Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Co je to jazz?

19.10.2005 17:40 [Marty]
Co je to jazz? - Kategorie Hudební teorie
Zajimalo by men co je pro vas a cim je pro vas jazz - pro jazzmany i pro posluchace...(oblibenou hudbuou, divnym hlomozem, "kde si kazdy hraje co chce", "pohodickou, pohodou" - to vetsinou rikaji ti, kdo znaji jazz jenom z filmu z tricatych let....podle mne jazz nikdy nebyl pohoda...ale pokud se nekomu takovy zda...)

A dotaz na vsechny co jazz hraji: Ma jazz remeslo? Tedy da se rici tohle je jazz, tohle ne, takhle se hraje jazz, takhle ne..?

Seznam příspěvků:

[51..100 / 100] Strana:  1  2 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
23.10.2005 1:51 [holkoun]
Re: Netopeer
ad freejazz - no o tom mluvim, to ze jsou sehrani je jasny... to ze to nema pravidla taky:-)

ad yvonne sanchez - jestli ti prijdo ivonne v poho tak to mluvis o nejaky jiny - ja mluvim o Yvonne a ty o Ivonne:-D
23.10.2005 3:18 [Kinx]
Re: Netopeer
:))) myslim ze plastici nepouzivali noty a nepousteli sileny samply z notesu na linuxech ;)
23.10.2005 13:16 [NEToPEER]
Re: Kinx
OK, tak to byl nekdo jinej ;-) Ale aspon tim, ze na tech notasech byl linux a ne wokna dokazujou, jak jsou absolutne nekomercni a alternativni ;-)) Jinak uplne nejvic wodvaz co se free"jazzu" tyce, kterej jsem kdy vlastnim uchem slysel byla svycarska kapela Steamboat Switzerland (nebo jak se to pise). Prvni skladba trvala 45minut, bubenik mel asi 80 cinelu dost divne rozpovesovanejch a 1 A4 not, do ktery celejch tech 45 minut neustale a soustredene brejlil ;-) Asi nejakej tesnopis...:-) Basak s bezhlavou basou jezdil pak strunama o rafek bedny (takovej slide s vazbou ;-)) a klavesak s "elektrocentralou" plnou hammondu vyrabel zcela cilene efekty jako vitr pomoci mikrofonu u bedny (feedback) pres nejakej flanger apod. a jinak do toho desne hulakal nejaky skreky... Kdyz tu prvni vec dohrali, lidi byli uplne ztuhli a zticha. Ja se moh posrat smichy, tak jsme je vsechny s kamosem roztleskali ;)) Ale ze zacatku jsem myslel, ze je to jenom nejaka prdel na uvod a pak zacnou hrat normalne ;) Ale jak cas bezel, zacinal jsem pomalu pochybovat ;)))

2Holkoun: whoops... treba to bude tim ;) Ale ze by jedno pismenko melo tak zasadni vliv na kvalitu vokalu....;))?? BTW, myslis, ze by s ni hral Balzar, kdyby to stalo za hovno?
23.10.2005 21:27 [Marty]
Re: free jazz
Hm..je dnou davali v televizi free jazz na FLASINET a TUBU...tak to jsem cumel...hrani o reprobox, skripani o stojanky mikrofonu apod.: nic co by uz nedelali Hendrix/Townshend/Blackmore aj...ale na flasinet...
23.10.2005 21:28 [Marty]
Re: Holkoun
No jo, jses proste konzervativni... :o))
23.10.2005 21:31 [Marty]
Re:holkoun
No jo pravidla..ale co jsou to ta pravidla? Vzyt ikdyz se hraje freejazz tak ani tehdy se clovek nevymani uplne z "pravidel": porad ma prsty, nastroj, usi...dusi...a kdyz se vymani tak je to stejne vzacne jako uplna improvizace..Navic mirnejsi freejazzari si stejne treba pripravi groovy, nebo alespon rytmicke schema..
23.10.2005 21:38 [Marty]
Re:
Ja mam tedy moc rad v jazzu zpev...A Yvonne:o) zpiva podle mne nadherne.. Nechapu co by jako mela predvadet aby to nenudil Holkouna...asi zpivat Summersong, nebo Cliffs of Dover..:o)))

