Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Místnost pro natáčení bicích

3.3.2007 15:07 [Tomullus]
Místnost pro natáčení bicích - Kategorie Nahrávání
Mám takový dotaz: Spousta studií se vyjadřuje v tom smyslu, že mají ideální místnost na škopky. To je z hlediska akustiky, coby vědy, přinejmenším úsměvné. Bicí souprava je přece složená jednoduše z různých "nástrojů" a dozvuk se na každém projeví úplně jinak. Není lepší nahrát bubny v mrtvé komoře a naskládat na to SW dozvuky? Jde jen o polemiku, sám dobře vím, jak zní dobrý bicí natočený ve Véčku nebo v Citrónu... Tož co teda?

Seznam příspěvků:

[8..57 / 57] Strana:  1  2 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
5.3.2007 16:28 [paax]
Re:
je no, taky jsem si toho všimnul, že jak jsem dal drum room, bylo to takové krátké. tak tu kompaktnost by tomu měla dát sada minimálně 2 overheadů ne ? i celkově přeslechy jednotlivých bubnů ... krva, bicí to je věda. V základech zvukové praxe říká, že bicí by měly znít dobře hlavně z overheadů a jednotlivýma mikrofonama jen dobarvovat zvuk.
5.3.2007 16:30 [paax]
Re: Sandon
to se mi líbí, taková "místnustka" krásně čisto, lamino podlaha téměř holé stěny, akorat nahoře jsou nějaké utlumovače (myslím ten druhý odkaz), ale tam nahrávat by se asi smrtelník normálního kalibru nedoplatil.
5.3.2007 17:27 [Sandon]
Re:
vasek:
Souhlas, taky mam rad kompaktni zvuk, proto nesnasim 10 reverbu jen na bubnech :)
Bubny hlavne musi znit a hrat...ale treba prave z toho Slavexu ten ambient neni nejak extremne dlouhy...je to dobre, ale musel sem to este dobarvit jinym reverbem (lehce snare, tomy a kapku cinely - posilam to vzdycky do stejnyho FX busu), ten ambient je spis jako dalsi soucast zvuku (cinely a "mlaskance" :-). Zase jak co - kdeyz sme zkouseli nahravat Anime, tak tam pres ty paskovy mikraky od Beyerdynamic pres brutalne zprasenej RNC (http://www.mercenary.com/realniccom.html) udelaly super dozvuk...ale spis takovej, co se zrovna k Anime hodi...
Ne vzdy to sedne a treba na baladu casto davam dlouhej plate...atd atd...

paax:
Dobry (a dobre nastaveny) overheady opravdu ten zvuk jakoby spoji... ale zase v metalu se ty bubny delaji hodne oddelene...aby to poradne tlacilo, "spojene prirozene" bubny jsou v tomhle stylu nanic, protoze to nesedi do toho celku. U Opeth se mi zvuk bicich sam o sobe nelibi, ale zase k jejich muzice to sedi. Vzdycky to musis nejak prizpusobit te hudbe. To ze se mi libi zvuk bicich na jedne desce neznamena, ze to bude fungovat s jinou muzikou...
5.3.2007 17:50 [paax]
Re: Sandon
jo no ... holt je to dřina.
6.3.2007 8:52 [vasek]
Re:
paax: pokud se nebavíme o metalu, tak pokud šlo, tak jsem se vždycky snažil vycházet maximálně ze zvuku overheadů. Bohužel má to svoje úskalí - např. poměr hlasitosti činelů vůči ostatním bubnům. Může se stát, že máš OH v mixu málo kvůli hlasitým crashům nebo naopak ti zní bubínek příliš "prostorově, pokud chceš zesílit chabej ride. Je to zase na tom muzikantovi, aby ti dal hezky a vyrovnaně znějící sadu, jinak je problém. Něco se dá taky pořešit kompresorem.
6.3.2007 10:30 [paax]
Re: vasek
no asi se to týkalo všech možnách "klidných" stylů. Metal a rock by takto asi praktikovat opravdu nešel. Tam bude asi hodně záležet na dynamice bubeníka.
