Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: toniny

13.11.2004 16:02 [nuclear]
toniny - Kategorie Hudební teorie
jak zjistim v jaky tonine je naka melodie s lib. poctem a typem akordu?

Seznam příspěvků:

[31..80 / 80] Strana:  1  2 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
21.11.2004 23:34 [NEToPEER]
Re:

Jejda kluci, kampa jste se to zase dostali, co;) Tak to vezmem pekne pozpatku...


Hudebni sluch a absolutni sluch je neco uplne jinyho. Predstavte si absolutni sluch jako dokonalou hudebni pamet - casto se vam stane, ze kdyz odejdete od kytary a budete jeste pul dne v tichu bez hudby a kdyz se vam po par hodinach nekdo rekne, zazpivej mi fis, tak ho zazpivate, protoze si ho jeste pamatujete jak jste predtim meli v ruce tu kytaru. No a ted si predstavte, ze tahle pamet bude vecna - tak by se dal zjednodusene popsat absolutni sluch. Jinymi slovy: (relativni) hudebni sluch je ten, ktery ma asi 96% veskere populace a je to schopnost (zase zjednodusene) rict, ktery ze dvou danych tonu je vys a ktery niz (pripadne o kolik). Samozrejme najdete hodne rozdilne hudebni sluchy od hodne orientacnich az po uzasne prensy. Rekneme, ze je to sluch na INTERVALY. Zatimco absolutni sluchar rozezna absolutni vysku tonu (ne jen jeho relativni vztah k jinemu tonu), bez jakehokoliv "referencniho tonu" pozna, v jake tonine je vec, kterou slysi, kdyz zazpivate nahodne ton, rekne vam, ze jste nekde mezi es a e, kdyz mu reknete zazpivej mi komorni a, tak vam ho zazpiva aniz by predtim potreboval slyset nejaky ton. tuhle schopnost ma asi 2% lidi (coz je zhruba stejny mnozstvi jako lidi, ktery nemaj zadnej hudebni sluch, tzn. nepoznaj rozdil ve dvou tonech ruzny vejsky). Prijde mi, ze si tu sem tam nekdo mysli, ze to "absolutni" znamena jenom to, ze je tak dobrej, rposte absolutne dobrej. Ale je to trosku jina schopnost nez beznej sluch (tzv. relativni).


2nuclear: jak jsi psal o tech tonech A a Cis, tak na prvni pohled me napada treba stupnice Adur. Zalezi samorejme jaky jsou tam ostatni tony, ale kdyz si rozlozis akord Adur, kterej musi zakonite vychazet z diatonicky stupnice A (bezna durova), dostanes A-C#-E. Myslim, ze nejdulezitejsi pro pochopeni tyhle problematiky je prave pochopeni souvislosti mezi stupnici a harmonii, ktera je ty stupnici vlastni (v podstate funkcni harmonie). Vetsinou se to ukazuje na septakordech (ctyrzvuky). Zkusim to nastinit:

Vezmi stupnici C-Dur a napis si ji na papir. A pak si postav na kazdym stupni ty stupnice septakord (ctyrhlasej akord) a vypis si, jaky ma tony. Pokud ty akordy dokazes podle tech obsazenejch tonu pojmenovat, mas napul vyhrano, jinak se na to budes muset trosku kouknout.

C - D - E - F - G - A - H - C - D - E - F - G - A
1.C-------E-------G-------H------------------------ Cmaj7

2.----D-------F-------A-------C-------------------- Dm7

3.--------E-------G-------H-------D---------------- Em7

4.------------F-------A-------C-------E------------ Fmaj7

5.----------------G-------H-------D-------F-------- G7

6.--------------------A-------C-------E-------G---- Am7

7.------------------------H-------D-------F-------A Hm7/5b


Dalsim problemem pak jsou jiny nez zakladni stupnice. Normalni durovou stupnici (C-DUR) muzes hrat bud od C (pak je to normalni jonska durova C), nebo od D (pak hrajes d-moll dorskou), od e (frygicka), od f(lydicka), od g(mixolydicka), a (aiolska = klasicka mollova), h (lokricka). Stejne tak se da obracet mollova melodicka nebo harmonicka stupnice a vznikaji z toho podobny, nicmene se tam michaj ty tetrachodry (pulky stupnic). Kazda z tehle stupnic ma svuj jedinecnej charakter a urcite Te hrozne obohati je znat. Ten charakter vznika tim, ze pokud mas v C-dur pulton mezi E a F a mezi H a C (3-4 a 7-8 stupen), tak v d-dorskej uz je to 2-3 a 6-7 stupen atd. To je hodne dulezity, protoze pak Ti vznikaji charakteristicky intervaly pro ruzny mody stupnic (mody = ty popsany obraty stupnic). Nejproflaklejsi je napr. dorska velka sexta v moll a prave diky nim ty stupnice jdou poznat sluchem.


Nicmene bych tohle doporucoval spis nastudovat a vyzkouset si v klidu, nez se snazit nad tim premejslet pri improvizaci - to se podle me stihat neda. Osobne nepatrim mezi priznivce stupnic a teorie jako takovy, chapu jak funguje, ale snazsi cesta podle me precejen vede skrze sluch a teorii je dobry zneuzit spis jako berlicku (vyzkouset si -> naposlouchat si -> zazit si to -> pouzivat).

