Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: HARMONIE, hraní akordů

30.9.2001 16:06 [Marty]
HARMONIE, hraní akordů - Kategorie Hudební teorie
Občas, když serfuju po kytarovych strankach, nachazim odkazy typu 1000 jazz chords, 2000 chords.... apod. Na mnoha /chci říci většině chybí vysvětlení teorie, schovane za akordy, nebo se teorie omezi na sdělení typ. Tvrdě zmenšeny maly sept../, ale pro jazzoveho kytaristu je nejdulezitejsi porozumnět harmonii, logickemu postaveni akordu na hmatniku, alespoň zakladnimu vedeni hlasu... V rocku je v 99% hrani akordu omezeno na hrani powerchords, v ruznych rytmickych obmenach...To je ovsem nemyslitelne v jazzu / standartnim , fusion hodne prebira z rocku, ve free je to free/. Proto, bych se rad zeptal, neznately, nejake zajimave stramky s timto zamerenim / improvizace harmonii, slashing chords, superpozice, jejich prakticke užití, klasicke stranky jako Alljazzguitar, jazzguitar online apod. znam../Predem díky

Seznam příspěvků:

[77..126 / 126] Strana:  1  2  3 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
26.1.2002 14:00 [holkoun]
Re: jenda
ja souhlasim zcela jednoznacne s martym 7micky, 9ky ,11ky a 13ky jsou harmonickym obohacenim a uz i takovej zaklad jako je blues se ve svy moderni podobe (samozrejme i driv to bylo nekde videt) bez 13ky neobejde, nemluve o 9kach.....
28.1.2002 8:11 [klaun2]
Re: Marty, holkoun
Naprostý souhlas! Ale je fakt, že někteří posluchači na to nejsou moc zvyklí - nedávno někdo po mně chtěl zahrát nějakého Nohavicu a já - aby mě to alespoň trochu bavilo - jsem ho trochu "odevítkoval" a "otřináctkoval" a rázem začali všichni kvičet jak prasata, že "to tak néni" :-))))
28.1.2002 9:25 [Sandon]
Re:
A kviceli: "ui ui ui ui uiiiii, tri prasatka dou dou ..." :-) Kdyby to bylo samy 9, 13, dim, aug... tak to bych kvicel taky :-))))))
28.1.2002 16:05 [Jenda]
Re: klaun2
Kdyz zahrajes C13, tak dalsich 11 kytarystu muze hrat Dm, Em, F, G, Am a Bb a bude to furt to samy. Teda ne zvukove, to bude hrozny, ale nikdo z tech jedenacti nebude hrat neco jinyho nez Ty. /Docela by me zajimalo, jak zahrajes sedmitonovy akord na sestistrunne kytare? :o) Nemusis mi odpovidat, ja vim, jak se to dela.:-)/ No a takhle je to se vsema akordama nad 7. Takze muj strucnej zaver: je to koreni, s kterym se to nesmi prehnat.
28.1.2002 16:12 [Jenda]
Re: Truh... ...tedy Brouk
Najsem si uplne jistej, ze jsi pochodil co je obrat akordu. Pokud jo, tak jsem ja nepochopil tvuj prispevek...
Tak strucne obrat akordu jsou ty samy tony, ktery zahrajes v jinym poradi (mysleno vertikalne). Od akordu C (c-e-g) jsou obraty e-g-c a g-c-e. Jasny?
28.1.2002 16:24 [Jenda]
Re: Marty
Tebe bavi jedno stejny tema pul hodiny?
28.1.2002 21:18 [Marty]
Re: Jenda
Jak jsem jsem predeslal, hraju jazz. Hrani s mym triem /guit, sax, piano/ neni hrani triminutovych komercnich pisnicek, se solem na ctyri takty... Jazz neni muzika, kdy hrajes jedno tema pul hodiny, ale tema se meni, meni se rytmus, harmonie, tonina, melodie, jo potom vydrzim jamovat, treba celej den... ty ale asi nerozumis jazzu? Vid?