6.3.2007 11:59 [Sandon]
Re: vasek
Jo, to mas naprostou pravdu, jenze bohuzel casto problem zjistim, az pri mixazi :-)))
6.3.2007 15:08 [vasek]
Re:
sandon: no jasně, to je problém... a v tom vidím důležitou zkušenost zvukaře, aby odhadl, jak se ten zvuk bude chovat při mixu a masteringu - a to se netýká jen bicích.
6.3.2007 16:22 [fbm]
Re:
nebo v normalnim světě - producenta :))))
7.3.2007 21:08 [Tomullus]
Re:
Vycházím samozřejmě z faktu, že místnost, kterou máme k dispozici není zdaleka ideální. Děláme různé pokusy, ale obávám se, že to vyvrcholí snahou o úplné "vysušení". Část soupravy taky posílám do reverb busu, kam jdou ostatně i některý další nástroje, takovej ten jakoby generální prostor. Většinou mi tam ale právě nefunguje kick a pokud jde o snare, tak na hromadě nahrávek má jiný dozvuk než souprava. Určitě jste experimentovali z verbama na šroťáku a lecky s tím lze celý pocit z nahrávky zajímavě rozzářit. Netvrdím, že je to pravidlem. Taky si dostatečně uvědomuji, že skutečný půvabný přirozený dozvuk nelze nahradit ani tím nejlepším Lexikonem...
A ještě jedna věc: Stejný dozvuk aplikovaný na nástroje s rozličnou formou průběhu obálky, bude působit jinak. Např. crash - snare - floor tom. A v overheadech je ten stěžejní problém, protože tam se ta absence skutečnýho prostoru projevuje nejvíc, že. Na close miking už dozvuk místnosti výrazný vliv nemá. (Možná dozvuk korpusu šlapáku :- ) )
Dejte se do mne, od toho jsme tady ne?
7.3.2007 21:14 [Tomullus]
Re:
Pardon-- ještě jsem opominul významný fakt, že neideální přirozený dozvuk už z toho nikdy nijak nedostanu a dotvářet ten původní dozvuk syntetickým je někdy práce, jež může vést až do psychiatrické ambulance :-)
9.3.2007 9:05 [Sandon]
Re:
No puvodni dozvuk (pokud to vylozene neni bezdozvukova komora :-) znacne vyleze, pokud hodne zkomprimujes overheady, nekdy i nektere blizke mikraky...a samozrejme ambienty :-))) Ale neni to pokazde ono, to je jasne.
Ale strasne moc zalezi na tom, jak bubenik hraje. Kdyz je to jelito, tak je s nahravkou vic prace nez zabavy. Jelita vetsinou neumi bouchnout do bubnu, aby znel, souprava zni nevyrovnane, je tam moc nebo malo cinelu atd atd... a po zvukari se pak chce aby to vyrovnal :) Dobry buenik "udela" slusny zvuk i na Amati. Samozrejme ze jelito si neumi ani soupravu naladit, natoz namazat, utahnout srouby atd. Ale to uz sem trochu jinde.
Co se tyka toho prostoru - prave ze pouziti jednoho reverbu dela ten zvuk takovej prirozenejsi, na efekt samozrejme lze pouzit ruzne silenosti a kombinace. Ale vetsinou davam prave snare a tomy do reverbu nejvic...kick jen minimalne.
9.3.2007 17:23 [vasek]
Re:
Bohužel není pravda, že při close-majkování je vliv akustiky minimální. Nechápu, jak je to možný, ale když strčím mikrofon 5 cm ke kombu, tak tam ta místnost je jak prase... Co se mě týče, tak bych se přiklonil buď k variantě totálního "vysušení" zvuku nebo jet 100 % na akustiku místnosti, napůl je to nejhorší. Kdybych si zařizoval studio, tak jednoznačně s minimálně dvěma místnostma - i kdyby měly být malý. Anebo nevytlumenou místnost s něčím jako "sprchovej kout", kterej by byl vytlumenej.
10.3.2007 0:25 [Sandon]
Re:
No s tim kombem to uz si psal driv a nejak mi to nejde do hlavy...protoze se mi to este nestalo :-) Jako dobre, doma, kdyz nahravam v noci, tak jo, jde slyset i jak brnkam do strun (kondik), ale ve studiu na vyhulenej aparat ne...