21.11.2004 23:43 [NEToPEER]
Re: strunal
No a k tem matrosum, co ses ptal... Bohuzel ta situace neni az tak dobra. Teda aspon ja na ni c rozumnyho jeste nenarazil. O teorii je spousta dobrejch knizek, ale nejsou psany zrovna moc citelne (jsou asi tak citelny jako muj predchozi prispevek) ;) Spis ho chapejte jako nastineni, jak nad tim "spravne premyslet" (ne, nejsem MAJ pisici z jinyho nicku ;)). Kompletni vysvetleni najdete predevsim v Andrstovi (jazz-rock-blues), do znacny miry taky v Kytarovejch Praktikach od Sindlera (tam je to mozna o neco citelnejsi nez andrst) a nebo v Jazzovejch praktikach od Karla Velebnyho (coz je knizka, kterou uz se leta snazim sehnat po antikvariatech a zatim bezuspesne...) Ale rzhodne necekej, ze najdes material, kde budou popsany nejaky "licky", jak pises..:( A pokud ano, tak bych k nemu pristupoval dost skepticky. Jazzova harmonie je dost slozita, takze pres licky to asi nenajedes. I kdyz by to bylo fajn. Jasne, ze nejaky se objevit asi daji, ale pokryvaji hodne malou cast moznosti ktery jsou. Nevim, jak to vysvetlit, ale jazz nejsou jen dvanactky a dominanti jadra (na to se licky urcite najdou), jazz neni jenom blues (kde se da s lickama casto v pohode vyzit), ale muzes v nejaky skladbe narazit na harmonicky postupy, ktery jsi jinde jeste nevidel - a pak skoncis. Takze fakt nevim, rad bych se taky posunul nekam dal, ale zadna snadna cesta asi neni. (No, hlavne me teda posledni dobou brzdi technika... teda spis netechnika...) No nic, zatim...
22.11.2004 0:38 [strunal]
Re: netopeer
Jasny,ja ani teda nehledam nic slozityho,dival sem se na naucny video s Holdsworthem a to je proste strasna pakarna a moc dlouho by to trvalo tady vubec neco pochopit ,takze to asi nehrozi. Nechci teda nic vylozene hardcore jazzovyho,to neni moje parketa, spis Jazzrock, ja ted sam nevim ,co nejlip,sedim vecne u netu a zkousim najit nejakej matros a je to docela unavny,ja premyslim,jestli bych si nemel najit nejakyho jazzmana a jit na par hodin,jenze problem je v tom "najit Jazzmana" byl sem tak u 4 a to uz je proste 100% Jazz a ja je vidim a nemam motivaci a nebudu cvicit,protoze to je tak vzdaleny mymu stylu,ze bych musel zacit proste od zacatku tim jejich stylem a ja nechci ztratit tu rockovost,protoze to co hrajou oni ,to je takovy abych popravde rekl-absolutne nemaj ten cit pro rockovou hudbu co ma smrnc a co ne,nevim je to momentalne slepa ulicka.
22.11.2004 0:44 [strunal]
Re: netopeer
Co me stve ze vseho nejvic,kdyz to reknu konkretne,tak ja nemam momentalne zadnej koncept a ztratim denne treba 3hodiny a cejtim,ze to byly totalne zahozeny 3 hodiny,takze mam pocit,ze akorat ztracim cas,no asi si dam celkove chvilku pauzicku.
22.11.2004 17:54 [NEToPEER]
Re: strunal
Uf, tak jestli jdes za ortodoxnim jazzmanem typu David Doruzka nebo nekdo takovej, tak samozrejme moc rockovy hudby necekej...;) Ja se snazim hrat vsecko, i kdyz hardcore proste nemusim, nelibi se mi to, takze hraju maximalne trosku rockovejsi funky. Jinak podle me, kdyz si vyhlidnes kytaristu z nejaky slusne naslapany funky kapely, tak mas docela sanci, ze to bude jazzman a ze Ti bude moc dat to co hledas. I kdyz bych rekl, ze to, kdyz k nekomu zajdes neznamena, ze Te pripravi o Tvuj styl, spis Ti rozsiri obzory. Taky jsem premejslel o tom,z e bych zasel k nejakymu slusnymu rockovymu kytaristovi, abych ziskal zase jinej nahled na muziku. Napadl me treba Jelinek, kamos k nemu chodil a myslim, ze mu to i neco dalo. No a nebo Honza Militky, ale u toho si nejsem jistej, jestli mi jeho hra az tak sedi a jestli je schopnej ucit...

Jinak kde jsi vzal to video s tim Holdsworthem, docela rad bych to videl... Mas to na CD nebo na VHS? Dalo by se to nekde sosnout? Jo, jeste nez zacnes behat za nejakym jazzmanem, zkus si stahnout nejaky jednodussi sola na jedodussi harmonii (treba nejakou s ciste doskalnejma akordama - viz muj dlouhej prispevek) a zkusit to zahrat a "analyzovat". Zkus zacit treba standardama jako Autumn Leaves, Billie's Bounce (tj. vlastne bluesova 12ka) a dalsi uz pak objevis sam...
22.11.2004 18:14 [nuclear]
Re: netopyr
ja to nechapu ubec:) ty tvoje vyrazy sou pro me spanelska vesnice:( .. je videt ze ty se v tom asi docela vyznas .. me by stacilo vedet jak logicky odvodit jaky akordy spadaj pod ktery toniny... pro ted uz vim ze kdyz budu do doprovodu hrat nakej ton v intervalu treba tercii nebo oktavu melo by to znit dobre... jinak muzu si to solo vymyslet na papir ale me de o to abych to vymejslel behem hrani.. kdyz hraju co me napadne vetsinou to nedopada moc dobre :( .. ale nekdy mam den ze me zni vsechno a mackam uplne co me napadne :o) .. jinak naky tydle spesl akordy nepotrebuju.. ja si prozatim vystacim s dur a moll... hraju stejne z vetsi casti to.. obcas 11kovej a 9kovej
22.11.2004 19:14 [strunal]
Re: netopeer
Ten Holdsworth,to mam nekde z netu myslim Edonkey a kamos mi to zrovna pali z origose DVD ,ale reknu 80% tam jenom mluvi a vysvetluje ,proto se mi to moc nelibilo. Ono tu rockovou kytaru je sranda naucit se sam, tabu je vsude mraky a harmonicky,kdyz chapes jazz,tak si myslim u rocku neni co resit. Funky kytaru to se taky nejak srotim sam, za to platit nechci ,me jde spis o ty "jazzovy kousky" co slysim treba u Gambaleho nebo Howa v tech jejich rockovejsich vecech. Ja si budu muset spis proste sednout a udelat si nejakej rozvrh co vlastne,trochu zabrousit i do jinejch stupnic ,mozna koupit nejakou sikovnou knizku,no uvidim.
22.11.2004 19:16 [strunal]
Re: nuclear
To je uplne jednoducha pomoc,uc se licky,delej do nekonecna Playbacky a prijde to samo,na to jinej recept nenajdes.
22.11.2004 22:02 [NEToPEER]
Re: strunal
Das uz pokoj z tema lickama konecne ;)))?
22.11.2004 22:08 [NEToPEER]
Re: strunal
Samozrejme jsou licky taky uzitecny - ale vem si, jak snadno po tom sklouznes k tomu, ze hrajes porad to samy dokola. Podle me je nejlepsi cesta vytvorit si sluchovy pojitko mezi hlavou a rukama... A to jde jeine hranim, ale ne bezhlavym.