Vez, ze hrani jazzove harmonicke/doprovodne/ kytary, je to nejtezsi co se na kytaru da hrat. Nehraje se totiz jeden hmat barre, kterej se soupe po prazcich. Jazzovy kytarista, ktery chce improvizovat akordy, hraje ctyrhlasy. Obraty, popr. akordy obohacene 13, 9, 7... a hlavne musi myslet ve ctyrech melodickych linkach/bass, sopran...../ Tehdy si nevystaci bez obohacovani akordu. Jasne e-g-c zna kazdy, ale kdo to dobre vyuzivat? Vis, treba v jazzove kytare, kdyz chci treba z 1. polohy Fmaj7 prejit do V. Bb7, nutne k tomu potrebuju umet hrat a znat obraty, v C je zna kazdy, ale treba v Eb... Takze ¨misto EAFACE beglajt smrdli Hmat barre v pate poloze zahraju elegantne: "FEAC-AFCE-BbADF" takhle se to ale spatne vysvetluje... Kazdopadne je znat, ze hodne praci s akordy podcenujes. Mne kdyz se ptaji rockeri, co se jako maji naucit dal, jako do jazzu, tak jim nerozumim, protoze jazz neni tapping a arpeggio ale predevsim citeni a harmonie.
29.1.2002 8:15 [klaun2]
Re: Jenda
No, musím se přiznat, že tvé reakci na můj příspěvek jsem témeř vůbec nerozuměl ... tedy až na závěr, že s kořením se to nemá přehánět - a s tím vřele souhlasím! :-))
29.1.2002 11:42 [Jenda]
Re: Marty
Zacinam mit pocit, ze si tady vzajemne vysvetlujem to samy ale nerozumime si.:o) Jak tezka je jazzova kytara dobre vim. Asi jsem se na to sel moc od lesa (teorie) a nikdo me nepochopil.Pokud EAFACE si mam vysvetlit jako konkretni hmat, tak nevim, co s "FEAC-AFCE-BbADF". Predpokladam, ze jsi tak vyjadril ctyrhlas (bas-tenor-alt-sopran). Nechci Ti tvrdit, ze to hrajes blbe, to v zadnym pripade, ale ja bych to teda hral "CEFA-HDFA-BbDFA". Nepremejslel jsem nad prstoklady, tak je to mozna blbost, ale ty tony bych se snazil hrat tak, jak jsem napsal. Vsimni si, ze jsou zadrzeny tony F a A ve stejnych hlasech ve vsech akordech, coz je to, co jsem se snazil vysvetlit uz driv.
29.1.2002 23:12 [Marty]
Re:
To je jenom jina logicka harmonicka rada, ktera nema pohyb v hornich hlasech, taky nevim, kde si v postupu z Fmaj7 do Bb7 vzal H? Taky tam mas neprijemnej interval maly sekundy... A jeste jedna "chyba" vedeni hlasu v kvinte/E-H/ je kompozicni chybou a nezni to moc dobre..
30.1.2002 9:17 [Jenda]
Re:
H jsem si pridal jako prodlevu (nekdo to nazyva pruchozi neakordicky ton). Abych Ti pravdu rek, tu soubeznou kvintu tam nevidim, to bych totiz to E-H musel mit v jednom akordu a v druhym treba D-A, jestli se nepletu. A tu malou sekundu tam nemusis hrat, kdyz nechces.
30.1.2002 22:51 [Marty]
Re:
To se ale nereklo, o nedoskalnych tonech:o))) Ty mne kritizujes za harmonizovani trinactkou, a sam pouzijes pruchodny ton... Kazdopadne to nema cenu rozebirat, kdyz poradne nerozumime:o))) Nekdy si zajamujem.. Ty hrajes jazz?????
31.1.2002 14:58 [Jenda]
Re: Marty
Jo, hraju jazz. Ja jsem rikal, ze se mi to nelibi, tedy subjektivne. Doufam, ze jsem Te moc nenastval tim jednim tonem. Vlastne jsem cekal, kdy se ozves - Ty muzes 13, ja nedoskalni tony :o) Myslim, ze to muzem i obracene. A marmeladu si nekdy dame...