Ale to s tema dvema mistnostma jak pises je super napad, sam uz neco podobnyho do budoucna zamyslim :-)))
11.3.2007 9:47 [vasek]
Re:
Docela dobře si vzpomínám, jak jsem se poprvé s tímhle fenoménem setkal. Je to tak 5 let, když jsem se začínal zajímat o HDR. Bubeník měl z nějakýho důvodu u nás složený bicí, tak jsem se rozhodl: VYSAMPLUJU SI OPRAVDOVÝ BICÍ!! Vzal jsem činel, buben atd., v obýváku (!) jsem k nim dal 1 mikrofon, nahrával a absolutně jsem nechápal, cože je to za hrozně špatnej zvuk... :-)
11.3.2007 12:04 [Sandon]
Re:
Hm, ale kombo? Ja nepozoruju, ze bych (potichu) snimal nejakej vylozene hnusnej zvuk...v me "zle mistnosti" :)
11.3.2007 21:46 [vasek]
Re:
Přesně naopak :-) Ty bubny zněly hrozně proto, že byly snímaný zblízka a navíc ještě v relativně vytlumený místnosti. Takže to byl jen takovej dutej bouchanec... Netroufám si říct, co je u kytary "správně", myslím, že troška toho prostoru neuškodí.
12.3.2007 20:01 [Tomullus]
Re:
Ke close mikingu u vysolenýho komba: Tohle mi moc nesedí. Kloním se k Sandonovi, zkoušel jsem stavět komba různě do prostoru a do rohů a podobný ptákoviny a něco tam je, ale podle mě nevýznamně. POkud nepoužiješ kouli nebo osmu :-)
Je to zajímavý, ale já měl podobnej nápad, jako Vašek: Když jsem se trápil, abych dosáhl nějaký dobrý zvuk ze samplů u bubnů, najednou mě napadl "geniální nápad" :-)) Spočíval v tom, že jsem si položil otázku: Co nelze použít u bicí soupravy ze samplů? Tak hlavně asi hi-hat a virbl. No tak udělám ten zbytek a tohle ostatní tam nahraju živě :-)) Asi vás to musí teď dost pobavit, ale určitě jste prošli podobně "geniálními pokusy", vlastně by to bez těch experimentů ani nešlo :-)
13.3.2007 11:25 [Sandon]
Re:
No jo, tak kazdej mame zase jinou zkusenost. Vaskovi verim, ale mne se takova vec jeste nestala. Dokonce jsme treba zkouseli zakryt zada u boxiku 1x12" M/B s EVM-12L, v mistnosti to byl rozdil jako prase, ale na nahravce se nic nezmenilo... ale je fakt, ze to nebylo zakryty natvrdo nasroubovanou deskou :-) Ale myslim, ze ani to by zadnej velkej vliv nemelo...
13.3.2007 11:46 [fbm]
Re:
s tim boogie boxem to potvrzuju.....ucpalo se to molitanovym kvadrem, v mistnosti to byl uplne jiny zvuk....ale na nahravce sme to od sebe nepoznali....
13.3.2007 15:05 [vasek]
Re:
Škoda, že jsem ten typ, co nebude mít nikdy baráček s nějakou tou místností navíc, kde se dá blbnout s akustikou a nahrávání bicích. každopádně se mi občas stává, že se někde ocitnu, kde si řeknu - sakra tady by ty škopky zněly!
13.3.2007 17:47 [paax]
Re:
ale asi to bude hodně záležet na tom bubeníkovi, jak to bude chechlat jak babského bobra, tak můžete mít místnosti jaké chcete a bude to vždy stát za hovno... to je asi fakt, pak přichází na řadu sada, místnost, mikráky, zvukařova šikovnost a další veličiny.
13.3.2007 18:44 [fbm]
Re:
svata pravda! bubenik a souprava to je nejvetsi cast zvuku! .
producentske heslo ze zahranici - Jestli vydrzely vsechny blany, tak to bude stat za ho*vno :)))
ale neni to jenom o tech prdach, ale taky ze nejsou kazda jinak dynamicky (valassky zvukar pravi - Jak gdyž klovú kury) a k tomu nejaky rytmus, groove a dostavame se tam kam 95% ceskych bubeniku muze jenom zadostive nakukovat zpovzdali......

