Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Normalizace ANO či NE ???

17.9.2006 17:00 [Tomullus]
Normalizace ANO či NE ??? - Kategorie Nahrávání > Software
Zdravím místní profíky! Narazil jsem na rozchod názorů v literatuře a zajímají mne vaše názory na tu to záležitost.
Konkrétně: Názor 1. Nepoužívat L2(Waves), ale radši C1 a poté normalizovat.
nebo Názor 2. Použít Multiband a nikdy nepoužívat normalizaci.
Jak se k tomu stavíte??
Díky předem za osvětu.

Seznam příspěvků:

[0..19 / 19] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
21.9.2006 11:01 [Sandon]
Re:
Teda nejsem profik, ale muzu rict svuj nazor :)
Ad normalizace: pouzivam ji jenom minimalne: kdyz mam treba nekolik ruzkych "tejku" vokalu apod. a kazdy je jinak nahlas, tak pomoci normalizace je mozne je srovnat do zhruba stejne hlasitosti, ale to samozrejme zalezi na vykyvech ve zpevakove dynamice. Spis normalizaci nepouzivam, nema to opodstatneni. Slabe signaly ve stopach se daji zesilit (gain, volume) a normalizace pri finalnich upravach je zbytecna.

Poukd se ti jedna o nejaky finalni zpracovavani nahravek, zkus treba LinMB (multiband), vyzkousej par presetu, abys vedel, co to dela (dobry je treba Mastering Electro/Opto). Ja davam za to jeste EQ (LinEQ) na jemne doladeni a na vystup pak L2 (ale tam staci uz jen dat tak 1-2dB a pouzivam z toho taky vystupni dithering).
Kdyz mas hodne "nabusenou" nahravku, coz jde timhle dosahnout, pak ver, ze normalizaci nikdy nepouzijes, protoze ani nebude fungovat (nahravka bude tak nahlas, ze nebude co normalizovat).
Jeste jsem si zvykl na vstupnim limiteru nasazovat ceiling na -0.02dB (nikoliv na 0dB) - ono vetsina prehravacu dneska snese nahravku "do plnejch" 0dB, ale jeden nikdy nevi a 0.02 dB je rozumna rezerva :)

ad rozchod nazoru:
myslim, ze co clovek, to nazor - takze tohle vubec neres. Nejaky zakazovani pouzivani toho a toho je proste nesmysl :)
21.9.2006 14:53 [torst2]
Dithering.
Sandone, plugin L2 neznám, ale v Nuendu je UV22HR, to je myslím taky určený pro dithering. Pořádně tuhle funkci neovládám. Vím, že je to při koncovém masteru pro lepší převod mých 96kHz/24Bit na cédéčkovejch 44,1kHz/16 Bit. tak to prostě dávám na kones master plug-ins lišty, zakliknu NORMAL a 16 a pak věřím, že to věci pomůže. Ale nevím, uvítám bližší vysvětlení(dá se někde stáhnout L2?). Dík.
21.9.2006 19:18 [Sandon]
Re:
L2 ma prave dithering integrovany v sobe, jinak nemam duvod proc nepouzivat UV22HR nebo jiny system (iZotope v Ozone maji jeste dalsi system), ale takhle je to pohodlny a zase nejsem takovej netopyr, abych bezne denne resil, jaky typ pouzit :)
Lehce osvetlim pouziti:
dithering se pouziva pri prevodu z vyssich bitovych hloubek na nizsi (a to i kdyz cely projekt je treba v 16bitech, protoze interne software zpracovava data bezne ve 32 bitech floating point). Pokud totiz 24bitove cislo chces prevest na 16bitove, vznikaji zaokrouhlovaci chyby a zjednodusene receno: pridanim urcityho sumovyho signalu (dithering noise) se tyhle chyby dari zamaskovat :) Je to kapku slozitejsi a nechce se mi tu vypisovat celou teorii (ale da se to najit :) Dither se pouziva i v grafice, kdyz potrebujes obrazek s vyssim poctem barev prevest na obrazek s nizsim barevnym rozlisenim (pridava se sum, ktery obrazek zjemni).
Vysledek ditheringu ve zvuku stejne poznas pouze jen nekde - ve velmi tichych pasazich a pri doznivani zvuku (fade-in/out, doznivani reverbu atd atd...). Mel by se pouzivat az jako uplne posledni stupen ve zpracovavani signalu, tedy az pri zaverecnym masteringu a prevodu na 16bit.
22.9.2006 8:39 [torst2]
Děkuju
děkuju, takže ten mnou výše popsanej způsob použití te tedy celkem správnej. (?)
24.9.2006 16:21 [Sandon]
Re:
Urcite je to tak sparvne.
Dava se to na konec retezce (za master fader) ditheringovy plugin (nebo jiny plugin, ktery to umi). Ale pouze pri masteringu nebo v momente, kdy uz vis, ze s tim nic jinyho delat nebudes. Idealni je delat vsechny operace aspon ve 24bitech (pri prenaseni souboru z- a do- jinych aplikaci). A pak na zaver nastavit prepocet na 16bit + dither.
25.9.2006 7:45 [torst2]
dither
Tak to jsem rád. Projekt dělám v nejvyšší kvalitě, jakou mi nabízí zvukovka PreSonus Inspire - 96kHz/24 bit. Ale žere to hodně harddisk. Ty soubory jsou fakt velký. Nevím, jestli těch 96 kHz není zbytečně moc.
25.9.2006 11:53 [Sandon]
Re:
Je :) Ja bych delal v 44.1kHz/24bit. Uplne dostacujici. Krome HDD to zere i CPU, takze az nekdy budes mit spoustu stop a k tomu spousty efektu, bud budes muset hodne freezovat nebo koupit lepsi PC :-)
Ten prinos 96kHz vuci 44.1kHz je zanedbatelny - a vubec to neni problem frekvencniho rozsahu jak si vetsina lidi mysli! Hlavni prinos vyssich samplovacich frekvenci je predevsim v tom, ze tzv. kvantizacni zkresleni (ktere je dano principem A/D prevodniku) se snizuje primo umerne vysi samplovaci frekvence. Ovsem v normalnich podminkach do hry vstupuje mnohem vic rusivych elementu (sum zvukovky, mikrofonu, mikrofonnich predzesilovacu, atd.) a tak je ten prinos vyssich samplovacich frekvenci zanedbatelny.
25.9.2006 13:39 [vasek]
Re:
Rejpal jen podotkne, že se limituje na -0,2 dB, ne 0,02 dB :) Jinak normalizaci není třeba zakazovat, ale spíš položit otázku - jakou má funkci? Napadá mě akorát srovnávání samplů např. pro zvukovou banku nebo něco podobnýho. Normalizovat tejky v multitracku mi přijde jako úplně zbytečný destruktivní (!) proces.
25.9.2006 14:39 [Sandon]
Re:
Aha, tak dik rejpale :) Ja pouzivam -0.02dB a vidim, ze to neni uplne koser :))) asi by se opravdu melo pouzivat tech -0.2, ale i tech -0.02 je porad lepsi nez 0dBFS (coz je bezne dneska pripad vetsiny profi masteru!!!)