2nuclear: zkus si ty svy sola zpivat - nejdriv bez kytary cely, pak si kousek zazpivej a pak presne to, co jsi zazpival zahraj na kytaru podle sluchu a treba to opakuj, dokud se Ti to nepovede presne. Kdyz se Ti pri tom jeste podari myslet na to, jaky tony hrajes a zpivas (coz se mi nikdy nedarilo), da Ti to fakt hodne. Casem bys mel dospet k tomu, ze budes hrat opravdu to, co chces slyset a ne, ze jako spousta hracu nekam sahnes a poslechnes, jestli ses trefil nejak rozumne a kdyz ne, zkusis to nejak opravit nebo sahnes jinam... Uz Xkrat se mi stalo, ze jsem se na podiu fakt proste neslysel a to pak zkus neco zahrat. Nesmis nechat radit ruce, improvizaci by vzdy mela ovladat hlava (a usi). Uf, fakt se to blbe vysvetluje. Ale bojuzel nic neni zadarmo a musis pro to neco udelat, i kdyz Te to treba nebude bavit. A jsem presvedcenej o tom, ze by ti neuskodilo se naucit alespon zaklady harmonie (= to, jak se akordy tvori a z jakych tonu se skladaji)... bez tohohle se podle me nehnes o moc dal, pokud tylhe veci primo vnitrne necitis.
23.11.2004 0:16 [strunal]
Re: netopeer
Tak ja to asi neberu tak filozoficky jak ty ,ja sem praktik ;-))) Tohle se vzdycky hezky cte ale praxe je trosku jina,to co neni tisickrat nadreny nefunguje. Sola vzdycky ridi hlava ale ruce musej tu hlavu natolik poslouchat aby to taky uvedli do praxe ,co ta hlava programuje a kvuli tomu musis licky drit at chces nebo nechces,to je bohuzel jisty jak amen v kostele ;-)) i nejlepsi svetovy kytaristi se vlastne porad opakujou a licky a behy co nejlip kombinujou aby to bylo co nejbohatsi,co hrajes ty nebo jak to hrajes ,ze se nikdy neopakujes?
23.11.2004 0:20 [strunal]
Re: netopeer
Dej si taky ten krozrud od fbm,ja bych to chtel docela slyset v jazzovym pojeti,to by mohlo byt zajimavy.
23.11.2004 23:42 [NEToPEER]
Re: strunal
Ja nerikam, ze licky ne, i kdyz tomu tak nerad rikam, protoze to slovo ve me vyvolava asociaci uplne kratickejch petitonovejch frazi... A to fakt enni v jazzu cesta. A mel by ses snazit co nejmin opakovat, i kdyz se opakujeme vsichni. Tvoji myslenku chapu, akorat tomu rikam spis postupy a neni to tak konkretni jako licky - jde tam spis jen o princip, treba nejakej vzor, nebo spis proste neco, oc em vim, ze to tam muzu zahrat a rozvijet to, ale neucim se to cely, jen si vyzkousim, jestli by to tam slo a jak by to tam znelo. Jak rikam - bohuzel nebo nastesti nejsem schopnej pri improvizaci premejslet nad teorii, ale jsem odkazanej z takovejch 85-90% na sluch a az tam, kde sluch neni dost pohotovej, pouziju neco o cem sice nevim uplne jiste, jak to bude v kombinaci s tou harmonii znit, ale vim jiste (podle teorie) ze se to nebude prat - (nejdulezitejsi je totiz harmonickej sluch, tzn. kdyz hraju des maj7 a nejednou ma bejt v pristim akordu as13/11#, tak musim mit v hlave uz ten souzvuk toho akordu nebo aspon barvu jakou vytvari - a to je asi to nejtezsi a aspon pro me je to obcas velkej problem). Kurna, vsecko se to fakt blbe popisuje... jinak tvuj posledni prispevek jsem nepobral ani trochu, ale fakt ani malo :))) Jak jsi to myslel? Co je to krozrud?
24.11.2004 1:14 [strunal]
Re: netopeer
Jasny,tady jde asi hlavne o ty "metody" toho uceni, treba to stim zpivanim a pak hranim neberu zrovna jako idealni,ja o tehle vecech jenom ctu ale nikdy jsem jeste nevidel nikoho takhle cvicit.Jde o to ,ze kdyz uz teda jde o rockovou kytaru,tak tam vyucujou vsichni dost podobne zakladni stupnice ,zakladnich 5 pentatonik a zacnes se v tom pohybovat formou licku a kazdymu vzdycky vrta hlavou ,aby vedel kam sahnout,kdyz ale tyhle veci poradne dres,tak si za par let s tim hmatnikem tak seznamenej,ze uz vis kam sahnout a proto rikam,ze temahle cvicenima se na to jde uplne z jiny strany nez by melo. Tyhle cviceni je podle me ztrata casu protoze ten prehled na hmatniku prijde sam od sebe. Nebo jak chces neco nadrit,tim zpivanim,kdyz to vezmu prakticky,tak slysis pekny solo ktery je rychly,zajimavy,tak je vetsinou problem identifikovat co tam je hrany a jak to je hrany-kombinace tapping,legato,atd takze clovek potrebuje vlastne uplne neco jinyho. Jinak co se tech licku tyce-a ze jsou kratky,tak to je pravda a to je prave ta vyhoda tech licku,protoze lepsi mit nadreny kratky faze a kdyz chces hrat neco delsiho ,tak bejt tak fit,ze to spojis do jedny snury ,nez naopak ,ucit se dlouhy veci a pak cekat az prijdou vhodny takty ,kam to vubec pichnout :-)))U rockovy kytary je tohle pravidlo-ucit se od nejkratsich veci postupne k tem delsim a kazda skola uci v tomhle celkem stejne.
V sekci nahravani je "krozrud" tam si muzes stahnout poklad asi 3min. a "naplnit" ho nejak improvizaci nebo ja "lickama" ;-)) a posli ho fbm na maila a pak to pichne na jeho stranku od vsech lidi co se ucastnej.
24.11.2004 17:04 [nuclear]
Re:
ja hraju prave furt to sami a tudiz se nechci ucit zadny nekym vymysleny licky ktery bych pak pouzival furt dokola.. jinak z jakejch tonu se sklada akord sem nekde cetl ale bohuzel nevim k cemu me to bude dobry... jinak s tim solem v hlave... obcas si jen tak pobrukuju a vymyslim uplne skvely solo a jakmile vemu kytaru a kousek zahraju tak se to zacne ubirat jinym smerem