To: Netopejr. Me se Astrud Gilberto libi...ikdyz zpiva trochu jako rozladene sago..tak on ani ten Jobim, ze by byl nejaky famozni zpevak...presto to pro me ma kouzlo..ta odmerenost a do toho jeste ten Stanley Getzu.."pojd se libat az na konec plaze.."(text Jany Koubkove na divku z Ipanema) :o)))))))
24.10.2005 8:27 [z28]
Re: Marty
njn, ale zakladni problem je v tom, ze i pohled na svobodu je tezce individualni... napr. "technari" (tim myslim ty, ktery maji neco v hlave, ne ty sjety "decka" :o) maji svobodu v muzice jako prioritu... a proto potlacuji individualitu jako prvek, ktery prinasi nejvic nesvobody uz jenom tim, ze pohled Ja na svet deformuje realitu samotnou... proto pouzivaji napr. anonymni soundsystemy...

pak je zase hudebni hnuti (mmm, moje pamet na jmena, ale inklinovala k nemu napr. nase brnenska scena, lidi jako Fait, Ostransky apod.), ktery videj svobodu v muzice v tom, ze se uplne odpoutas od instrumentality a soustredis se na to primarni - svoje emoce... pac do urcity miry je pravda, ze muzika neni o nicem jinym nez emocich a instrumentalita muze bejt brzdou az zasadniho vyznamu, ktera postavi barieru nejdriv mezi tebou a posluchacem a posleze i mezi tvym vedomim a tvymi emocemi...

z myho "temerzenovyho" ;o) pohledu je svoboda jenom slovo, ktery existuje pouze v tvoji mysli, ale ve skutecnosti nic takoveho neni... ani v muzice, ani nikde jinde...
24.10.2005 11:33 [holkoun]
Re: marty
nejsem konzervativni (v muzice)... jen mam hudbu prilis rad:-))) vcera jsem byl na zahajeni IJF v redute a zpivala tam Budweisserova (za doprovodu Sindlera).. a ta strci Yvonne celkem do kapsy... jen kdyby nebyla tak nafoukana (myslim Budvarova)
24.10.2005 11:33 [holkoun]
Re: Netopeer
objektivne uznavam ze jsem proti ni zasednutej... co udela jeden nepovedenej koncert:-D
24.10.2005 11:34 [holkoun]
Re: Marty
Yvonne by mela zacit zpivat:-))
24.10.2005 11:35 [holkoun]
Re: z28
"temerzenovyho" nebo "temerzedovyho"?:-)
24.10.2005 11:51 [strunal]
Re:
Ja bych se mohl vcelku podepsat pod to , co pise fbm .. jazze co tak mam kolem sebe, tak je na nich hodne znat ten postoj ze jazz je proste jedina "kvalitni hudba" a staci 2 durovy akordy za sebou a je to okamzite odpad :-))), coz je pro me totalni nesmysl, protoze dobre podat i jednoduchy veci je tezky zrovna tak a jinak mi taky prijde, ze nejvetsi pozitek z ty hudby maj spis oni sami nez posluchaci a s tim je asi spojeny i to jejich vecny stezovani , ze lidstvo neni dost inteligentni na to rozpoznat a ocenit to pravy umeni :-))) Ja mam rad odnoze jazzu , takovy michanice, fusion atd,kde se objevi aspon kus nejaky melodicky linky (samozrejme Holdsworth, Gambale, Lane, Henderson atd.je genialni hudba.. jinak takovej ten pravej skalni jazz.. tak to jsem taky prave jeden z tech, koho to nebavi a nedoceni to :-))
24.10.2005 13:01 [Marty]
Re: z28
V poradku..nikde nepopiram, ze pohled na svobodu je tezce individualni...naopak s tim souhlasim... btw. j este ktomu free jazzu: v sedesatych/sedmdesatych letech byl "vyrazovym prostredkem svobody"- cernochu, dalo by se vlastne rici, ze to bylo takove minoritni (cernoske) techno...hm..ale zatimco cernosi bojovali za sva lidska prava... zatimco band frustrovanych belochu (nic proti technoparty, na par jsem se dobre pobavil:o)) je na vetvi z policejni brutality v "demokracii"...to myslim ironicky: vzpomenuli si na policejni masakry napr. v U.S.A. (treba hnuti MOVE...znate-li nekdo tu kauzu..a pak McCartyovske U.S.A. vubec, no nejvetsi demokracie na svete ze:o)))

