Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Synkopy

9.10.2004 21:59 [ukub]
Synkopy - Kategorie Hudební teorie
Nazdar chlapi,
zajímalo by mě co přesně to jsou synkopy. Vím jen,
že jsou to jakési rytmické úžasnosti používané především v jazzu, ale chtěl bych se o tom dozvědět něco konkrétnějšího. Díkas

Seznam příspěvků:

[0..12 / 12] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
12.10.2004 11:21 [NEToPEER]
Re: ukub
Synkopa je rytmickej celek, kterej udelas, jak pravi teorie, "prenesenim prizvuku z tezke doby na lehkou". V praxi to vypada treba nasledovne: 8 4 8, kde 8=osmina a 4=ctvrtka. Takze Ti ta ctvrtka "zabere" druhou osmsinu ty prvni doby a prvni osminu ty druhy doby (leze pres doby). Nerekl bych, ze se primo TAKOVYHLE synkopy pouzivaj v jazzu, i kdyz se to skolakum v hudebce casto tvrdi (mne to tvrdili taky;)) Co se jazzu tyce, mnohem dulezitejsi je triolovy cejteni (opomeneme-li jazzovy latiny jako treba bossy apod, ruzny fusion a jazzovy funky a hoodne dalsich), tzn. je-li ta skladba psana ve swingu, tak vsude kde pisou osminy hrajes osminovy trioly (resp. prvni a posledni notu z trioly a mezitim pauzu). Diky triolovymu feelingu se veskery rytmy odehravaj trochu jinak nez u rovnyho citeni, coz ma za nasledek tu "synkopovanost" jazzu. Dulezity je taky citeni akcentu na SUDY doby (je na zabiti, kdyz zacnou lidi pri jazzu tleskat na 1. a 3.) Poslechni si nejakej jazzovej standard a zamer se treba na bici, tam je to citit nejlip - nejdriv si vsimni zakladniho doprovodu (vetsinou specifickej ride + hihat na 2. a 4.) a pak tech ruznejch stosu okolo (offbeat), takovy ty "priznavky" na rytmicak a spol.
13.10.2004 15:37 [ukub]
Re: netopýr
Vyčerpávající odpověď.Dík moc
3.11.2004 17:21 [harmonie.pa]
Re: ukub
Víš, co je synkopa? Tenhle rytmus: dá-ba dá-ba dá-ba dá-ba. Tohle je napsaný jeden 4/4 takt synkop.
dá = osminka s tečkou, ba = šestnáctinka

Zkus si tento rytmus zahrát v akordech na kytaru, nebo tímto rytmem zazpívat nějakou, třeba vymyšlenou melodii. Časem, až si tento rytmus zažiješ, až se ti bude zdát odpružený a přirozený a bude tepat jako tvoje srdce, tak ti z tvého snažení třeba vznikne nějaká zajímavá swingová skladba.
Charlie
www.sweb.cz/harmonie.pa
11.11.2004 1:05 [NEToPEER]
Re: harmonie.pa
Tak pozor!!! Swing nerovna se osminky s teckou a sestnactky! Swing rovna se trioly, stejne jako blues, proste shuffle. Nebo nekde mezi, ale sestnactky najdete jenom v neswingovych odrudach jazzu (latin, funky). To, co tady popisujes jako "da-ba" je sice blizko, ale Tvuj pomer tech dvou not je 3:1 a ve swingu to ma bejt 2:1, jinymi slovy rozdelis-li dobu na 3 casti (trioly), tak da jsou prvni dve svazany ligaturou a ba je ta treti. V eskutecnosti se to podle felingu skladby nemusi hrat az tak prisne, ale nekde mezi rovnym citenim (na sestnactky) a timhle triolovym. Chces-li se do tohohle swingovyho "groovu" trosku dostat, tak si zkus pocitat v duchu kazdou dobu do 3 a hrat prvni a treti. A pak si pust nejakej jazz a poslechni si bici kvuli akcentum. Jinak 2. a 4. doba je tady dulezitejsi nez 1. a 3. (coz vetsina lidi neni schopna pobrat a na jazzu zasadne zacnou tleskat na 1. a na 3., coz je na odstrel ;)). Jazzu zdar...