25.11.2004 12:58 [NEToPEER]
Re: nuclear
No jo, to je klasickej "kytaristickej" problem a dost tezko se toho zbavuje. Nesmis proste nechat rat ruce, ale hlavu a ver, ze je to sakra tezky. Asi to chce hrat, hrat a hrat. Jinak ty tony, ktery se v akordu vyskytujou muzes v improvizaci vyuzit jako zakladni tony - muzes mit jistotu, ze kdyz nejakej z nich zahraejs, nejses vedle - proto jsou idealni na delsi noty, na tezky doby, na noty s akcentem, atd - proste na to, ceho si posluchac vsimne - mas pak jistotu, ze ty "dulezity" tony jsi zhral "dobre" (resp. ne mimo). A pak muzes zkosuet, ktery z tech jinejch (aby to enbyla nuda) by se daly pouzit jako pruchodny tony, tzn. tony s mensi "dulezitosti" - nekde v rychlejsim "behu", mimo dulezity doby, atd.. Rikam to hodne zjedodusene, ale mozna chapes, vid? Jako pruchodnej ton muzes totiz pouzit v podstate jakejkoliv - vzdycky zalezi na tom, co bylo predtim a co bude potom...
25.11.2004 18:25 [nuclear]
Re: netopyr
jj dik asi chapu.. stejne by me zajimalo jak urcim ty toniny ale.. chtel bych umet vyuzit i stupnici.. umim durovou
25.11.2004 23:50 [NEToPEER]
Re: nuclear
No vidis, tak to uz jich umis rovnou 7..;) Staci ji zahrat pokazdy od jinyho stupne - proste zahrajes 8 tonu patricich do ty stupnice, akorat pokazdy zacnes a skoncis na jinym. Zkus si to (nejdriv cdefgahc, pak defgahcd, pak efgahcde atd) a vsimej si zvukovejch rozdilu...Napr. sesta z nich je aiolska mollova - takze umis nejen durovou, ale i mollovou (napr. C-dur a Amoll jsou obsahujou stejny tony...). No, zpet k tem toninam - ne vsecky akordy musi spadat do jedny toniny. Napr. C a C# proste spolecnou toninu mit nebudou! Stupnice, ktera obsahuje oba z nich je asi jen chromaticka (nebo se mozna jeste neco najde, ale nic beznyho). Takze je to komplikovany - spolecna tonina pro nektery akordy vubec neexistuje. Ale pokud ano, poznas to opet podle tonu, ktery obsahuje ten akord - to se uz konecne koukej naucit ;) C obsahuje tony C-E-G, D obsahuje D-F#-A, atd, proste vzdycky 1-3-5, pricemz musis samozrejme znat predznamenani tech stupnic (kvintovej a kvartovej kruh). Chce to papir, tuzku a chvili casu. Priklad (pro jednoduchost v C dur): mas C-Am-F-G = naprosto bezny kolecko. Rozepises si: C=ceg, Am = ace, F=fac, G=ghd. A je to tam - vidis, ze vsecky tyhle tony patri do c dur. Je to zdlouhavy, ale funguje to. Ale jak rikam - nemusis najit zadnou toninu, ktera by byla vsem tem akordum spolecna (viz. modulace atd). Az se tim budes zabejvat dyl, budes vedet, ktera stupnice ma na kterym stupni jakej akord. A na zaver - tohle cely nemusi bejt jednoznacny, protoze se Ti muze stat, ze ta posloupnost akordu muze spadat jak do jedny, tak i do jiny toniny... (minimalne je mozny, ze nespada do dany durovy, ale do paralelni mollovy, tzn. do 6. obratu ty durovy stupnice -> zni to desne, ale podivej se na aiolskou, treba Cdur a Amoll - stejny tony...). Uf. Mas nejakou knizku o hudebni teorii? A jestli jo, jakou? Tohle vsecko je treba v Andrstovi nebo v Sindlerovi (a taky v Zenklovi - ABC Hudebni nauky), ale mozna trosku nestravitelne..
29.11.2004 22:07 [NEToPEER]
Re: strunal
kurnik, ja jsem si tenkrat kdysi nevsim ty odpovedi od Tebe, takze sorry, ze jsem Te ignoroval - vsiml jsem si jenom nucleara, kterej byl pod Tebou a TEbe jsem si vsim az ted nahodou ;) Ten krozrud prubnu :) Jsem zvedavej, jak zni ten podklad a jestli do toho vubec neco jako jazz pujde...
30.11.2004 15:01 [strunal]
Re: netopeer
Dobry, aspon tam toho bude vic :-)) Pujde-nepujde-na to kasli, vzdycky "jde" neco a vubec pro tebe z Jazzu,ty musis umet hrat do vseho a spravnej kytarista neceka az prijde podklad do kteryho muze neco nahrat,spravnej kytarista hraje i k dechovce,kdyz to musi bejt :-))))))))))))))))
1.12.2004 11:19 [NEToPEER]
Re: strunal
Jj, uz i to se mi stalo... (dechovka), akorat s baskytarou (zaskok...;)) Jinak s tim nahravani m jsou ted se mnou dva problemy - prvni je technickej - nemam nic cim to rozumne dostat do kompu a druhej (horsi) je casovej. Takze bych to videl tak, ze to spis odeslu dodatecne nekdy, az to stejne budete mit hotovy, protoze pred Vanocema to stihnu ztuha :( No a co jsem to tak poslouchal a zkousel doma, tak neco tam zahraju, ale jazzove to fakt znit nebude - muzete to pak brat jako pokus "jazzovyho" "kytaristy" hrat rockovou vec ;) Ale fakt to z my strany potrva dlouho :-/
1.12.2004 13:55 [strunal]
Re: netopeer
Casovej problem ?Vzdyt to je 2min30 podkladu :-O To mas za hodku nebo dve nahrany.
1.12.2004 16:14 [nuclear]
Re: strunal
ta pisnicka co si me posilal tak me to mrte neco pripominalo.. ted sem si po dlouhy dobe pustil satrose a jedno to solo mas od nej:o) .. sem myslel ze si to slozil ty:) ale ta melodie je stejne good:)
1.12.2004 16:16 [nuclear]
Re: netopyr
jj je sice pekny ze jich umim 7 ale je me to k hovnu kdyz nevim do ceho je muzu a do ceho je nemuzu hrat :/ .. a to prave souvisi s nazvem tematu:)
1.12.2004 16:54 [strunal]
Re: nuclear