4.2.2002 16:54 [Jenda]
Re:
Hele Marty, tady uz s nama nikdo nemluvi... ...jestli jsme je nejak nenas***i?
4.2.2002 18:29 [klaun2]
Re: Jenda
Ne, nenasrali, jen k tomu - alespoň já - nemám žádnou připomínku :-)))) Nemáte tam něco pro běžné smrtelníky?
4.2.2002 18:44 [z28]
Re: Jenda, Marty
jen budte radi, ze vam tady neradi DT/Q liga ibanezackejch lobystu, pak byste misto smysluplnych uvah meli tenhle thread plnej vyroku typu "ale na FhjkCh48 hraje tak UZASNY licky, i kdyz se mi zda, ze ten treti takt je prakticky to uplne nejslabsi co kdy zahral nebo slozil" :o)
5.2.2002 7:48 [Sandon]
Re: z28
myslim ze to nejak prestava bejt ftipny ... nebo to spis ani nikdy nezacalo byt :o)
5.2.2002 10:48 [Jenda]
Re: klaun2
Myslím, že máme, něco si přej...
5.2.2002 15:31 [z28]
Re: Sandon
no, ja se docela pobavil, nicmene jestli sem sam, tak toho necham :o)
5.2.2002 20:24 [Marty]
Re: z28
Kdepak nejsi sam:o))
5.2.2002 20:51 [z28]
Re: Marty
chudak Sandon, ted aby sme pro nej radej vymysleli neco pozitivniho :o))
6.2.2002 7:11 [klaun2]
Re: z28
treba HIV :-)))
6.2.2002 9:30 [holkoun]
Re: z28
ja si taky myslim ze misko ftipkara ziska nekdo jinej:-)
8.2.2002 21:00 [Marty]
Re:Holkoun
Kdo????
9.2.2002 14:21 [z28]
Re: Marty
holkoun samozrejme myslel sebe...
3.3.2002 11:03 [Loam]
Re: Cafte
Vie niekto nejaku fintu ,ako by sa dali hrat rychlejsie akordy palm muted?
Diky
4.3.2002 15:16 [Jenda]
Re: Loam
Nevim. Nemáš zač. :o)
5.3.2002 0:44 [Bailey]
Re: Loam
Ja poznám jednu fintu. Je to jednoduché. KROK Č. 1: Najprv si musíš nechať narásť dlhé vlasy, potom musíš byt dennodenne ožralý jako prasa a musíš vyfajčit minimálne 30 cigariet denne. Potom musíš prefiknúť starú cigánku. Ak si toto všetko splnil taxi na najlepšej ceste k rýchlym PM. Po tom ti zostáva už len KROK Č. 2: cvičiť , cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, cvičiť, ...... Celkom jednoduché. Musím sa priznať, že ja som krok č.1 neskúšal (asi preto mi to tiež rýchlo nejde hrať), ale sú borci, ktorý praktizujú iba krok 1 a tvrdia o sebe aký sú rýchly ...
8.3.2002 22:13 [pavel22]
Re: ALL
Panove, panove, ja vas tady tak posloucham a nestacim se divit. Vemte si priklad treba ze me: Tuhle se mi stala jedna takova oskliva vec, no vsak to znate.. A ja plakal, Boze, jak ja jsem tenkrat plakal. A vidite, jindy se mi stala zase jina vec a ja neplakal....
25.3.2002 20:56 [paulie_cz]
Re: pavel22
To mi rekni, kde ses Ty, Pavliku, v teto pustine, kde siroko daleko nikdo nebydli, a kde bys ani zivacka za cely bozi den nezahledl, nebyt tech zatracenych z28, Martyho, Jendy, holkouna a Sandona, ocitl?
26.3.2002 17:00 [pavel22]
Re: paulie_cz
Vis, Paulie, ty jsi tu vlastne jediny host. A takovy host - neurazis se, kdyz ti to tak reknu, to snad ani neni host. Ale zustan tu se mnou. Zle ti tu nebude. Protoze ja vzdycky v sobotu utru stul, zbavim Holkouna a spol pavucin a poveselime se!!!!!!!!!!!!!!!