11.11.2004 8:23 [harmonie.pa]
Re: NEToPEER
Máš pravdu, že se to nehraje v poměru 3:1, což je osminka s tečkou a šestnáctka. Swingař nebo jazzman by řekl, že nad takovejma, v tomto případě hloupostma, při hře ani nemá čas přemýšlet. On ten rytmus frázuje podle felingu, tak jak to má v sobě. Myslím si, že jak hrát swingový rytmus nemá smysl vysvětlovat matematicky, zda 3:1, nebo 2:1, nebo jako něco mezi tím, nebo jako triolky, kde první dvě jsou svázány obloučkem. Podle tohoto matematického výkladu se swing nikdo nenaučí a nezahraje. Nejlepší škola podle mne je poslech swingu a pochopit, vo co de, zkusit do něho zpívat, (třeba jen melodii použitím frázování hlásek lá-la atp), později zkusit zahrát melodii na hudební nástroj... Jen tak pro zajímavost, jak vypadá notový zápis swingové melodie: Swingaři píší na papír čistě osminové noty, osminové pauzy, bez jakýchkoliv teček, dvoupraporků či jiných rytmických variant a swingař ví, jak tyto osminky správně hrát. Tzn. nehraje je jako rovnocenné osminky, ale ve čtvrťové době první osminku na těžkou dobu hraje delší, druhou na lehkou dobu kratší. Nebo když je ve swingovce v notách zapsáno: osminka - čtvrtka - osminka, (prv-ní dru-há), tak se to také ve swingu nehraje klasicky, jako všude jinde la-lá-la (čili prv-nídru-ha), ale swingař to zahraje: lá1-la2-op.-la3: (tzn. první osminku na těžké době (lá1)) zahraje (zafrázuje) delší, obrazně použiji jako osminku s tečkou. Jak v notách začíná čtvrtka na lehké době (na la2), tak tuto čtvrtku (nastoupí později),nedodržuje ji celou, ale hraje ji (frázuje) jako šestnáctku + delší osminová pauza (op.), poslední osminku na lehké době la3 zase nastoupí později a zafrázuje jako šestnáctku. Kdo nevěří, ať se zeptá nějakého profi swingaře...Charlie
11.11.2004 10:24 [NEToPEER]
Re: Charlie
Je jasny, ze kdyz se hraje jazz, ze clovek asi tezko premejsli nad poemrama delek jednotlivejch dob. Jenze ja jazz hraju a hraju ho asi ze vseho nejvic, proto jsem chtel uvest na pravou miru ty sestnactky, protoze hrat to frazovani na sestnactky by znelo fakt strasne! To by byl hodne ukulhanej swing ;o) Jinak si nejsem jistej, ze mas pravdu s tou osminkou a za ni ctvrtkou... Zase bych do toho nemotal zadny sestnactky, ale opet trioly, pricemz tentokrat zahrajes druhou z tech tri a ne treti. Ale jak jsem rikal minule, takle se to rika, nicmene pravda je nekde mezi... Jde hlavne o to, aby to byl nater, aby to slapalo a ten feeling neni az tak uplne prisne triolovej. Jinak s tim zapisem na osminky souhlas, vsechny jazzovy standardy jsou tak psany (doporucuju sosnout nejakej fake book, aby to clovek videl). To, ze se to bude swingovat rika jen poznamka nahore (bud treba swing ballad nebo medium swing, popripade fast swing, obcas tam ani sloviko swing neni a predpoklada se to automaticky, je tam jenom medium, ballad, fast nebo up popr. neco podobnyho). Jinak swingovej feeling se da celkem pekne naposlouchat na ruznejch jazzovech bluesovkach, protoze jsou jednoduchy a to frazovani tam proste je slyset, hodne dobry jsou podle me treba ruzny "bebopy" jako Billie's Bounce, Blues For Alice, Now's The Time, Straight No Chaser. Treba projit si Blues For Alice s notama a nahravkou by melo udelat naprosto jasno, protoze je tam tech not fakt dost a tim padem se tam vyskytujou ruzny rytmicky varianty...
Ale rovnou rikam, ze na sestnactky ve swingu bych docela rychle zapomnel... (maximalne swingovany sestnactky, coz jsou ale zase akorat drobnejsi trioly (to samy jak se interpretujou napsany osminy, akorat ze v double-timu).