No vzdyt sem to psal :-)))))) Hele jinak ,ja ti nechci radit ,co se tech stupnic atd. tyce ale jestli chces fakt hrat,tak se zacni ucit tak,jak proste vyucujou kytarovy skoly , ja nemam nic proti teorii ale co poctive "nenadres" tak to hrat nebudes a je jedno kolik teorie do sebe nasoukas ,v zadnym pripade to neni tak, ze se naucis v hlave stupnice a pentatoniky atd. a capnes kytaru a najednou budes vedet kam hrabnout a improvizovat jak buh,to uplne zapomen.Tohle na co se ptas,prijde samo od sebe casem a behem uceni. Na tohle bohuzel jinej recept neni.
1.12.2004 17:05 [strunal]
Re: nuclear
Jak sme kecali o ty neoklasice,tak sem si zas po dlouhy dobe pustil Alpina a ted sem zacal nahravat novej song-neoklasiku :-))))) Tak trosku neoklasiky neuskodi :-)))))
1.12.2004 20:27 [NEToPEER]
Re: strunal
to jo, o to samotny nahravani nejde... ale najak to pripravit po technicky strance a hlavne to nejak vychytat - ja takle doma jeste ni nenahraval, maximalne jsem delal nejaky masteringy v soundforge, nicmene s tema multitrackovejma vecma neumim ani prd. No a hlavne neco udelat s tim, jak dostat kytaru do pocitace. Linkou se mi asi moc nechce (vystup z myho Zooma 505 by vas asi npotesil ;)), takze si asi pres vanoce pujcim domu mikrofon a sejmu kombo (taktez hruzne kvality). Ale to zas budu muset nejak zaridit, aby tam enhlucel pocitac, kterej je ve stejnym pokoji. No a aby toho nebylo malo, tak bydlim s rodici, tkery nejakymu nahravani asi nebudou moc nakloneny..;)) Hyn sa hukaze ;)
1.12.2004 20:53 [NEToPEER]
Re: nuclear
OK, tak abychom se vratili zpet k nadpisu vlakna, takze zadna improvizace, ale "jak zjistim, v jaky je tonine melodie s lib. poctem a typem akordu"... Odpoved uz jsem rekl - nezjistis, protoze to nekdy nejde (je tech tonin vic). Pokud jsou to urcity akordy (ale v mnoha pripadech tak tomu je), staci si je rozepsat na tony a vsimnout si, ze vsecky ty tony patri spolecne do nejaky stupnice... Jestli chces vedet, co presne k tomu potrebujes vedet, tak je to a) jaky tony obsahuje konkretni akord (napr. g7: g-h-d-c) a b) znat zakladni stupnice (resp. tony ktery obsahujou) -> kvintovej a kvartovej kruh. To je fakt jenom zaklad, kterej by mel kazdej muzikant (ano, i kytarista ;)) znat. Pokud Ti tenhle zpusob nevyhovuje (coz bych se Ti ani nedivil, je to hruza..:), tak to muzes odhadnout sluchem, protoze ta posloupnost akordu ma nejakej charakter. Pokud jasne citis toniku, tak jsi nasel. Priklad: akordy C,Am,F,G patri na prvni poslech vsecky do Cdur. Stejne tak jejich bohatejsi varianty Cmaj7-Am7-Fmaj7-G7. Pochopili? Rikam - koukni na tu stavbu akordu a na ty stupnice, je to trosku matika, ale ten zaklad Ti zabere jen chvilku a zbytek se pak bude prohlubovat jaksi automaticky a umozni Ti to ledacos pochopit. Ale samozrejme netahej zbytecne tyhle teorie primo do hrani...
2.12.2004 13:46 [strunal]
Re: netopeer
Nam to je jedno ,jestli je to ze zooma ,ja to mam kvalitou taky hrozny :-)) Jinak po technicky strance pripravit a vychytat -tak ja myslel,ze mas improvizaci tak vychytanou,ze proste capnes kytaru a jedes:-))) Ja nic nepripravoval, ale ja hraju bezhlavy licky ;-)))
2.12.2004 21:30 [nuclear]
Re: vy dva:)
skusim si to nak odvodit... ze je melodie na vic tonin to uz sem nekde slysel ale me de o urceni toniny tech treba dvou akordu.. ja ubec netusim jak to treba odvodit..v hudebce se to prej ucej tak bych to chtel taky aspon vedet.. je mozny ze pak zjistim ze to je napicu.. a rikam tomu "improvizace" pac tomu ostatni rikaj taky.. myslim ze improvizace je neco jinyho ale to je jedno.. de me o to kdyz si chci s nekym zahrat a basa zavali nakou melodii abych bez pouziti papiru a tuzky hral tony ktery do toho pasujou s trochou improvizace.. proste jentak orientacne
2.12.2004 22:28 [strunal]
Re: nuclear
Ja se ti to porad snazim nejak po nasem trochu vysvetlit a nejak se mi to nedari,budto ti odpovidam na neco jinyho nebo me nechapes :-)))) Tak kdyz basak zacne neco hrat,tak hraje placnu v Am -Takze podle ceho se ucit aby si vedel "kam sahnout"- 1,Stupnice-od A by si mel vedet ktery stupnice k A patrej-to jsou od tonu F-lydijska od G-myxolydijska od A-aiolska atd. potom 2, Pentatoniky to jsou takovy pomocny tonovy zebriky tech od Am je 5 zakladnich .Tyhle 2 veci se musis proste naucit nazpamet,aby si mohl improvizovat taky od jinejch tonu,tak tohle cely musis patricne transponovat- C, nebo G atd. Ale ted umis "jenom" zakladni stupnice a pentatoniky" kdyz chces trosku neco zazivnyho hrat ,tak se zacnes ucit ty slavny licky a behy . Pro tyhle licky a behy jsou pentatoniky a stupnice ktery ses naucil jenom pomocna berlicka,nic vic nic min. Je dulezity tyhle pentatoniky a stupnice umet,protoze kdyz to reknu zjednodusene-tak se treba naucis nejaky solo od nejaky kapely ale kdyz nebudes mit stupnice a pentatoniky nabuseny do hlavy,tak ho budes hrat jenom tam kde ses ho naucil a budes mit velky problemy transponovat ho jinam nebo z mol do dur atd. Jednodusejc to vysvetlit proste nejde :-)))
3.12.2004 0:17 [NEToPEER]
Re: strunal
