Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Tvorba rockové muziky

25.3.2006 10:53 [Jago]
Tvorba rockové muziky - Kategorie Hudební teorie
sice sem tu mel podobny dotaz ale aj tak se zkusim zeptat jinak....jak sem slysel u vetsiny rockove je to seskladane podle ja nevim proste treba kolem 4 akordu...a taky sem si vsim ze vetsina pisnicky se toci kolem akordu G...jako ja nevim Verse mam : G D C a chrous treba G A Em (ale vymyslam si :) ja ty dominanty a tak vubec nechapu su samouk ..neni to nekde vysvetlene co to vlastne je? myslim na netu...a kolika akordy se mam treba u klasicky pisnicky rockovy ridit..treba nejvic z kolika akordu seskladat pozadi do sola...diky moc dufam ze to chapete :)

Seznam příspěvků:

[0..10 / 10] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
25.3.2006 12:25 [cyberpaul]
Re: Jago
No já se tady celkem nedávno taky snažil najít nějakou teorii a ty dominanty/subdominanty jsou celkem dobře vysvětlený v některým z předchozích threadů. Dobrej byl jeden, kde se ptala holka, to se všichni mohli přetrhnout aby odpověděli :-)

Ale schválně jestli jsem to dobře pochopil - máš tón (třeba to G) a počítáš po řadě CDEFGAHC do pěti (čili G-A-H-C-D). Čtvrtej tón (C) je subdominanta a pátej dominanta (D). Kdybys vzal stupnici šestýho molovýho (Em), tak zjistíš, že obsahuje stejný tóny jako základní stupnice (G dur).

Takže když vezmu ten tvůj příklad - sloka G D C je zákl. akord, dominanta a subdominanta.

Co se týče počtu akordů, očekávám odpovědi typu "měl byses řídit svým sluchem" atp. :-) Já bych ti to řekl taky ;-)
24.4.2006 5:49 [ToXMaN]
Re: Jago
Ja myslim, ze by jsi se nemel vazat nejakyma teoriema typu "kolika akordy se mam treba u klasicky pisnicky rockovy ridit", protoze nic takoveho neexistuje. Na zacatku je vzdycky nejaky napad, ktery se nejakym zpusobem rozviji, prechazi v neco, stupnuje se, uvolnuje atd. Nejdulezitejsi je asi muziku "citit" a nechat se dal vest timhle pocitem. Psat muziku stylem "tak a ted napisu skladbu a pouziju akordy/tony C, G a D" opravdu nejde... 8-)