Ono ze je to jenom slovo...to je sice pravada, ale slova mivaji az znicujici vahu: od slova je jen par kroku k ideji, dalsi krok k ideologii.Vzdyt ve jmenu svobody se vykonalo tolik veci, jak spatnych, tak dobrych: myslim, ze pokazde...myslim ze nejhorsi je, kdyz se nedko snazi svobode ucit ostatni a to zpusobem nasilnym ("demokratizace Iraku", Misie atd..) Jinak otazka (ktera se tahne "evropskym" myslenim od jeho usvitu, tzv. "spor o universalia") je zda-li je pojem pred veci, ci vec pred pojmem...kvuli tomu nakonec umrel i Hus (odsoudili ho nominaliste..)

Ja plne souhlasim s tim, ze svoboda je individualni..cimz se vracim nazpet k jazzu..ktery si myslim asi viditelneji odrazi osobnosti vice, nez jine hudebni styly...to ho myslim dost odlisuje od jinych zanru...ze sve zkusenosti: jsem s jazzmany stale v (hudebnim i jinem:o) styku; myslim, ze skutecne v jazzu kazdeho hrani hodne pripomina jeho osobnost...nechci to nijak zobecnovat..ale prave improvizace znacne obnazuje osobnosti.

24.10.2005 13:16 [Marty]
Re: Fusion
POsledni dobou zjistuji, ze fuzovani je vlastne hrozny problem zaroven dobrodruzstvi... zjistil jsem, ze neumim vlastne skladat v kategorii kvintakordu...deformovan vedenim ctyrhlasu...kvintakordy mi zneji chude :o)) Na druhe strane se mi libi poslouchat melodicke pisnicky..taky proto, ze se vnimani melodie (tech normalinich:o) "nejazzovych" lidi) lisi od meho vnimani melodie...coz je dalsi problem a riskovani: jazzove solove postupy: alterace a mody...lydicka kvarta fis zni prima do Cmaj7, ale do normalniho C je to hnus..atp...musim si na to davat pozor...Hm..treba Scofield se stim vyrovnal skvele...at hraje jazz s Davisem, Hancockem, jungle, nebo muziku Raye Charlese, vzdycky mi to diky jeho zvuku a hrani pripada jako "Scofieldova muzika"...-volume- skrip, skrip,-odrazena pomlka- vrz huíííí...á to je Scofield...
24.10.2005 13:37 [Lukas]
Re: Marty
a jakej je podle tebe rozdil mezi matematikou a hrani srdcem? analytiku jeden :)
24.10.2005 15:05 [holkoun]
Re: Lukas
asi takovej jako ze Sparta konecne pochopila hrebikuv system kosoctvercu a zdarne to predvedla ve 2.polocase proti slavii - ta hra totiz byla opravdu na pi*u:-) skoda ze nemuzu rict ze sem "nastesti" Bohemak:-)

to jen tak na odlehceni ze nejenom muzikou je clovek ziv:-D
24.10.2005 16:00 [fbm]
Re:
ty vole!!! ja sem byl taky "nastesti" bohemak, taky garmosku mame spolecnou...nejsi ty muj bracha? ;o) jinak vtip opet tesatelny ;o)
24.10.2005 16:08 [fbm]
Re:
no a abych jenom na jazz neplival.....taky trochu k tomu remeslu...samozrejme (jako skoro kazda cinnost) ma i jazz remeslo, v jazzu navic narocne ze tech zlomku, odmocnin a diferencialnich rovnic je prece jenom trochu moc ;o)

ale kdyz se to pouzije spravne, jako napr. Valihora nabubnoval desku Zuzany Mojzisove, produkoval Rozsa a spousta jinych postizenych se tam mihla, tak to je parada.......