Neee, o improvizaci tu vubec neslo... Myslel jsem prave vychytat to pripojeni zooma ke kompu a takovyhle veci ;) Proste jsem do kompu jeste nidky nenahraval (a uz vubec ne na nejakej podklad). Takze vezmu pajecku, vyrobim si na to kablik (nebo najdu nekde v supliku redukci) a neco spachat zkusim - i kdyz co si vzpominam, tak kdyz jsem jendou pripojil zooma ke kompu, tak jsem to po 2 min bzuceni vzdal (do komba mi ten zvuk neprijde tak strasnej). Taky jsem premejslel o kousku na akustiku, a na to si budu muset pujcit mikrofon a redukci z XLR na jacka. No a taky me napadlo pockat na jeziska a uprit jeho pozornost na X V-Amp o kterym ted dost premejslim misto toho Zooma 505 I. Takze ted jdu procitat ty prispevky co se toho tykaj, na netu moc objektivnich recenzi zatim neni (jen reklama). Nebo nekdo o necem vite?
3.12.2004 7:57 [strunal]
Re: netopeer
Mam doma jak Vampa tak i Poda ,ja to teda nepouzivam( i kdyz co se mi ted zvukove povedlo udelat tady na takovym mrnavym fender kombu ,tak sem asi mel :-)) Tim Vampem absolutne nic nezkazis,za ty penize to podle me nema momentalne konkurenci,byl jsem z toho fakt prijemne prekvapenej a treba zkresleni mi prijde lepsi nez z PODa,proti tomu Zoomu je to rozdil jak den a noc.
3.12.2004 15:06 [nuclear]
Re: strunal
todle bych taky vedel jenomze pak basa po 4 tonech zacne hrat neco jinyho a bud to bude nahoda ze to bude furt seet s tou jednou stupnici a nebo sem v prdeli..a me de o to abych vedel v jakejch toninach je ta melodie... protoze pak uz to pasovat nemusi.. proste uz nevim jak to mam vysvetlit.. proste do jednoho tonu je to jasny ale me de o ty kdyz vim jakej akord bude nasledovat abych zvolil takovou stupnici ktera bude pasovat do obou akordu a nebo pripadne hral dve a k tomu potrebuju vedet jak se odvozujou ty toniny pac nebudu hrat do jednoho akordu:) .. licky zadny neznam a nevim kde se je mam ucit.. mam akorat tech par svejch co sem si vymyslel
3.12.2004 15:52 [strunal]
Re: nuclear
Ja uz to psal-jak to bude "normalni sled akordu" rock atd ,ne Jazz tak proste zacnete hrat v treba v E ,pak to jde do A a ty jedes ty veci porad v E a nic menit nemusis,kdyz to je neco slozitejsiho kde to nefunguje,tak stejne proste a jednoduse si lames hlavu nad vecma ktery normalne resis az po tom ,co mas uz nejaky techniky nabuseny do hlavy,nez se naucis ty veci vubec zvladat technicky,tak tohle o cem pises ,kam sahnout -reagovat na zmenu tonu,budes vedet mezitim uz 10x sam od sebe. Ja tam v kategorii technika/jak dlouho trenovat posilal myslim si slusnej a prehlednej matros do zacatku-licky,stupnice ,pentatoniky,hamer-on,behy ve stupnicich atd a je to myslim si tak jednoduse udelany rozepsany a nahrany jak to jenom slo,zkus se zeptat nekoho ,kdo to ode me mel ,jestli by ti to neposlal-muzes to pak zahodit ale tohle je ucivo kazdy rockovy skoly. Ty jednoduse resis veci ktery jsou jeste moc daleko pred tebou.
3.12.2004 17:29 [efisek]
Re: nuclear
Mi připadá,že chceš to,co zpousta muzikantů:hrát z ucha/vyjadřovat se bezprostředně/s momentálním spoluhráčem,tak jak třeba mluvíš.Víš co chceš říct a spontálně to k tématu řekneš.ALE.:To asi u normálních lidí nefunguje za krátkou dobu,to je dlouhý proces učení vstřebávání,zažití.Asi těžko ti může někdo říct udělej to tak nebo tak.To ti přichází postupně /vyhraješ si hlavu a tělo a cit/-to trvá třeba 20 roků/+-30/,podle toho,kolik tomu věnuješ.Když si se učil mluvit,tak si to zkoušel skoro pořád ne?A učíš se přemýšlet novým způsobem do dnes-taky nemusíš.Genialní dítě v jazykových schopnostech to zvládne daleko dřív,to ale neznamená,že si s ním nepopovídáš/nezahraješ/.Tak můžeš zkoušet hrát a pochopit všechno co uznáš za vhodné a ČASEM to dostávat do hlavy.To by jsme chtěli umět všichni,volně hráta ,více či méně to umíme.Konkrétní rada už tu kdesi zazněla-zkus si naposlouchat intervaly,naučit se v nich dobře hrát,to není tak moc těžké/na přemýšlení a plánovaní/, a nejsi tak moc závislý na změnách tonin a stupnic.A neboj se dělat chyby.
4.12.2004 12:02 [nuclear]
Re: elfisek
asi tak nak.. kdyz zacne hrat nekdo neco a ja nechci hrat jen kila do ty basovy linky tak to zni dost casto hrozne a zase hrat furt jen kila me nebavi...
4.12.2004 12:04 [nuclear]
Re: strunal
ale me de o to ze ono vetsinou neni normalni sled akordu:) to je jedno skusim se mrknout po tech lickach tvejch jestli to nekdo neposle,.. ty uz to nemas? skus se mrknout do odeslany posty a posli me to prosim:) ja se zeptam toho kdo by to mohl mit
4.12.2004 15:48 [strunal]
Re: nuclear
Ja uz to nemam,ono je to uz prave dlouho a z posty uz to je vymazany
5.12.2004 12:09 [NEToPEER]
Re: nuclear
Covece, jestli ale cekas, ze basa bude hrat naprosto netradicni postupy a aniz byste se dopredu domluvili a Ty k tomu budes schopnej hrat tak, aby to slo k sobe, tak to cekas trosku moc... Samzorejme jsou lidi, ktery tohle dokazou, ale to chce mit hodne nadprumernej sluch, bejt extremne pohotovej a mit slusny muzikantsky zkusenosti. Taky teda zalezi na tom, co je o pro Tebe netradicni postup. Kazdopadne hrat takle z fleku dokaze vetsina lidi na "tradicni" postupy (resp. na postupy, ktery JIM prijdou bezny) popripade na postupy, ktery jim sice bezny neprijdou, ale jsou na nich predem domluveny (treba meji neco jako noty kde je harmonie).