-TW
http://toxicwaste.beastbyte.com/ ...
24.4.2006 7:21 [infernal]
Re: ToXMaN
Ten podpis přístě vynech, pls.
24.4.2006 10:07 [holkoun]
Re: jago
no jak uz tu pise Cyberpaul... obecne je rockova muzika, ktera zejmena v hard rockovy a rock n rollovy podobe vychazi z blues je zalozena na postupu I-IV-V... tedy tonika subdominanta dominanta (v DUr a Moll) takze v plno pisnickach si bohate vystacis se 3mi akordy dur, a kdyz je to kompozicne velice prokomponovane tak se setkas jeste se 3 paralelnimi moll akordy:-))
24.4.2006 13:09 [gotrek]
Re:
no ja mam problem ze moje sola jsou vicemene jenom diatonicke (resp. pentatonika a doplnuju to o tony z diatoniky, pripadne jeste nake blue tony nebo harmonicka moll, podle toho co se hodi)... ale kdyz si poslechnu dejme tomu sola na kamzi jamu, tak neco takoveho bych proste v soucasne dobe nevymyslel, jsou tam jeste ruzne jine postupy a nevim jak tomu prijit na kloub - pouzivate diatonicke mody, nebo jeste nake uplne jine stupnice?
totiz kdyz mam treba akord E7/9+ (takovy ten hendrixovsky:), tak jo, muzu na to hrat E dur, parkrat tam zahraju tu 9+ nebo sedmicku a neni to spatne... ale me zajima co tam muzu hrat dal, co vic se tam da vymyslet... snad to nekdo pochopil :)
24.4.2006 14:03 [ToXMaN]
Re: infernal
Ten podpis priste ignoruj, pls.
24.4.2006 14:48 [paax]
Re: jago
Já jsem taky toho názoru, že se ta muzika musí hlavně cítit. Jasně jisté pravidla tu jsou, ale potom se dostaneš do takové fáze, že se jimi budeš řídit a to tě okleští. Teorie/praxe je fajn na improvizaci, že víš podle čeho se to řídí a jak to funguje, ale na tvorbu hry to není to pravé ořechové. Lepší je zkoušet a vymýšlet teď, dokud ti v hlavě nebliká vykřičník, který říká "Hej, dost, tenhle akord tam podle předpisů nesmí být" a přitom kapele včetně tebe se to bude líbit. Ovšem vem si některé skladby, je to jen jeden akord, který je zahraný v různých variantách a zní to skvěle... taky jsou songy, které se řídí pravidly a taky zná skvěle, pak tu jsou věci co se neřídí ničím a zní taky dobře a teď si vyber :-)). Jak říkám, tvůj dotaz je logický a když dojde inspirace, šáhneš po pravidlech a něco tam pásne no :-)
24.4.2006 15:01 [kash-py]
Re: Jago
Jak rika paax .. pravidla Te nesmej svazovat. Je dobry je znat, protoze Ti muzou hodne pomoci, ale zakladni hudebni myslenka by mela vzdy vychazet z napadu, kterej vznikl v hlave. Pokud jako zaklad pouzijes pravidla nebo nastroj bez myslenkove invence, tak je vysledek vetsinou na nic, ale jsou i songy, kdy dobrej zaklad melodie nebo obecne songu vznika pouze hranim cehosi na nastroj (taky to obcas pouzivam :-)) ) a nekdy to prinese dost dobrej vysledek.
Protoze obecne zvuk (at uz kytarovej nebo klavesovej nebo obecnej) v cloveku evokuje nejaky pocity a ty ho pak primo ovlivnujou v jeho mysleni a tvoreni. Kdyz jsem si pred cca 13 lety (huuu .. to uz je doba) pujcil od kamarada klavesy KAWAI K-4, tak jsem byl uplne nadsenej, co tam bylo za zvuky. Taky jsem tou dobou slozil songy, ktery me to ty doby nemohly napadnout. Proste ty novy zvuky ve me evokovaly cosi a tak je to i s tou kytarou. Kdyz dochazi invence, je treba dobry sednout ke klavesam. Nemusis bejt buhvijakej technik (taky jsem samouk), ale zakladni akordy a k tomu treba oktavu v levy ruce nebo jeste lip rozklady se daji nejak naucit. A to, ze to je prasacky zahrany .. proc ne. Ucel sveti prostredky a jako pomucka je to super.
Navic je fajn se orientovat na klaviature, protoze s ni si tu teorii "prosvistis" daleko lip a jednoduseji nez jen z kytarou.
24.4.2006 15:42 [fbm]
Re:
seda teorie, vecne zeleny strom zivota :)
ale vazne, IMHO pro jednodussi tvorbu (ve smyslu malo lidi....bezna kapela, ne zadny orchestr) ZADNOU teorii nepotrebujes. Lepsi pisnicky za tebe neudela, jenom samozrejme nektere veci ulehcuje, urychluje, ale pouze v komunikaci mezi muzikanty. Samozrejme neco jineho je 30 clenny orchestr, tam by to bez teorie, not atd fungovalo velice tezko, pripadne kdyz vymyslis paty hlas, tak tam uz je to z 80% matematika a teorie :)
Ja osobne muzu posoudit oba zpusoby, protoze nejakou teorii ovladam (jako treba klaviaturu, noty a jine zybtecnosti), na kytaru hraju ovsem absolutne bez pravidel. (ani nevim ktere tony hraju :) ... a pro vymysleni sola, melodicke linky, doprovodu...zakladu, jednozancne preferuju neteorii :) Kdyz ale pracuju (jako treba ted) na uprave partitury pro orchestr, kterou bude v moji verzi hrat cca 10 ruznych lidi, tak to mam rozepsane do not, protoze je to proste rychlejsi a i bez nejakeho velkeho zkouseni se da dobrat k vysledku.

a Satchova dobra rada (kterou prebral od nejakeho stareho bluesmana) - nejdriv melodii zazpivej (zabroukej) a potom zahraj, klidne zacit ovcakama a postupovat ke slozitejsim.....a to pak prece slysis jestli se to tam hodi, ladi to nebo ne??
25.4.2006 14:39 [George JV]
Re:
fbm a kash-py to rekli uplne presne... osobne noticky pouzivam jen pro dorozumivani mezi ostatnimi v kapele, jinak jsem sluchar, co se tyce skladani, tak je zapotrebi se naucit umet slyset zvukovou iluzi o nekolika stopach, vetsinou i s rytmikou, pak clovek ani nepotrebuje znat podrobne teorii a vedet, proc to tak je nebo neni... a tohle prijde postupem casu a se ziskavanim zkusenosti samo... kdyz clovek chce ;o)
[0..10 / 10] Strana:  1 | Všechny | Poslední