11.11.2004 12:38 [harmonie.pa]
Re: NEToPEER]
Máš pravdu, že swing nelze hrát přesně způsobem osminka s tečkou - šestnáctka. Naprostý souhlas. Dále je mě jasné, že ty upřednostňuješ variantu vysvětlení synkopovaného frázování pomocí triolek. Je fakt, že se to mnohem více blíží pravdě, než ta moje varianta. Opět souhlas. Ale zkus vzít nyní v úvahu následující myšlenku: Máš taneční kapelu z muzikantů - amatérů. Ti mají ve svém repertoáru v notách nějaké swingovky. Pokud máš notový zápis v osminkách, tak dost těchto muzikantů, kteří jsou třeba na záskoku, vůbec neví, že takhle se swing zapisuje. A už třeba vůbec by jim dělal problém napoprvé tyto osminky zesinkopovat. Jak se tomuto problému vyhnout? Existuje primitivní, ale podle mne účinné řešení, tyto noty přepsat, aby se mohly hrát "přesně" tak, jak jsou psané. Takže máš teď 2 možnosti, jak to napsat: buď tvoji variantu - pomocí triolek, kde první dvě jsou svázány, nebo moji variantu zápisu pomocí osminy s tečkou a šestnáctky. Já osobně si myslím, teď vůbec nic ve zlém, kdyby byl použit tvůj způsob zápisu, tak by to byla v zápisu samá triola a ještě s obloučkama mezi stejnejma notama a ten muzikant by z takového zápisu byl hned po 3. taktu asi úplně hotovej. Kdyby se použil můj nepřesný způsob zápisu, na který jsme ovšem dokonale zvyklí, (i když není teoreticky tak přesný, jako ten tvůj), myslím, že čtení tohoto by bylo pro muzikanta mnohem přijatelnější, protože ten, kdo zná noty, pro toho je osmina s tečkou - šestnáctka úplně srozumitelná. A co se týče správného frázování - ten muzikant není blbej. Přece to má také alespoň trochu v sobě, nebo přinejhorším se alespoň poslechem frázování přizpůsobí ostatním muzikantům v kapele. Zdar muzice. Charlie
11.11.2004 22:08 [NEToPEER]
Re: Charlie
No, kdyz to chces dotahnout az do takhle extremni a specificky situace, pak oukej ;) Nicmene si nedokazu stejne vubec predstavit, ze bych vzal na zaskok amaterskyho muzikanta do kapely, ktera se zabejva necim takovym jako je swing (a ted myslim swing jako princip, tzn. neco jako shuffle, ne swing jako bigband a la 30. leta). Jednoduchost zapisu je urcite vyhodna, ale prave proto se pouzivaji ty osminky - prave proto, ze se tise predpoklada, jak sam rikas, ze ti muzikanti nejsou uplne blbi. No a hlavne kdyz uz by to byl takovej amater, ze by nebyl schopnej zahrat tu swingovku ze zapisu v osminkach, tak by asi stejne nebyl schopnej hrat z not ;) A predevsim bych ho v tom pripade rozhodne nebral na kseft, ale poohlidnul bych se po nekom lepsim... Jinak samozrejme nic proti tomu to psat s teckama jak to popisujes (pokud je tam viditelne napsany, jak se to ma hrat), ale podle me je to slozitejsi a nepouziva se to (ja osobne bych z toho byl asi vic zmatenej nez z tech osminek), je to mozna stejna hloupost jako psat to s tema triolama (taky jsem rozhodne nemyslel, ze se to tak ma psat, to fakt ani nahodou, souhlasim, ze z toho by se zcvoknul snad kazdej). Nejsem takovej pedant, abych Ti tenhle zpusob znaceni bral, slo jen o to, aby to tak nekdo nezacal omylem i hrat, proto jsem vyrukoval s triolama, protoze takle je treba to chapat, aby si clovek nevstipil spatny frazovani. Je mi jasny, ze ustne bys to asi vysvetlil pekne, nicmene v pisemny forme muze dojit tim povidanim o sestnactkach k nepeknymu pruseru... Radsi bych to asi nechtel slyset, kdyby spustila kapela neco pomalyho, treba My Funny Valentine a vsichni by "swingovali" tak, ze by jeli osminku s teckou a sestanctku, to by byl mazec... Bici v tomhle groovu, k tomu walking bass a melodie taky takle..;)) Fiiiiha, byl by to asi dost nater a zvlast v tom pomalym tempu by to bylo sakra slyset ;) Ale to je fuk, stejne doporucuju, nez se nekdo vrhnete do swingu si to nejdriv naposlouchat ve vsech moznejch tempech, to je asi nejsnazsi cesta, jak to dostat do sebe. Jazzu zdar.*Adam
12.11.2004 10:24 [harmonie.pa]
Re: NEToPEER