Jinak - rikas, ze bys chtel poznat, do jakejch akordu patri dany tony v melodii. Zkus na to jit obracene. Vem si nejaky znamy kila a zkus na ne (klidne zpevem) vymejslet melodii. Budes si tim vytvaret "pojitko" mezi melodickym a harmonickym uvazovanim. Ale samozrejme ani tohle neni recept na tejden, ale potrva to... Jinak to s tema intervalama, co rika efisek je svata pravda! Pro kytarisu naprosto fundamentalni vec - kytara je jako delana pro premejsleni v intervalech (relativni uvazovani). Teda pokud nemate absoutni sluch a nezvladate pri hre premejslet primo v tonech...
5.12.2004 21:30 [nuclear]
Re: netopyr
ono to nejsou netradicni postupy ale pokazdy ten sled akordu je jinej a ne vzdycky to ladi a me de o to ze u nas sem jeden z mala "muzikantu" kterej s nima nechodi casto hrat a ja kdyz tam prijdu tak oni uz sou sehrany a ja na ne cumim jak tele.. sem zjistil ze taky dobre zni do toho akordu vytahovat tony z arpegii.. to mas vlastne to sami jak kdyz hrajes jednotlivy tony z akordu akorat se lip pamatuje :o)
6.12.2004 12:03 [NEToPEER]
Re: nuclear
To s tema arpeggiama Ti schvaluju... Je to prijemna a funkcni "pomucka". Taky to pouzivam na msitech, kde si nejsem jistej (kdyz je nekde najednou treba nejakej skok v harmoniia nedokazu si predstavit, jak v tom kontextu ten akord zni, pouziju presne tohle). Akorat se to nesmi prehnat, ale to je jako se vsim...
6.12.2004 14:37 [nuclear]
Re: netopyr
hele a jak poznam ty tradicni postupy jinak nez sluchem? na ten bych moc nespolihal:) ...aspon u me... jinak v tom tematu s tim basovym kombem sem ti hodil odkaz na ten basovej preamp..
9.12.2004 12:47 [NEToPEER]
Re: nuclear
Ja bych ten sluch nepodcenoval ;) Tim jako myslim, ze kdyz Ti nekdo zahraje Dajanu v G dur, ze budes pravdepodobne bez velkyho premejsleni schopnej ji zahrat v C, protoze intuitivne (pokud nemas abs. sluch) chapes harmonii relativne (funknce). No a timhle zpusobem Ti harmonicky postupy, ktery hrajes castejc prejdou do ucha a budou pro Tebe tradicni ;) Zatim to tolik neres a co nejvic hraj - jsem si jistej, ze po nejaky dobe hrani prijdes na to, ze tohle chapes uplne podvedomne a ze to nemusis resit takle vedecky..;) Dik za preamp... sice potrva nez se do toho pustim (nejdriv potrebuju delat sobe nejakej kytarovej, protoze muj zvuk je fakt ostuda) a pak zacnu resit basaka, kterej zatim na co hrat ma ;)


