeni (ale obcas je to dost silenej popik...;))
24.9.2004 19:55 [Marty]
Re: Adam
No prave hlavne teoretik:o)) Jeste hrat se musim naucit...:o(
28.9.2004 1:10 [NEToPEER]
Re: Marty
Covece, uz jsem si nekolikrat po jamech rikal, ze Ja, Ty & Hans, trochu promichat, okorenit a vybrat to nejlepsi z kazdyho.... A razem by z nas byl mozna jeden solidni kytarista...:) Je fakt husty, jak hrajem vseichni tu stejnou muziku a kazdej uplne odjinud ;)
29.9.2004 9:34 [radiojam]
Re:
Pánové, nic není tak jak to na první pohled vypadá.... JAZZ
29.9.2004 9:46 [radiojam]
Re:
omlouvám se nechtěně jsem odstřelil nedopsaný příspěvek. Chtěl jsem napsat, že každý jazzman má sice vlastní fígle, ale v zásadě jde o kontrapunkt.. celá kapela víceméně ctí harm. strukturu písně, nicméně v první řadě jde o paralelní vedení melodií... Znalost stupnic je OK! Ovšem sofistikovanější hraní na stupnicích nestojí... Fíglů je tolik, že by to zabralo týden, než bych to naklepal... Pokud vás něco zajímá a budu vědět odpovědi rád pomůžu..
4.10.2004 7:37 [Hary]
Re: radiojam
No me by docela zajimalo co hraje za stupnice Greg Howe ci R.Kotzen. Uplne lehce si s tim pohravaji a je to dobre jak svine. Jo a jeste jedna otazka ty Bebopovi stupnice maji tolik ruznych variant? Mam na mysli, ze napr. petitonova pentatonika je pouze jedna s urcitym napevno rozmistenim tonu, ale kdyz jsem se dival na ty Bebopovi stupnice tak je jich tam asi trinact? Sorry za blbou otazku ale snad jsi ji pochopil.
4.10.2004 17:11 [NEToPEER]
Re: radiojam
No ja si necham poradit moc rad..;) Klidne se o necem rozepis - cokoliv, co me nekam posune je dobry. Jinak muj jazzovej projev opravdu na stupnicich nestoji.. Neni mi ten pristup jaksi vlastni, radsi na to jdu pres sluch, predsluch a citeni. To je taky duvod, proc mam docela problemy s modalne narocnejsima standardama, zatimco modalne jednoduchy veci (So What, Song For MY Father, Take The "A" Train, Billie's Bounce, Spain, atd.) jsou vicemene v klidu. Nekdy mi delaj problemy z uplne iracionalnich duvodu nektery napohled fakt vcelku lehky veci (napr. Satin Doll apod.). Jakym zpusobem se vyporadavas se solovanim do neznamejch veci (kdyz je hrajes poprvy z listu nebo treba podruhy, ale nemas to zazity...)? Dik *
5.10.2004 8:59 [radiojam]
Re:
Pokud jde o beebopový stupnice, toto jsem nikdy nějak zásadně neřešil, jestli si dobře pamatuju šlo defakto o smíšení stupnic např. C dur diatonická + C dur harmonická takže obsahuje As i A... Pro Netopeera: Obecně je v první řadě potřeba mít naprosto jasno v intervalech, jednou ze základních pomůcek je uvažování v intervalech a ne v tónech (je to rychlé bez ohledu na předznamenání). Další podstatnou věcí je dodržovat jakoukoli vlastní logiku improvizace.. tím myslím - říct si v duchu vždy jasně co dělám... Pokud člověk myslí v akordech je hra úplně jinak melodická tercové kroky prostě k melodii sami vedou... je ovšem velký omyl myslet si, že je nutné hrát vždy pouze rozklad akordu, který právě zní v doprovodu... jedná se pouze o tóny o které je radno se opřít... pokud chceš napíšu ti nějaký fígle... (jjanik@zl.koop.cz)
5.10.2004 14:03 [Reno]
Re: radiojam
No kdyz sme u tech figku, tak jich par bral....
Tak pokud to budes davat dohromady, tak mi to posli tez...dik
reno-raines@volny.cz
5.10.2004 21:19 [NEToPEER]
Re: radiojam
Klidne pis i sem - myslim, ze se ostatni zlobit nebudou a treba jim to bude k uzitku. Jinak s tema intervalama mas pravdu - pro lidi pouze s relativnim, nikoli absolutnim sluchem (jako treba ja) jsou intervaly jaksi prirozenejsim vnimanim hudebni reality. Takze v intervalech urcite uvazuju a hlavne i harmonie stoji na intervalech (vcetne zapisu - 11#, 13,m7/5- apod.) S tim vlastnim systemem taky souhlas, bohuzel mi ale nevyhovuje jakejkoliv system zalozenej na stupnicich (rozhodne si pri hrani nerikam: ted hraju lydickou, protoze hraju Es maj7 v Bb dur nebo tak neco) a pri improvizaci vnimam pouze relativni vzdalenosti mezi tony, takze intervalovy mysleni, presne jak jsi rikal. I kdyz si casto rikam, ze by vubec nebylo spatny si uvedomovat tony, ktery hraju. Jinak k vertikalnimu chapani improvizace se uchyluju asi jen v pripadech, kdy jsem lehce bezradnej a nevim, jak jinak se pre dany harmonivky slozitejsi misto prenest (resp. kdykoliv, kdy to nejsem schopnej udelat pomoci (pred)sluchu & citeni). Takze jak uz jsem rikal, pro harmonicky jednodychy veci (nebo i pro veci, ktery si dobre sluchove zaziju) produkuje muj system pomerne slusny vysledky (kdyz se zadari) a ma to tu vyhodu, ze z kytary (kdyz to nruce nezvorou) dostanu to, co jsem chtel slyset, ne nejakej stupnicovej beh, o kterym ani dopredu nevim, jak tam sedne. Pruser natava u skladeb, kkde se zacnou vyskytovat nedoskalny akordy, mimotonalni dominanty (nebo jadra) a neprehledny vyboceni. Jinak kamarad mi povidal, ze co se stupnic tyce je skvelej tetrachordovej system (kombinovat poloviny ruznejch stupnic a vyjadrovat tak mnohem bohatejsi harmonii). Ale jak rikam - systemy zalozeny na stupnicich mi nesedej. Ale pokud mi poradite jak "prohlednout" a zjistim,z e mi to neco prinasi, urcite se tim necham obohatit. Jazzu zdar ;)
6.10.2004 8:24 [radiojam]
Re:
Můj přístup je jednoduchý... maximální znalost harmonie, vnitřní jasno v tom co dělám... Potom už ti nic nebrání, jen vlastní invence, osobní radou je hrát silné melodie a umět si počkat... každá pomlka je je stejně důležitá jako tón před i po... Co se týče vybočení preferuji jasnou logiku, nikoli intuitivní chromatické nebo kvartové ...apod blázince. Posluchač to stejně pozná ...
3.11.2004 17:57 [harmonie.pa]
Re: Depres
www.sweb.cz/harmonie.pa
Zkuste se podívat. Charlie
[0..15 / 15] Strana:  1 | Všechny | Poslední