Jak sem driv nechapal "kasani" Doda dolezala, ze na jeho desku musi nahrat rytmiku nekdo zvenku, protoze v cesku tady nikdo neni....tak sem byl zvedavy co za divociny tam budou....a ono je to bum čvacht!!!! driv sem se naramne bavil, jaky je dodo hňup a dnes se naramne bavim jaky sem byl tenkrat hńup ja!!! a kdo tohle pochopi, tak postupuje do dalsiho hudebniho levelu, a kdo to neslysi, tak jakekoli vysvetlovani je zbytecne (da-li buh, pouze predcasne :)
13.3.2007 19:48 [paax]
Re:
:-)) jo no ... ono někdy bum čvacht dělá problémy i bubeníkovy vládnoucímu jiným skvostným technikám :-)
14.3.2007 8:42 [vasek]
Re:
fbm: já pořád nechápu, proč stokrát omílaným pravdám pořád skoro nikdo nechce uvěřit :-)
paax: "chechlat" je překlep, nebo to tak fakt říkáte???

Jinak o tom asi není diskuse, že bubeník je základ, Ale taky je fakt, že zvuk bicích dělá na nahrávce hodně a málokdo to se zvukem bicích opravdu umí. Když nemají bicí na nahrávce ránu, tak se může i Dave Weckl potit a nic moc z toho nebude :-) Už jenom výběr mikrofonů na overheady... sám nevím, jaký mikrofony bych třeba chtěl, ale vím, že je to důležitý.
14.3.2007 9:04 [Tarabys]
Re: vasek
chechlat je celkem klasické slovo, ale asi bych ho nepoužil v tom významu jako PaaX...ale jde i to...8) Ale nevěřím že jsi tohle slovo respektive jeho tvar někdy neslyšel, třeba když je něco vychechlané apod.? Jestli ne tak věz že to znamená "vyviklaný, uvolněný". Třeba zub,, šroubek...apod.
14.3.2007 10:09 [fbm]
Re: vasek
protoze kazdy je chytry jak radio, hlavne kdyz je mlady a neklidny (samozrejme me nevyjimaje :)))
Jak mi vzrusene vcera psal Sandon - Konecne sem si pustil Linkin Park a krome toho ze hudba je nudna omilacka, tak produkce je famozni. A kytaristi sou DEMENTI! protoze kazdy chce takovy zvuk a pritom ho dela basa, ....a potom si chytraci podobny zvuk snazi nakroutit na aparatu (akorat bez basy!!!!) šul*ini :)))))

ano je to tak vazeni pratele, ja vim ze se opakuju, ale je to jenom kvuli tomu ze vas mam rad a chci vam usetrit zbytecne vyhozene penize.....Neni to v rectu, neni to v diezelu, ba ani v kytarach, snimacich a uz vubec ne v kabelech a podobnych koko*tinach.....ale ja vam rozumim, proste mit to logo MB za rektem, to je proste ........mäso :)))))
14.3.2007 10:12 [fbm]
Re:
a poťouchle a jedovatě a sarkasticky se ptám.....dnes uz je u nas bugin po kapelach tuny (jak to driv vubec nebyvalo) a kde je kur*va nejaky poradny zvuk? ukazte mi ty ceske nahravky???!!!! ...... ono je totiz jednodussi honit nejakou chimeru, nez poradne cvicit (a studovat......napr. aranzovani, tam se totiz odehravaji ty nejvetsi kvalitativni skoky dopredu....a je to OBJEKTIVNE neco co jde skutecne se naucit, nastudovat, natrenovat....protoze je to remeslo! .....umeni, muzy, napady to bohuzel musi byt dano......
14.3.2007 13:20 [vasek]
Re:
Tarabys: ne, neslyšel. Ve významu vyviklané znám a používám slovo "vyklechtané - klechtat". Ale chechlat je pro mě novinka :-)
fbm: no tos objevil Ameriku, to ví každej, že LP zní bohovsky :-) Jinak máš pravdu, ale zase do nedoháněj do extrému - valvestate/fokus band pořádně nenazvučíš ani kdyby ses rozkrájel. Ale toto už nám nějak prolízá celou diskusí a do threadu o bicích to teda nechci!