nebo se mi v principu libila spoluprace Viklickeho s Lapcikovou, protoze to bylo krasne dohromady od jednoho i druheho.....(samozrejme kvuli disharmoniim se mi to neposloucha jednoduse, ale to je muj soukromy problem...stejne tak se mi nelibi KingCrimson a spol........ja sem proste melodik :)

ale proto je te hudby tolik, aby si kazdy mohl vybrat co je jeho srdci blizsi....a rozdily mezi hrani srdcem a matematikou, to uz tady taky probehlo nekolikrat......fííííílink je proste dulezity, i kdyz nikdo nevi co to vlastne je :)))))
24.10.2005 16:13 [z28]
Re: Marty
ne slovo, ale touha po moci a po majetku ma znicujici vahu... slova s tim nemaji prakticky co do cineni, jen jsou pro to obcas jeden z prostredku, kterej to ma nejak omluvit nebo zajistit jednodussi realizaci...

ad spor o universalia: pojmy jsou jenom konstrukce v nasich hlavach a nemaji s realitou nic spolecneho, pouze pomahaji v jejim popisu...

ad odliseni osobnosti: mmm, to je ale opet hodne individualni zalezitost, pro cloveka, kterej jazz neposloucha, hrajou vsichni jazzmani stejne... pro toho, kdo se venuje treba heavy, zas kazdej spickovej kytarista z tohohle zanru hraje tvrde individualne...
kdyz to vezmes globalne, tak jakakoliv muzika, ktera maximalne neodrazi osobnost interpreta, je slusne receno v hajzlu... pac muzika je 99.999% emotivni zalezitost a kde neni osobnost, nejsou emoce...
24.10.2005 16:21 [z28]
Re: Lukas
to je snad jasny, ne? z matematickyho hlediska je muzika system, kterej je deterministicky chaotickej... tudiz pro popis potrebujes diferencialni rovnice vyssich radu ;o)
24.10.2005 18:26 [holkoun]
Re: fbm
ty wole nerikej mi ze se metoda kosoctvercu dostala i do Rumunska?:-) nebo uz si doma?
24.10.2005 18:28 [holkoun]
Re: z28
kdyz tak ctu tvoje prispevky tak si rikam jak jsem neskutecne povrchni:-)))
24.10.2005 19:54 [Marty]
Re: matematika
Hm...jen me tak napadlo, ze mnoho matematiku/filosfu si vylamalo zuby, kdyz se pokouseli postavit matematiku na striktne logicke zaklady...coz ma jiste co docineni s hudbou..:o)
24.10.2005 20:06 [Marty]
Re:
Slovo. Souhlasim s tim, ze znicujici vahu ma castokrat touha (nebo vůle?) po moci zničující váhu(když už mluvíme o moci, neodpustil bych si jeden takový, myslím inspirující, citát..„Je zkrátka třeba připustit, že moc je spíše praktikována než vlastněna, že není nabytým či udržovaným „privilegiem“ vládnoucí třídy, nýbrž účinkem souboru strategických pozic – účinkem, jenž manifestuje a někdy i rozšiřuje pozice těch, kteří vládnou. Kromě toho tato moc nepůsobí prostě a jednoduše, jako povinnost nebo zákaz, na ty, kteří „ji nemají“; absorbuje je, vstupuje do nich a prochází jimi; opírá se o ně přímo úměrně tomu, jak se oni sami, v boji proti ní, opírají o vlivy, jimiž na ně moc působí.“ (str. 61)
„Tím by mělo být řečeno, že tyto vztahy sestupují hluboko do nitra společnosti, že se nenacházejí ve vztazích mezi státem a občany či na hranici tříd a že se nespokojují s reprodukováním – na rovině individuí, těl, gest a chování – obecné formy zákona, nebo vlády; že existuje-li kontinuita (ony vztahy se totiž artikulují v této formě podle celé série komplexních mechanismů), není tu analogie ani homologie, nýbrž specifičnost mechanismu a modality. (str. 62) IN: Michel Foucault, Dohlížet a trestat)