Jsou malé amatérské hudební skupinky (varhánky, ságo s klarinetem, trumpetka, bas, bicí, zpěv), které hrají na zábavách, plesech a jiných tancovačkách. Mají různý repertoár - pop melodie, lidovky, tanga, mezi tím i nějaké známé swingovky. Čili miš-maš všeho možného, co ti lidi chtějí, aby se bavili. Pokud ty jsi profesionální muzikant a hraješ swing a jazz, tak je více než pochopitelné, že potřebuješ zase jen profesionální a vyrovnané výkony a nebudeš se obracet na amatéry, protože to slabé místo - když to řeknu dost tolerantně - by tam bylo zřetelně vidět. Ale amatérská taneční kapela také občas potřebuje záskok a myslím si, že hlavně z finančních, ale i z jiných důvodů si nepozve na záskok profíka, ale zase amatéra. Také občas chodím na takovéto záskoky. A na zábavách, plesech a jiných tancovačkách, tam hrají vesměs amatérské kapely. Profesionální tělesa, ty mají jiné typy kšeftů a hodně často i jinde. Myslím, že se moc nemýlím, když tohle tvrdím, alespoň doufám. Jinak, co se variant notového záznamu týče, myslím, že jsme obě dvě, nebo spíše všechny tři varianty dostatečně probrali a proprali ze všech možných stran, takže si myslím, že by nemělo, (ze všeobecného hlediska), dojít ke špatnému pochopení našeho dialogu a špatné interpretaci swingu a tím snad ani ne k žádnému průseru. Ten názor, jak se hraje osminka- čtvrtka - osminka, mám od jednoho tenorsaxofonisty od Broma, asi nebudu více konkrétní, když jsem k němu před pár lety po určitou krátkou dobu chodil na lekce jazzu a swingu. Už i logicky - frázovat ve swingu: ta-tá-ta je podle mne pro tuto hudbu celkem nepřijatelný. Co se mne týče, podle mne je logické, i dobře to sem sedne, ztotožňuji se s tím, zafrázovat tyto psané noty: tá-dap----ta, (alespoň co se bigbandu týče, nechci se v širším pohledu na swing moc pouštět na tenký led, protože v tom máš asi větší rozhled i větší praktické zkušenosti, nevím – neznám tě). Jinak díky za skvělý dialog a za názory, díky za vlastní podpis. V tomto Ti neoplatím stejnou mincí, za což se omlouvám, protože opravdu chci zůstat nepoznán. Hudbě a jazzu zdar. Charlie
13.11.2004 2:01 [NEToPEER]
Re:
No, mozna jsi me prave uvedl do trosku jinyho sveta, protoze ja nikdy v takovyhle kapele nehral. Tim teda nerikam, ze jsem profik, ale rekl bych ze casto s ¨profikama¨ hraju (takze pak tvorim ja ten slabej clanek ;)) Jsem docela zvyklej, ze obzvlast dechari, ze kterejma jsem kdy hral meli frazovani vzdycky zmakly, protoze vychazeli z jazzu a teprv potom treba hrali nejaky jiny veci. A vlastne nejen dechari. Myslim, ze jazz je fakt narocnej, pokud se ma hrat dobre a je pro kazdyho muzikanta hodne dobrou skolou. Samozrejme pokud chce pak clovek hrat stylove i neco jinyho, tak musi maknout jinde a zadnej novej styl ¨neziska zadarmo¨, ale myslim, ze kdyz je clovek trosku zbehlej v jazzu, ma pak mnohem mensi problem se prokousat k jinejm stylum (funky, blues, reggea, latinskoamericka hudba, popik vseho druhu, soul) nez kdyz se o to samy bude snazit po ciste rockovy pruprave. Ale to uz sem az tak uplne nepatri ;)
14.11.2004 12:44 [harmonie.pa]
Re: NEToPEER
Ne vždy to musí být pravda s tím slabým článkem. Charlie
11.3.2005 12:01 [twister]
Re:
No já jsem na tenhle problém narazil včera u jedné etudy z Leavitta.Je tam napsané (swing feeling) z čehož jsem laicky usoudit něco jako cítit triolově.Bohužel je to právě celé napsané tak,že se to musí počítat na šestnáctinky.Právě ty pasáže kde by se mělo "swingovat" jsou doslova psané jako osmina s tečkou a šestnáctka.No a když už jsem to konečně jakž takž dostal do palice tak v dalším taktu byla poslední doba rozstřelená do trioly.
Já bych se s tím tak neštval pokud by to šlo o rytmický doprovod ale v té etudě se hrají docela nepravidelně noty na některé z těch šestnáctin takže si to prostě musím rozpočítat.Pokud bych to celé cítil triolově tak by tam většina not neseděla.
[0..12 / 12] Strana:  1 | Všechny | Poslední