Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Harmonie

7.8.2001 22:49 [Baron]
Harmonie - Kategorie Hudební teorie
Jak na to? Mam napřiklad melodii a potřebuju ji doplnit peknymi akordy. Nemuzu v tom najit zadnou logiku, jevi se mi to zatim tak ze to zkousim na nahodu jak to bude znit, zkratka strasne pracny a bez jistyho vysledku. Jak se s toudle veci potykate vy? Diky

Seznam příspěvků:

[0..37 / 37] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
9.8.2001 20:04 [Bailey]
Re: Baron
No nevím, ještě jsem nad tím neuvažoval jako ty. Mně to napadne už jako celek. Víš co myslím - když dostanu ňákej nápad, tak to má akordy, rytmiku, basu, i melodii. Pak už to jenom v hlavě musím rozložit, zahrát, a trochu okořenit. Nestává se mi, že by mně napadla melodie. Když tě něco napadne, tak si to nahraj, a pak skoušej akordy. Nemusíš se ale držet konvenčních akordů, jako to dělá devadesát procent muzikantů. Skus i jiný akordy. Má to mnohem dramatičtější a bohatší zvuk. Musíš si dát ale bacha na to abys to nepřehnal - někdy i ten klasický dur nebo mol vyzní omoc lépe než nějaký sus7, nebo sus9. Ale je to jenom na tobě. Skoušej, experimentuj, ale hlavně měj u toho klid.:-)))
9.8.2001 21:50 [Baron]
Re: Bailey
Jasně něco takovýho jsem si myslel, zkoušet a experimentovat, jakej zvuk z těch typů akordů vzejde. Zkušenej muzikant už ví jakej zvuk má čekat a má to asi tak nějak zautomatizovaný. Mě ta hudba kolikrát už taky napadne jako celek včetně rytmiky, vejšku akordů vim a jejich zabarvení z části tak nějak v hlavě, jejich typ je pro mě ale stále problém určit. No je to holt otázka zkušenosti.
12.8.2001 10:14 [roman]
Re:
myslím že k tommuhle je super když máš nějakej sekvencer nebo sampler ,aby ses nahrál a pak si k tomu můžeš improvizovat ,já takovýho bohužel nic nemám
15.8.2001 12:37 [Bailey]
Re: roman
Jo sekváč bych taky doma využil. Měl jsem měsíc půjčenej - byla to nějaká stará Yamaha, ale uměla dost věci. Takže až si koupím kombo du na sekvencer. Nebo když není, skus si to nahrát na pásek, nebo MD a pohrej si stím. Mnoho úspěchů ti přeju.
21.10.2004 15:00 [harmonie.pa]
Re: Charlie
Běž na to intuitivně, žádná věda, nic takového. Než ovšem tuto intuici budeš moci uplatnit, musíš uvnitř své hlavy (bez pomoci jakéhokoliv hudebního nástroje), slyšet několik základních akordů: C,F,G,E,Emi,A,Ami,D,Dmi,B. Tyto akordy si musíš odposlouchat z kytary a zažít tak, aby jsi je kdykoliv slyšel ve své hlavě. Pokud toto zvládneš, pak budeš schopen "oakordovat" velkou většinu písní na světě a dokonce bez pomocí kytary - bude ti k tomu stačit jenom to, co hraje samo ve tvé hlavě a tužka s papírem, na který to, co v hlavě slyšíš, budeš psát. A dokonce budeš umět ihned z fleku zahrát různé melodie v jednoduchých tóninách (v C-duru atp).
Pokud se tohle nepokusíš zvládnout, nemáš šanci a budeš až do smrti odkázán na ty druhé, kteří to za tebe vymyslí. Hudba je především umění, a v umění neexistují žádné šablony či technické návody k použití, kterými by jsi na to vyzrál. Mnoho úspěchů. Charlie
www.sweb.cz/harmonie.pa
24.10.2004 10:59 [matko]
Re: all
v podstate mam podobny problem ako baron, intuicia musi byt, ale trochu vedy v tom bude urcite (myslim si)
nie som si isty, ale zda sa mi ze sa tomuto hovori HARMONIZACIA MELODIE a nejake pravidla to ma urcite, hmm?