14.3.2007 14:06 [fbm]
Re: vasek
no ono to neni moc graficky znazorneno, ale tu ameriku objevil Sandon :)))))))))))) (to byla citace ;o)
a taky vzdycky mluvim o normálních nastrojich, Valvestate je siditko, zadny skutecny aparat na rozdil treba od cenove srovnatelneho Valvekinga.....atd atd...dam delovou ranu, bum bum bum bum :)))
14.3.2007 16:00 [vasek]
Re:
fbm: ok, chápu. Ale předpokládám, že ta věta o dementech už je tvoje. Bo ne? :-)
(a už dej pokoj s těma kytarama ;-) )
14.3.2007 16:14 [fbm]
Re:
nee :)))) muj je az ten dalsi odstavec :)))
14.3.2007 21:20 [paax]
Re: vasek
chechlat je od slova šoupat nebo třeba otírat, když je něco vychechlané, je to prostě vyšoupené, vydřené, atd. jak uvedl tarabys. když někdo něco chcechlá, tak to třeba může být synonymum třeba hladí atd... ale je to složité, použití toho slova je asi dosti individuální. Prostě když to chechle jak bobra, nebude to moc přívětivé :-)))
15.3.2007 9:42 [vasek]
Re:
paax: jojo, jako každý slovo v nářečí... prostě to tak je a hotovo :-)
fbm: beztak Sandona vzrušil první vál na desce Meteora, kde ve sloce nehraje basa a pak se přidá na refrén. Je to tam dobře slyšet - dobrej studijní materiál pro dementní kytaristy. I když těch kytar je v refrénu asi víc než ve sloce.
Jinak můj poznatek k bicím - víte kdy se nejlíp pozná kvalita zvuk bicích? Možná ne nejlíp, ale hodně... při masteringu. Jakmile se celej master zmasakruje kompresí a limitací, tak hodně záleží, co z bicích zbyde. Ony můžou jen tak při mixu celkem kopat, ale jakmile ztratí náskok v dynamice před ostatníma nástrojema, tak může jít rytmika do ...píp...
15.3.2007 10:34 [fbm]
Re:
do pi*ce at mluvime spravne :)))) a to je dalsi problem bubny x kytary....viz cely nu metal
kdyby se vysamplovaly jenom bubny z tech narezu, tak by se asi spousta lidi divila co je to HNUS!!!! prekomprimovane, neprirozene, odporne......a to vsechno jenom proto aby se ty bubny vubec prosadily pres ty kytarove hradby......bohuzel je to zatim neresitelny koan metalu : Metal sou "velke" bubny a "velke" kytary. Ale kdyz mam velke bubny nemuzu mit velke kytary a opacne.

Je to jako stavebni fyzika (zdravim Sandona) bud mam vysokou pevnost nebo vysoky tepelny odpor, v jednom materialu to jsou vlastnosti ktere jdou proti sobe.
15.3.2007 14:27 [vasek]
Re:
fbm: Nechtěl bys nám náhodou říct, jak se dělají ty velký bubny, když ses nám tu nadrzo pofsetínsku nasral do bicího threadu? :-) Mimochodem nedávno jsem slyšel nahrávku bicích z malé vytlumené místnosti, oreverbovanou RVerbem a docela to šlo. Ono to bylo do takovýho elektronickýho bigbítu, kde jistá nepřirozenost působila docela přirozeně :-)
15.3.2007 15:11 [fbm]
Re:
jasne, velke bubny delaji treba v Avataru :))))

ale v nasich podminkach bych tu mistnost moc neresil.....o5 navrat, daleko vetsich zvukovych posunu se u nas dosahne v oblasti muzikantske nez zvukarske.....a i ty mikrofony nebudou zas tak smrtelne dulezite......ale treba velke kotle muzes udelat kdyz je vemes i zespoda (chlapi ze šopy si to chvalili) a kdyz tak premyslim nahlas....co vlastne chces vymyslet (virbl je jasny, kopak ..hmm mozna tunel a druhy mikrak na konec, nazvucis tomy, das nejake overheady.....a kdyz nemas skutecne dobrou mistnost na bubny, tak co chces dalsiho vymyslet? jestli tam das tento mikrak za 4 litry nebo jiny za 6,5?...nevim covece, ja sem byl zatim nejspokojenejsi s bubnama ze slavicina (a to je malo mikraku, mistnost nevhodna) ale dobry bubenik a je to tam (v takovych tech nasich lo-fi & lowbudget podminkach.....) ale je fakt ze sem tam nahraval i s jinou kapelou kde bubenik nebyl tak dobry, a zni to taky v pohode (lip nez potom nas desce, ale to uz je za o aranzich atd...)