... Ale bez formy ovládání, kterou zprostředkovává řeč by to prostě nešlo..třeba takové náboženství je vlastně vírou v text a jeho interpretaci..a nemusím se pouštět do mystických rovin...vždyť slova v mediích ovládají těla: "Buď v pohodě", "Buď individuální", "Buď nezávislý", "Problémové partie" "Pořiďte si auto, abyste mohli cestovat": čili anomická (media vysílající nekonečně poselství) atomizace konzumentů..
24.10.2005 20:59 [strunal]
Re:
.. http://www.myslitel.ru/ ... :-))
24.10.2005 22:15 [NEToPEER]
Re: strunal
hezky vobrazky... jeste tomu tak rozumet :-D Ja niepaniemajet :-)))
24.10.2005 22:17 [NEToPEER]
Re: z28
hihi... to bude ono. Pokud si to dobre pamatuju, tak ne kazda diferencialni rovnice ma reseni a hlavne resenim je stejne funkce, ktera ma neznamy...;))
25.10.2005 9:04 [z28]
Re: holkoun
:o)))) chudinku ;o)))
25.10.2005 9:10 [z28]
Re: Marty
potreba moci a prostredku je atavizmus, savci instinkt a jako takovy se, jak vidno v prirode, zcela obejde beze slov... z principu je fuck jestli pouzijes sutr nebo slovo... jen docasna konstelace veci prave ted urcuje, ze pouzivani slov je pohodlnejsi a spolecensky prijatelnejsi... lec mechanizmus je stale tentyz...

vira neni virou v text a jeho interpretaci, to jsou jenom zastupne symboly. vira je otazka emoci a text v ni hraje jenom prenosovou funkci. viditelny je to napr. i z toho, ze vira v individualni rovine je slovy nepostizitelna a neprenositelna z osoby na osobu.
25.10.2005 9:48 [fbm]
Re: babochlap
Furt hniju v Transylvanii :)) Ale tvoje povrchni vtipy sou tak dobre, ze doleti az tam ;o)

Jinak cesky fotbal maji tady v malicku (nejenom na hristi :), dokonce umi spravne vyslovovat jmena fotbalistu, coz pro ne neni vubec jednoduche, pokecas i s policajtem, ktery ti dava pokutu o Barošovi a tak :)))
25.10.2005 10:53 [z28]
Re: fbm
nerika se "dava pokutu o Barosovi" ale "dava pokutu za Barose" ;o))
25.10.2005 13:34 [holkoun]
Re: z28
vzhledem k tomu co Baros zahral v Rumunsku tak mu snad ty pokuty i odpustej:-)))
25.10.2005 13:36 [holkoun]
Re: fbm
vole povrchni jsou pro zeda a spol... pro tebe, kretinskyho a poborskyho jsou primo existencialni:-DD
25.10.2005 13:43 [Kinx]
Re: 24.10.2005 08:27:16 [z28]
tyjo ja nevim, me se nezda ze by technokultura potlacovala individualitu :)
25.10.2005 13:47 [fbm]
Re:
zed: z jedne chybejici carky nadelas :))

holkoun: proc by pro me byly existencio-analni? ;o) jakoze misto kosoctverce to bude Hřebík do r......buginy? :)))
25.10.2005 14:02 [holkoun]
Re: fbm
a proc ne?:-)