26.10.2004 18:25 [nixx]
Re: harmonie.pa
Pockat, pockat... ty po nich chces absolutni sluch?? Kdyz nekdo zahraje F, tak ti kazdy rekne, ze je to durovy akord. Ale jak ma normalni clovek (bez absolutniho sluchu) vedet ze ma ten akord koren na F? Da se naucit slyset jednotlive funkce - toniku, dominantu, subdominantu....... to jo - ale rict bez kontextu "tohle je Dmi" je podle me trochu jinde. Ja bych se ucil jak zneji akordy vystavene na jednotlivych stupnich stupnice - hlavne nejdulezitejsi funkce (T, SD, D).
27.10.2004 12:37 [harmonie.pa]
Re: nixx
Absolutní sluch po nikom nechci. Také ho nemám, i když by se mě to líbilo a dalo by se s tím dobře frajeřit. Možná jsem se měl vyjádřit přesněji a základní akordy doplnit funkčními zkratkami: T, S, D, III, III-mi, VI, VI-mi, II, II-mi, malý VII - (to nevím, jak lépe funkčně označit). Vzal jsem to od C-duru jako tóniky proto, že je to všeobecně zažito. Kdybych to napsal např. od tóniky As-dur (As, Des, Es, C, C-mi, F, F-mi, B, B-mi, Ges), tak tahle řada základních akordů, kterými chci vyjádřit určité harmonické funkce, nikomu nic neřekne. Charlie
27.10.2004 14:03 [Brouk]
Re: harmonie.pa
No tak to je trochu jiná, jestli je to dur, moll, šestka, devítka, zmenšený akord atd. většinou taky už dneska rozeznám a absolutní sluch rozhodně nemám. A jak zní si dokážu vybavit, i když je neslyším. To asi většina lidí, co už nějakej čas hraje. Ale poznat přesně jednotlivý akordy, to si netroufnu. Akorát když někdo hraje akustiku s jednoduchejma akordama s prázdnejma strunama, tak celkem v pohodě poznám, jaký akord hraje, aniž bych ho viděl.
27.10.2004 14:56 [harmonie.pa]
Re: Brouk
Fajn. Akorát si ještě nejsem jistý, jak přesně mám pochopit Tvoji 2. a 4. větu. Oprav mě, jestli se mýlím. Domnívám se, že tím chceš říci, kdybych Ti dal k dispozici pouze CD s nějakou písničkou, notový papír a tužku, nic víc a řekl Ti, napiš mě akordy a melodii této písně třeba v D-duru, z fleku to napíšeš. Nemyslím tím nic špatného, jenom chci pochopit část Tvého dopisu. Charlie
29.10.2004 10:01 [Brouk]
Re: harmonie.pa
Melodii bych bez kytary rozhodně nenapsal, to jsem tam taky neřekl, u jednoduchých písniček bych akordy dokázal napsat i bez kytary, minimálně po několikerém poslechu. Harmonie se většinou dost opakují, zvlášť u táborákovejch vyřvávaček. U složitějších věcí bych musel mít v ruce kytaru a u harmonicky náročných věcí, kde se akordy rychle střídají to poznávám někdy dost těžko. Když ale někdo hraje nepříliš složitý akordický doprovod a je slyšet kytara, tak typy akordu dokážu slyšet, jak už jsem napsal. U ostatních nástrojů bych si na to netroufl.
29.10.2004 10:41 [harmonie.pa]
Re: Brouk
Díky za odpověď. Jsi skvělý. Ať se di daří. Charlie
29.10.2004 11:32 [Brouk]
Re: harmonie.pa
Jo, jsem skromnej, ale nejlepší. Mě to baví.
11.11.2004 1:40 [NEToPEER]
Re:
Presne tak, jak tady bylo receno. Absolutni sluch je pro tyhle potreby zbytecny luxus, ze to bez dobre vycviceneho se neobejdete. Jinak kytara ma v ruznych vyskach charakteristicky zvuk, ktery umoznuje pri trose soustredeni a rozvahy celkem presne urcit i bez abs. sluchu absolutni vysku tonu. Ale chce to mit kytaru dost naposlouchanou (a ted jsem mel na mysli spis akustickou kytaru). Nejtezsi je asi poznat zakladni ton, pak uz jsme castecne za vodou. Je treba urcit charakter akordu (dur vs. moll) a vsechny jeho tenze, tzn. jestli obsahuje sedmicku, devitku, jedenactku nebo trinactku, jestli nejaky z tehle tonu neni nejak alterovany, jestli nema akord zmensenou kvintu nebo nema prutaznou kvartu. Ale rekl bych, ze akordy, kterea ktivne pouzivate zacnete po case bezpecne rozeznavat (mozna s vyjimkou nekterych masakru jako treba ruzne superpozice nejakeho drsne alterovaneho sestizvuku apod.).