15.3.2007 15:39 [paax]
Re: fbm
a jak to dopadlo s těmi 548 mikráky na bicích ? :-)) už máte nějaký vzorek z toho experimentu ?
15.3.2007 16:18 [fbm]
Re:
vzorky visi davno......nectes nase stranky, tak nevis a akorat se o nas otiras na na Metalforever :))))
tady je posledni uder ;o) http://www.studiosopa.cz/?page=aktuality&topic=2-etapa-nahravani-
a toť nejake ty rafmixy :))) http://www.studiosopa.cz/?page&topic=prvni-etapa-je-za-nami-

akorat klasicky musis do adresy dopsat tu poseldni pomlcku (zdravim EDU, webmastera sopy :)))
a Sandon pilne maka (kdyz nelepi kachlicky v kuchyni) aby byla co nejdriv nejaka uz ostrejsi ochutnavka...
15.3.2007 19:37 [paax]
Re: fbm
:-))) otírám ? řekl jsem snad nepravdu ? :-))
OK, poslechnu
15.3.2007 21:28 [Sandon]
Re: vasek
Priznavam, ze sem lama a sehnal si a hlavne poradne poslechl LP az ted (psychicky blok z drivejska, tezke na vysvetlovani :-) Proste sem to znal jen z TV, ale pres bedny sem si to dal az ted. Hudba me nebavi, sebevykradaji se uz v ramci 1 desky, ale produkce je super. A mimochodem - cetl sem rozhovor s Andy Wallacem, (delal i LP) a ten micha do kompresoru v SSL master busu!!! Takze jak sem si myslel... proste v modernim narezu nejde podle me udelat separatne mix a pak tu hlasitost dohnat masteringem... protoze prave jak pises - ty bubny zmizi, zmeni se pomery atd... podle me se to MUSI delat v mixu, mastering uz jen lehce dopilovat EQ a limiter uz jen tak na tech par dB (1-2-3)
15.3.2007 21:38 [fbm]
Re:
podotykam jenom kdo by nevedel Andy Wallace je guru metaloveho mixu. Vetsinu zasadnich tvrdych nahravek za poslednich cca 15 let michal on.
15.3.2007 21:40 [holkoun]
Re: fbm
myslis treba Blink 182 a Chinese Democracy od axlika..?:-)))
15.3.2007 21:43 [fbm]
Re:
taky musi platit slozenky, ne? a chinesse demokracy uz je venku? :))))))))))))))))))))
15.3.2007 21:46 [holkoun]
Re: fbm
no radsi ani nechci vedet jestli to je uz venku:-)))
16.3.2007 9:15 [vasek]
Re:
Sandon: zajímavý - a logický, docela by mě zajímalo nastavení toho jeho kompresoru. Ale pro mě kompresor na masteru je spíš takový lepidlo a vyrovnávadlo než něco, co dramatičtěji mění poměry... to mi spíš dělá L2. Ale práce s kompresorem na masteru je záležitost, kde mám hodně velký rezervy, takže nemůžu se k tomu moc vyjadřovat. Zkoušel jsem si trochu pohrát s tím Waves SSL master kompresorem a nic mi to de facto nepřineslo (tak nějak tuším, že problém není v pluginu... :(
21.3.2007 14:59 [Tomullus]
Re:
Andy Wallace ale dělal i Madonu :-)))
21.3.2007 17:18 [Sandon]
Re: vasek
AW pouziva skutecne konzole SSL :) A ten plugin(y) neni vubec spatny - channel strip ma super gate/expander, EQ taky good a ten kompresor ma proste charakter, jakej sem u jinyho pluginu ese nenasel. Takze to je docela prinos...
21.3.2007 22:23 [vasek]
Re:
Mně ty pluginy hlavně pod sonarem blbnou... :-(
22.3.2007 13:45 [Tomullus]
Re:
Vašíku ty ho máš? :-)))) Ale jestli je to na pipku obecně pod Sonarem tak nic...
[8..57 / 57] Strana:  1  2 | Všechny | Poslední