26.3.2002 20:37 [paulie_cz]
Re:
No ty ses nam tu rozpovidal. Ja si vzpominam, ze lord Sandon se nam pred smrti taky tak najednou rozpovidal... ze jsme ho ani nepoznavali. No uz to ma taky za sebou... ZVANIL.
16.4.2002 15:02 [klaun2]
Re:
Jak byste nazvali akordy v teto klasicke bluesove tenzi: x02020 / x04030 / x05050 ? A7 / Dadd9/4/A / A7sus ?
Nebo radši D11?

25.4.2002 8:36 [klaun2]
Re: klaun2
Co se děje? Je to tak jasný nebo na mě prachsprostě serete? :-)
25.4.2002 9:22 [holkoun]
Re: klaun2
mmm sereme ale vzpomel sem si na tebe vcera kdyz sem koukal na "metal" na MCM.... Edguy - All in clown :-)))))))
26.4.2002 12:31 [klaun2]
Re: holkoun
MC clown ?
26.4.2002 22:01 [Marty]
Re: Kalaun
Jo kdybys to napsal v notach hned bych üvazoval o tve tezi o tenzi, ale v cislech....
29.4.2002 8:23 [klaun2]
Re: Marty
Když mi ukážeš, jak mám v této diskusi psát v notách ... :-)
18.5.2002 16:20 [Marty]
Re: all
A co treba DODEKAFONIE? (doufam ze to mam spravne)
20.5.2002 9:17 [Sandon]
Re:
to je hrani vecer potaji pod prikryvkou? :o))))))))
20.5.2002 12:12 [Jenda]
Re: Marty
Myslim, zes to napsal dobre, zly jazykove to pisou a ctou dodekakofonie a ja nekde slysel, ze KAKO je latinsky s*ati, takze tento zapis rovnou vyjadruje nazor pisatele na tento zpusob tvorby.
Ja jsem nikdy nic takoveho neslysel a nemyslim si, ze by to byl dobrej napad.
21.5.2002 7:13 [klaun2]
Re: Jenda
No jo, to mě nenapadlo, že slovo "kakat" je původem z latiny ... :-)
21.5.2002 13:50 [Jenda]
Re: klaun2
Tak co na nas zkousis svy lingvisticky figle, kdyz mas takovy neznalosti :o)
30.5.2002 20:19 [Marty]
Re: all
Chtel bych se zeptat, jestli nekdo nemate zaranzovany standardy pro kytaru - spojeni melodicke a akordicke hry(treba Joe Beck, Pat Metheny - Giant steps, Joe Pass....) Zakladam trio, a nechce se mi to aranzovat samotnemu....
11.1.2003 20:45 [miles]
Re: pavel22
Tak Frysto sundej si salu.
No abych to neprehnal vono zas takovej hic neni.

Videl si uz ich novu hru? S tymi domorodcami?
4.2.2004 19:46 [matko]
Re: all
mensi problem. Aku stupnicu hrat na akord G#7/5- v postupe Gmaj7 G#7/5- Ami7, alterovanu alebo klasicku G dur s mensou zmenou na G#? teoreticky asi by sme mohli aj zmensenu , ak by sme ho brali ako prechodny akord a nie ako sekundarnu dominantu.ci nie?
7.2.2004 21:10 [Marty]
Re: matko
Mno jestli je jenom pruchodny, tak bych zustal u normalni toniny, ale jestli je ve skladbe dyl, tak bych se drzel bud arpegia (treba G H Db F A ) anebo centralni toniny s alteracemi (tedy G dur a zmensene kvinty, popr bych ji obohatil o dalsi disonance - 9b, 9+ etc...podle vkusu)
8.2.2004 20:05 [matko]
Re: Marty
diki, vyskusam
8.2.2004 20:06 [matko]
Re: all
jeden tip na stranku: www.jazzbank.fr.fm
8.2.2004 20:10 [matko]
Re:
Mimochodom na jazzbooks.com vam poslu zadarmo katalog aj reference book (trochu teorie a pod.)tak do dvoch mesiacov aspon mne to tak prislo
[77..126 / 126] Strana:  1  2  3 | Všechny | Poslední