Ad normalizace tejku - zbytecna zrejme ano, ale proc nutne destruktivni? Zalezi na softwaru! :)
25.9.2006 15:51 [vasek]
Re:
Pokud je v multitracku nedestruktivní, tak proč ne?
btw jak nastavuješ těch 0,02?? Pokud se nepletu, tak L2 umí nastavovat jen s přesností na desetiny nebo ne? Nebo máš pohnuto na šavli masteru?
25.9.2006 17:03 [Sandon]
Re: vasek
Tak jsi me dostal nekolikrat :)))
Pouzivam opravdu -0.3 nebo -0.2dB, nikoliv -0.02dB jak jsem psal (to opravdu nejde v L2 nastavit).
Nehcal jsem se unest svoji vlastni chybou a to nekolikrat, takze omluva!!
A tobe dik :)
Savli masteru nechavam na 0dB, ale posledni dobou zjistuju, ze mi nektery mixy kresli, takze davam "trim" na stope min, treba na -6dB (zalezi, kolik stop, jak hlasitych a tak...) - je to jednodussi nez vsechny tracky, groupy, FX tracky a VSTi tracky, co jdou do masteru, zeslabovat o stejnou hodnotu :)
26.9.2006 8:05 [vasek]
Re:
Jo jo, na to je potřeba dát pozor. Nevím, jestli je to pro všechny pochopitelný, tak to radši objasním: jakmile se na master zavěsí limiter, tak se může lehce stát, že to, co leze do efektů, už je vlastně zkreslený, ale pohledem na výstupní VU meter se to nezjistí. Takže buď míchat opatrně a zesilovat na masteru anebo, jak píše Sandon - pohlídat to pomocí "trim" na master šavli.
__________________
poznámka pod čarou - jestli si dobře vzpomínám, tak jsem to minule určitě vůbec nekontroloval :-)))
27.9.2006 13:25 [Tomullus]
Re:
OK Díkec.
Používám L3 což je vlastně skoro identický...
Někdy jsem před ni dal i TubeAmp od Voxenga (je myslím zadarmo ke stažení).
Teď zkouším právě ten Izotope Ozone a to se tváří dost dobře.
(-0,2dB je naprosto standardní, už jsem na to narazil v několika článcích i v knihách.)
Světu mír :-)
29.9.2006 8:10 [vasek]
Re:
Ozone se tváří dobře a taky se dobře ovládá, ale podle mě má umělohmotnej zvuk.
29.9.2006 21:59 [Tomullus]
Re:
Zajímavá hračka je taky BBE Sonic Maximizer. Myslím si že tady s těma srandama se musí velmi velmi opatrně :-)
1.10.2006 13:15 [Sandon]
Re:
ad Sonic Maximizer - tuhle hracku sem teda vubec nepochopil a ani nikdy nepouzil :-/
ad Ozone - ten soft je genialni, user interface neuveritelne citelnej a prehlednej, ale v realu ho bohuzel nepouzivam. Akorat si s Matching EQ kapku pomaham pri nastavovani master EQ. Zkousel jsem i exciter, ale je to mrcha, strasne tezko se odhaduje, kdy to zacina prznit zvuk (vsechno se mi tvarilo normalne, nic neslo do "cervenyho" a presto mi to porad kreslilo...) - fakt skoda.
3.10.2006 7:52 [torst2]
Maximizer
Ahoj. Sonic Maximizer neznám. používám freeware BrickWall Limiter Buzz maxi, umí pořádně nařachat nahrávku při masteru. Doporučuju.
3.10.2006 12:50 [Sandon]
Re:
Buzz ma pekne veci, pouzil sem to pri jednom projektu (ty jeho multibandy pracovaly z tech vsech free VST asi nejlip)
3.10.2006 16:37 [Tomullus]
Re:
Hned se juknu...
[0..19 / 19] Strana:  1 | Všechny | Poslední