Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: akordy v klíči stupnice

30.3.2004 10:25 [cerma]
akordy v klíči stupnice - Kategorie Hudební teorie

Jsem totalni samouk a hudebni pablb ktery neumi noty. Vetsinou kdyz chci improvizovat tak to zvladnu "od ucha". Faktem ale je, ze bych nekdy rad napasoval znalost stupnic na akordy jaksi "technicky" dle zasady napr. "hrej bluesovou stupnici v klici A na akordy z klice A-mol, popr. durove o dva nize, tedy G-dur".



Fajn, ale ja neznam ony akordy v klici a ani se mi to nechce odvozovat. Zakonceno, nevite nekdo o strance, nebo pripadne nechtelo by se nekomu primo napsat vsechny mozne kombinace akordu v klicich ..... dikes

Seznam příspěvků:

[0..19 / 19] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
31.3.2004 8:13 [Bailey]
Re: cerma
Už som to písal aj Intomeseeovi o téma vyššie:
http://www.dasys.cz/kamzi/Guitar/Theory/Index.asp
http://www.dasys.cz/kamzi/Guitar/Hints/Intervals.asp
1.4.2004 9:29 [cerma]
Re: Bailey
nic jsem z toho nepochopil. Nerozumim tem pojmum. Ja bych potreboval neco jako:

  • akordy sledu C-dur:

    • C-dur, D???????


  • akordy sledu C-moll:

    • C-dur, D???????
1.4.2004 9:29 [cerma]
Re: Bailey
nic jsem z toho nepochopil. Nerozumim tem pojmum. Ja bych potreboval neco jako:

  • akordy sledu C-dur:

    • C-dur, D???????


  • akordy sledu C-moll:

    • C-dur, D???????
1.4.2004 9:30 [cerma]
Re: sorry
omlouvam se za dvojite ulozeni, nevim jak to vzniklo
1.4.2004 13:15 [sir.destruktor]
Re: cerma
No abych řekl pravdu, tak alespoň základ not bys měl vědět, třeba kolik je půltónů mezi těmi a těmi tóny nebo naladění kytary, důležité souzvuky na ní atp.
Jak už jsem někde tady psal, nejlépe jít přes nějaký vyhledávač a hledat něco jako "chords", "chords in key" atp.
Ale je nutné si pak z angličtiny některý věci správně přeložit. Mě se třeba docela líbilo na stránce www.chrisjuergensen.com , vyjma teda některých fakt nepochopitelných částí...
1.4.2004 13:18 [sir.destruktor]
Re:
Prostě ten základ je asi takový, že v Cdur jsou akordy C,Dmi,Emi,F,G,Ami,Hdim(resp.G7)..
a dál si to můžeš dle libosti transponovat. :-)
1.4.2004 13:40 [cerma]
Re: sir destruktor
No abych řekl pravdu, tak alespoň základ not bys měl vědět, třeba kolik je půltónů mezi těmi a těmi tóny nebo naladění kytary, důležité souzvuky na ní atp.

no zas takovy pablb nejsem :-)do cca 12 prazce se orientuju celkem svizne a naladit si uz nejakych 15 let taky umim :-) Akorat mi nic nerikaji hudebni pojmy


Jinak pokud jsem to pochopil spravne, tak:


  1. akord je dur
  2. akord je mol
  3. akord je mol
  4. akord je dur
  5. akord je dur
  6. akord je mol
  7. akord je dim

transponovani nejak zvladnu, akorat si musim najit ty krizky u jinych stupnic nez je C ....