12.11.2004 21:12 [nuclear]
Re: nixx
pockej to je snad o skusenostech,ne? a o tom ze vis jak se kterej akord menuje:) ..sou lidi ktery maj dobrej sluch a na nic nehrajou
5.2.2005 14:12 [Peters]
Re:
Chtěl bych se zeptat na jednu věc. Pokud je teda napsaná melodie, tak muže k ní být víc variací pro akordovej doprovod? Nebo je pro jednu melodidi daný, že tam jsou ty a ty akordy a že to nemuže bejt jinak?
6.2.2005 9:45 [Bailey]
Re: Peters
Neni dané žiadne pravidlo, ktoré by predurčovalo dané akordy k určitým melodickým postupom - všetko záleží na skladatelovi, akú náladu sa snaží do kompozície vložiť. Teda ak by si chcel vytvoriť veselú náladu, tak k melódii použiješ trebárs postup "tonika -> dominanta -> subdominanta" a keď budeš chcieť vytvoriť napätie, tak doprovod može byť klesajúca chromatika. Najlepšie sa to vysvetľuje už na konkrétnom príklade...
7.2.2005 14:40 [NEToPEER]
Re:
Presne tak... Dnesni kompozice je hodne volna.. Jsou jista nepsana pravidla, kterych se vetsina mouzikantu intuitivne drzi (popr. je zamerne porusuje). Melodie, harmonie a rytmus jsou 3 "oddelene" slozky hudby a na kazdou se da do urcite miry nahlizet zvlast. Ale zpatky. Klasickym pripadem toho, na co se ptas je treba bluesova dvanactka - existuje neprebene mnozstvi ruznych harmonizaci (myslim v jedne tonie) a pod melodii zahranou na jdenu z nich jde vetsinou podsunout jakakoliv z tehle verzi harmonie. Vzdycky jde spis o to, jakou funkci v tonine dany akord (nebo skupina akordu vyjadruje). Napr. dominantu lze casto nahradit dominantnim jadrem (misto V. tam prijde IIm7-V7). Vetsinou jde hlavne o to, aby melodie s danou harmonii neznela disonantne (obykle nam nebude znit dobre melodie, ktera je ocividne v cis dur a pod tim akord C...)
7.2.2005 20:13 [Marty]
Re: Netopeer
A proto se tak blbe zni, kdyz se snazi doprovazet v jazzu rovnocene kytara a piano...Kazdy sazi sve oblibene alterace a superpozice, popripade 3-7 sjezdy apod... Nikdy jsem nechtel hrat s pianem moc doprovody (proto se o me taky rika, ze neumim hrat akordy:o)). Jeste jsem neslysel nahravku, kde by kytara hrala doprovod soplecne s pianem, treba pod sago.. Maximalne smrdla tichy jipjip, nebo neco podobneho....naprosty mistr v hrani 3-7 a oktav apod je K. Burrel s bigbandem...
7.2.2005 21:56 [klaun2]
Re: Peters
Vysvětlím ti to ještě jednodušeji: máš-li melodii, tak akord, kterým hodláš tuto melodii harmonizovat, by měl ten tón melodie obsahovat.
Například třeba tra(m)párna "Dajána":
"Tam, kde leží věčný sníh, tam uslyšíš dívčí smích"
Je-li to v Cdur, tak základní harmonizace je C-C-F-G.
Ale v první části je tón pořád "e", takže můžeme zkusit místo ostinátního C jak C-Ami, tak C-Emi, i třeba C-E. V druhé části místo F múžeme dát třeba Dmi.
Vybral jsem úplně nejjednodušší příklad - je dobré si s tím trochu pohrát - pak uslyšíš, že jiná harmonizace tě zavede úplně jinam...
8.2.2005 20:11 [Bailey]
Re: Peters
To čo napísal Klaun je presne ono!!!
8.2.2005 20:20 [Lukas]
Re: bailey
sem netusil, ze ses taky tramper jako klaun :)
8.2.2005 22:42 [Peters]
Re:
OK, díky moc za vysvětlení. Ještě mam ale jeden dotaz, místo, kdy zrovna mam akord změnit je většinou jasně slyšet, muže se ale i tohle u různejch harmonizací lišit?