jaka bugina zas?:-D
25.10.2005 14:35 [z28]
Re: Kinx
patri to k zakladum jejich filozofie... anonymni soundsystemy, v idealnim pripade dokonce "samokomponujici" na zaklade nejakejch algoritmu... desky bez oznaceni autoru a interpretu... zakladem ty jejich filozofie je "kolektivni vedomi", "oprosteni se od Ja a splynuti s kolektivnim NadJa"... atd... btw odtud plyne i obliba halucinogenu v tyhle kulture...
25.10.2005 14:53 [Kinx]
Re: z28
ja teda znam par lidi co to delaj, dokonce sem pasivnim clenem jednoho systemu :) ale v zivote sem zadnej anonymni system (taky zalezi co si pod tim pojmem predstavujes) na akci nevidel, natoz aby si nekdo dal pryc labely z desek (vzdyt se ty desky prodavaj dal) :) nebo samokomponujici system, to se me zda taky jako dobrej ulet...nicmene nekdy bych to chtel videt v akci :))
25.10.2005 16:01 [Lukas]
Re: z28
to jako, ze praktikujou nejakej novodobej druh mysticismu? :)
25.10.2005 16:51 [z28]
Re: Kinx
anonymni soundsystem se rika soundsystemum, u kterejch nevidis dj... labely z desek se nedavaj pryc, ale neni na nich uvedenej autor ani interpret...
zkus pouzit dar pritele googla ;o)
25.10.2005 16:51 [z28]
Re: Lukas
jj, je to odnoz new-age hnuti...
25.10.2005 17:17 [Kinx]
Re: z28
mno ani jedno jsem teda nevidel, ani o tom neslysel...ale mrknu se po tom
25.10.2005 17:30 [z28]
Re: Kinx
ty "samokomponujici anonymni soundsystemy" jsou v podstate jenom sikovne naprogramovany samplery, ktery pouzivaj generator RND (pseudonahodny cislo) k vyberu nekterejch komponentu... slysel sem z toho ukazky a me to teda znelo jako normalni tuctovy hodne syrovy techno :o)
ale asi je dulezitej ten filozofickej background :o)
25.10.2005 17:31 [z28]
Re:
fsimate si tej krasy jaxme Martymu plynule presli od jazzu k fotbalku a technu? jooooo, takovej je jazz :o))
25.10.2005 17:43 [Lukas]
Re: z28
mel jsem jeden takovy program, ktery fungoval jako syntak, mohl jsi mit randomy/sumy, generatory tonu, sekvencery, potom filtry na intervaly/akordy, gate, LADSPA efekty a pluginy, vstupy/vystupy (i vizualni) a zapojit si to uplne v libovolnym poradi, funkcni realtime, prakticky neomezeny moznosti, behalo to pod tucnakem, moc pekny - kdyz jsi si s tim "hral", tak to reagovalo a pripadal jsi si jako kral psychedelickych DJs :)
mam uz jenom ty LADSPA pluginy (a zdrojaky jsou psany v Cecku ;)), ktery muzu pouzivat i jak pri obycejnym prehravani audia nebo nahravani, ale kez by sly vyuzivat v nejakym typu ef. procesoru, kez by takhle smeroval vyvoj
25.10.2005 17:44 [Lukas]
Re: z28
ten jazz je takovej svobodnej vid? vzdycky se tu citim tak odusevnele, kdyz muzu mluvit o jazzu :)
25.10.2005 17:54 [Kinx]
Re: z28
tak asi neumim googlit, pac sem na ty systemy nic nenasel...akorat ze nejakej system se jmenuje anonymous :) jinak samozrejme jsou whitelabel desky, ale na tech je vzdycky aspon uvedeny o jakou skladbu od koho jde :) je teda fakt ze ja delam hlavne do dnb, hardstep, techstep a podobne...ale ani u freeckovejch desek jsem to zatim nevidel...
25.10.2005 17:55 [Kinx]
Re: z28
jinak sem se chtel zeptat - ten tvuj waldorf je analog nebo digital? ze na srazu stihal rychlejsi veci nez analogovej syntak kterej jsem ted zkousel :) docela bych nejakej chtel..
26.10.2005 13:27 [z28]
Re: Kinx
muj waldorf je digital (emulace analogu :o), ale to samo o sobe by nemelo mit na rychlost vliv... nejdulezitejsi sou jednak prevodniky signalu z kytary (udajne u toho godina by mely bejt hooodne rychly a udajne je to i diky tomu, ze se k prevodu pouziva signal z pieza) a pak samozrejme rychlost samotnyho midi prevodniku...
ja jako midi prevodnik pouzivam rolandackej synth, udajne sou rolandi rychlejsi nez yamahy (a yamaha je snad jedina o kom vim ze vyrabi seriove midi prevodniky ke kytare)
[51..100 / 100] Strana:  1  2 | Všechny | Poslední