A jaka je posloupnost u molovych? Pripadne diky

1.4.2004 14:58 [Marty]
Re:
Mno, lepsi nez dim rikat m7b5... (ve ctyrhlase)
2.4.2004 7:48 [Kamzi]
Re: cerma
V moll je to stejne, akorat se zacina od 6 stupne. Takze:
moll, dim, dur, moll, moll, ...
2.4.2004 9:14 [cerma]
Re: sir.destruktor, Kamzi
Moc vam dekuji, dost mi to pomohlo
2.4.2004 14:31 [sir.destruktor]
Re: Marty
no, nemyslím Marty.... dim je rozhodně správně - akorát se velmi často místo něj používá V7 (resp. v C dur je to G7 který velmi dobře resolvuje k tónice (C)) - zkus zahrát G7 a C a uslyšíš taky..
mi7b5 akord se taky používá, ale v odvozené sedmičkové řadě akordů, které jsou obohaceny o další tercii...
Narozdíl od těch předchozích jsou to totiž čtyřzvuky, ty předchozí jsou trojzvuky (triady)
Velmi dobře se to dá pochopit na klavíru, kde všechny bílý klávesy představující tóny CDEFGAH tvoří Cdur stupnici. a když uděláš hmat, že stlačíš bílou klávesu a zároveň bílou klávesu 2. a zaroveň ješte 4. napravo od té původní, tak máš zmáčknut jeden z těch 7 akordů. Když ten tón nejvíce vlevo je C, je to akord Cdur, jestli D pak Dmi, jestli E tak Emi atp.
2.4.2004 22:12 [holkoun]
Re:
m7/5b a dim rozhodne neni totez...
zatimco C prumer (m7/5b) je C es ges b (2 maly tecky + 1 velka), tak c dim je c es ges a ...tedy 3 maly tercky na sobe...i mr. freejazzista se holt sekne:-))
7.4.2004 15:25 [Jenda]
Re:
es-ges-b-c je Ebm6, abych taky pridal par sifer :-)
Takze C prumer je taky Ebm/C a nevim proc musej ty freejazzisti tolik matematizovat.
8.4.2004 21:51 [holkoun]
Re: jenda
:-)
16.4.2004 14:04 [Marty]
Re: Pan destruktor
Ja netvrdim, ze dim a m7b5 je totez. A napsal jsem do zavorky ze myslim septakord-tj. ctyrhlas...
20.4.2004 18:10 [sir.destruktor]
Re: Marty
Jo, rozumím, já jenom tak pro jistotu.. :-)
BTW : asi se shodnem, že mi7b5 je vlastně ve své podstatě dim7 , ale často jste si určitě všimli, že někdo nesprávně považuje mi7b5 a dim7 za dva rozdílný akordy a tím dim7 vlastně označuje akord dim6...
22.4.2004 11:27 [Marty]
Re: sir nicitel
:o) V jazzu se s trojhlaem nikde nepocita:o)) Akord bez cisla, ci zlomku to se nehraje:o)) Proto jsem stoural.. Nicmene pouziti molloveho zmenseneho septakodrdu (je to tak spravne?...ani nevim) je rozhodne sirsi, nez jsi popsal (dominatni jadra etc. - nebo treba Ch. Mingus a goodbye porkpie hat...myslim, ze ji napsal v opilosti, kdy si sednul ke klaviru a zahral nahodnych par akordu a pak rek Coltranovi at mu vymysli melodii:o)))))
24.2.2005 8:35 [Jean]
Re:
Úplně to sem nepatří, ale nechce se mi zakládat nový téma kvůli jednomu dotazu. Jaký akordy patřej k bluesový stupnici od E (E, G, Gis, A, H, D). Myslim, že se tam hrajou většinou akordy jako ve stupnci E dur (E, H, A a jim příslušný molový atd.). Když tam ale hraju akordy z C dur, tak mi to zní taky dobře. No a jak na ty tóny koukám, asi by tam šli hrát akordy, který se hoděj do v šech stupnic mezi C dur a E dur. Co myslíte?
7.3.2005 12:21 [NEToPEER]
Re: cerma
Dporucuju si precist Andrsta. Asi nepochopis vsecko, ale kdyz si budes prubezne dohledavat veci, kterejm nerozumis a s tuzkou a papirem si zkusis nejakej priklad, zcnes do toho videt mnohem lip. Jinak, jak rikal Marty, jde se na o spis pres ctyrzvuky (i v tyhle knizce), tzn. v tonine Cdur najdes Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, Hm7b5 a v ostatnich toninach analogicky. Staci si tu stupnici rozepsat, udelat vsechny jeji obraty (tzn. napsat si C dur od C do C, pak C dur od D do D, az po C dur od H do H) a v kazdym z nich si zakrouzkovat prvni, treti, patej a sedmej stupen. A ziskas 7 doskalnejch septakordu. Proste jednoduse - ty akordy, na ktery se ptas, by mely bejt slozeny vyhradne z tonu ty stupnice. Ale dlouhodobe vzato se bez zakladu teorie a not neobejdes, pokud to s hranim myslis vazne.
[0..19 / 19] Strana:  1 | Všechny | Poslední