10.2.2005 21:10 [Bailey]
Re: Peters
Ano, možeš experimentovať aj umiestnením zmien akordov v časovej ose skladby - vždy maj ale v prvom rade na pamäti výraz/charakter skladby...
11.2.2005 9:27 [Brouk]
Re: peters
Bailey toho zná a umí podstatně víc než já, ale jako teoretik chci jenom dodat, že v podstatě můžeš teoreticky na každý tón skladby použít jiný akord. V praxi se to moc nepoužívá, maximálně občas v be-bopu a taky to zní dost zběsile, ale jde to.
11.2.2005 9:52 [klaun2]
Re: Peters
A je taky dobré se zamýšlet nad vedením hlasů - vybrat správné obraty akordů, kterými budu harmonizovat melodii, podtrhnout významné intervaly...
11.2.2005 10:46 [holkoun]
Re:
to co napsal bailey je naprosta pravda:-) (az na to "MAJ" teda):-D
11.2.2005 12:22 [strunal]
Re: Bailey
Ale kako,sta Bailey prica jedan puta po cesky a drúgi puta po slovensky Also was jetzt Bailey - bist du jetzt ein Tscheche oder ein Slowake oder wie ist das jetzt ? :-))))))))))))))))))))))))))
11.2.2005 20:20 [Dime]
Re: holkoun
to uz tu dlouho nebylo :-)))))))
13.2.2005 1:21 [NEToPEER]
Re: klaun2
"máš-li melodii, tak akord, kterým hodláš tuto melodii harmonizovat, by měl ten tón melodie obsahovat"

Mysleno dobre, ale receno trosku nestastne, rekl bych. Znamenalo by to totiz, ze v pripade, ze hrajes akord C-dur, nemel by se v melodii objevit jiny ton nez C,E nebo G. A to pravda neni - predstavte si tu hruzu a jak casto by bylo i v jednoduchejch vecech potreba stridat akordy...;) Treba kocka leze dirou - skoro na kazdem tonu. Vetsinu tonu je mozne chapat jako tony prutazne, popr. jako "alterace", takze klidne muze nad C-durem znit D a budu ho vnimat jako add9 nebo jako prutaznej ton.
13.2.2005 11:12 [klaun2]
Re: netopejr
Máš pravdu... :-)
13.2.2005 14:08 [Bailey]
Re: strunal
Jetzt ist das egal :o))
13.2.2005 15:21 [strunal]
Re:Bailey
OK :-)))))))))))))))
14.2.2005 23:04 [Peters]
Re: NEToPEER
A ten průtažnej tón muže bejt jakejkoliv ze stupnice? Nebo některý tóny pod určitym akordem třeba bejt nemužou? Nebo průtažnej tón nemusí bejt ani ve stupnici?
20.2.2005 17:32 [NEToPEER]
Re: Peters
Tady je to slozitejsi. Mozny je cokoliv, otazka je, co to vyvola za sluchovej vjem. Nejlepsi vyzkouset. Aneb: There are no bad notes, there are just bad resolutions... Jinymi slovy, vzdycky to musisch chapat v danym kontextu. Obvykle se nedoporucuje, aby k akordu byl pridanej prutaznej ton, kterej je vzdalenej pulton od nejakyho tonu v tom akordu obsazenym. Ale zdaleka to neni vzdycky pravda. Pokud se tam ten ton objevi kratce a neni akcentovanej nebo jinak dulezitej - jak rikam, zalezi na kontextu - tak to vetsinou nemuze vadit. Vem si nejakej zpevnik (treba Ja, pisnicka ;))) a normalne na ferovku se podivej na to, jaka je tam melodie a jaka harmonie. Jsou to jednoduchy veci, takze nad tim urcite nebudes muset dumat moc dlouho. Tohle se spatne popisuje nejakejma pravidlama, muzika je o citu...
20.2.2005 17:34 [NEToPEER]
Re: Peters
Jinak, nevim, jestli uz jsem to nekde psal, kazdopadne pokud chces prijit na to jak harmonizovat melodii, tak zkus vyjit od basy. Predstav si, jaka by se k tomu hodila basova linka a casto Ti to vyjde tak, ze bude hrat zakladni ton toho akordu, tkerej tam budes chtit dat... Teda aspon v jednodussi muzice.
20.2.2005 21:42 [klaun2]
Re: netopejr
dle basy: neco jednoduchyho treba od George Harrisona "While My Guitar Gently Weeps" :-)))
[0..37 / 37] Strana:  1 | Všechny | Poslední