Jinak k tomu V-Ampovi (resp. X V-Ampovi) - jediny ceho se bojim je, ze tam prijdu o svuj oblibenej efekt u zooma, jedinej cistej zvuk, kterej me tam fakt uchvatil je chorus delanej pomoci pitch sifteru (proste to prida tesne nad a tesne pod ten ton jeden navic). To nevim, jestli se mi s normalnim chorusem povede udelat. Je fakt hrozne jemnej,z cistejch zvuku na nej hraju skoro vsecko...
10.12.2004 18:16 [nuclear]
Re: netopyr
tak to s tou dajanou snad uplne bezproblemu:)) .. teda jestli myslis takovou tu dajanu jak o hudebni vychove na zakladce. a ne nakou instrumentalni :o)))))) ..preamp na kytaru lampovej nebo trandakovej? ti muzu pomoct.. mam par skvelejch zapojeni.. vsechno takovej vic higain.. to jedno to bych musel znova vymyslet ale je to vlastne prebuzenej lm386 a dela fakt pekny zkresleny zvuky a muzes si to udelat jako malej zesik na cviceni kdyz zapojis 2 jednowattovy do mustku:).. lidskej hlas to prerve v poho kdyz to das do bedny.. jo a s tim sluchem stava se mi ze nekdy oposlechnu skoro vsechno a nekdy ubec nic ale kdyz ty tony nejdou rychle za sebou tak se trefim skoro na prvni pokus.. tedko bych mel zacit chodit k ucitelovi tak me to snad vysvetli... hele a nevis z jakej tonu se skladaj mollovy a durovy toniny? je to stejny jako u stupnic? nekde sem videl ze v durovy tonine je i mollovej ton... pak mam jeste jeden problem.. ja si treba broukam uplne paradni solo ale jak vemu kytaru tak to hned sklouzne k mejm tradicnim postupum ktery hraju furt dokola:(
10.12.2004 18:17 [nuclear]
Re: netopyr
mas icq? jestli ne tak si porid;o)
16.12.2004 9:24 [NEToPEER]
Re: nuclear
Ten ten problem ze si "broukas nejaky pekny solo, ale kdyz chytnes do ruky kytaru, tak to jde do ...." maji snad vsichni kytaristi (snad se tim tady nikoho nedotknu). Taky se s tim neustale peru. Kytaristi fungujou tak, ze maj rychly ruce a casto je nechaji "jednat za sebe". Kytara jet otiz strasne "opticky" prehledna, je to tam pekne videt, tak proto si ty ruce tak snadno zazijou plno klise a frazi... Jedina cesta (alespon pro me) vede v tom zkouset hrat hlavou, soustredit se opravdu na to, abych zahral to, co chci slyset a ne abych mista, kde nevim co vyplnoval tim, ze necham haluzit ruce. Ale stejne se nedari. Zatim se mi to dari tak maximalne pri cviceni, kdy je navic moznost si to hrani "rozkouskovat", zastavit se apod. Ale i tak je to myslim uzitecny, protoze i kdyz pak hrajes rukama, tak ty ruce diky ty hlave ziskaj neco novyho. TEd kdyz si to po sobe ctu, tak si pripadam jako desnej schizous ;))
16.12.2004 9:26 [NEToPEER]
Re: nuclear
S tim preampem - to ma zatim cas... Teda ono by to i spechalo, kdybych mel cas se k tomu dostat... preamp bych urcite rad lampovej. Uz mam od Petra Fremra nejaky pekny schematko, akorat netusim, jestli to zvladnu...
19.12.2004 12:53 [nuclear]
Re: netopyr
jo to snad zvladnes.. kdybys chtel par rad abys nenarazil tak jako ja :o)) .. tak me napis do mejla.. je tam nekolik veci na ktery to chce davat bacha a ktery se pak blbe predelavaj
19.12.2004 13:45 [nuclear]
Re: netopyr
hele asi mam neska nakej dobrej den:))) .,, ted sem si tak broukal naky melodie a soustredil sem se na to at to nezapomenu kdyz spletu ton nebo to sjede k mejm standartnim postupum a vymyslel sem si par takovej jednoduchejch licku:) .. tak uvidime:)) .. chci skusit nahrat krozruda aby me to tady ohodnotili:)
[31..80 / 80] Strana:  1  2 | Všechny | Poslední