Diskuse
Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.
Statistika: 6523 témat | 262 témat bez reakce | 217132 příspěvků | 0 příspěvků / 24 hod | přispělo 3118 uživatelů
Téma: Stupnice, boxy a jejich cvičení
[Beginner]
Stupnice, boxy a jejich cvičení -
Hudební teorie
Ahoj lidi. Už nějakou dobu se mořím se stupnicema a potřeboval bych vědět, jestli je postup, ke kterému jsem došel, správný. Podle toho, co jsem zatím stačil posbírat, by to mělo být asi takhle: Důležité je naučit se základních 5 boxů(těch základních bez rozšířených poloh) od moll a dur, a to jak pentatoniky, tak i standardní stupnice(aiolskou a ionskou) - to samozřejmě pro začátek. Tady mám trochu problém s tím, jak se ty boxy mám učit. Každej z nich má většinou 3 kořenový tóny. Tak jestli se mám od každého tohohle tónu učit ten box stylem, že ho projedu celej od kořenu k nejvyššímu tónu, pak k nejhlubšímu a nakonec se vrátím ke kořenu (a pak i naopak = root, nejhlubší, nejvyšší, root)? Přijde mi to jako hafec "sestav", který si snad stejně nikdy nezapamatuju. Jde mi jen o to, jestli je fakt nutný se tohle všechno učit, nebo jestli je na to nějakej trik. A pak by mě ještě zajímalo, jestli se boxy 3oktávových stupnic mám učit nazpaměť, nebo jestli si je běžně kytaristi odvozujou on-line? Asi jsou to docela hloupý otázky, ale nikde jsem na ně odpověď nenašel. Proto díky za každou připomínku.
Stupnice, boxy a jejich cvičení -

Ahoj lidi. Už nějakou dobu se mořím se stupnicema a potřeboval bych vědět, jestli je postup, ke kterému jsem došel, správný. Podle toho, co jsem zatím stačil posbírat, by to mělo být asi takhle: Důležité je naučit se základních 5 boxů(těch základních bez rozšířených poloh) od moll a dur, a to jak pentatoniky, tak i standardní stupnice(aiolskou a ionskou) - to samozřejmě pro začátek. Tady mám trochu problém s tím, jak se ty boxy mám učit. Každej z nich má většinou 3 kořenový tóny. Tak jestli se mám od každého tohohle tónu učit ten box stylem, že ho projedu celej od kořenu k nejvyššímu tónu, pak k nejhlubšímu a nakonec se vrátím ke kořenu (a pak i naopak = root, nejhlubší, nejvyšší, root)? Přijde mi to jako hafec "sestav", který si snad stejně nikdy nezapamatuju. Jde mi jen o to, jestli je fakt nutný se tohle všechno učit, nebo jestli je na to nějakej trik. A pak by mě ještě zajímalo, jestli se boxy 3oktávových stupnic mám učit nazpaměť, nebo jestli si je běžně kytaristi odvozujou on-line? Asi jsou to docela hloupý otázky, ale nikde jsem na ně odpověď nenašel. Proto díky za každou připomínku.
Seznam příspěvků:
[minona]
Re:
Zdar,kdyz ti nikdo neodpovida,toz zkracene:naucis se 7 "boxu" od durove stupnice- modu- sestej z nich bude mollova stupnice.Tudiz tech sedm od mollove bude vypadat uplne stejne,jenom posunute-druhej bude durova stupnice.To samy plati pro pentatoniku,jen modu je tam pet.Trik je na to ten, ze se naucis kde od kazdyho,pro tebe zakladniho tonu lezi jakej interval (tzn.kvarta lezi hned pod "root",kvinta dva prazce dal nez 4,mala7 hned pod 4..atd),coz ti dost usnadni orientaci v tech stupnicich,nemusis se ji pak ucit vizualne nazpamet,staci proste hrat poporadku intervaly te ktere stupnice (napr.durova 1,v2,v3,4,5,v6,v7).Jestli to budes hrat tam,pozpatku nebo napreskacku je uplne sumafuk.A jestli ma nekdo neco inspirativniho na tohle tema,sem s tim:)
Re:
Zdar,kdyz ti nikdo neodpovida,toz zkracene:naucis se 7 "boxu" od durove stupnice- modu- sestej z nich bude mollova stupnice.Tudiz tech sedm od mollove bude vypadat uplne stejne,jenom posunute-druhej bude durova stupnice.To samy plati pro pentatoniku,jen modu je tam pet.Trik je na to ten, ze se naucis kde od kazdyho,pro tebe zakladniho tonu lezi jakej interval (tzn.kvarta lezi hned pod "root",kvinta dva prazce dal nez 4,mala7 hned pod 4..atd),coz ti dost usnadni orientaci v tech stupnicich,nemusis se ji pak ucit vizualne nazpamet,staci proste hrat poporadku intervaly te ktere stupnice (napr.durova 1,v2,v3,4,5,v6,v7).Jestli to budes hrat tam,pozpatku nebo napreskacku je uplne sumafuk.A jestli ma nekdo neco inspirativniho na tohle tema,sem s tim:)
[Sandon]
Re:
Ja jsem si zapamatoval ty "boxy" vizualne, stejne vic preferuju urcity prstoklady misto jinych a neustalym omilanim si to clovek dobre zazije. Ale co je dobry, tak videt nejakej nakres pro celej hmatnik (nebo aspon 3 ruzny varianty prstokladu, jak se propojujou "vedle sebe" - to je pak dobry i u arpeggii, ze clovek vidi, jak to na sebe navazuje "horizontalne" po hmatniku). Ucil jsem se kdysi z Andrstovy knihy a tam byly spis jen zaklady, casem jsem prisel i na zajimavejsi a podle me i uzitecnejsi prstoklady - treba ktery jsou symetricky (napr. u pentatoniky - naucis se prstoklad 5 tonu na dvou strunach a pak je po oktavach posunujes na dalsi dve a dve struny - prstoklad je jednoduchech a obsahne dokonce jeste o neco vic tonu...). Nedokazal bych bez premysleni vysmrknout vsechny mody vsech stupnic...a i kdyz je asi uzitecny vedet o vsem, co mas na hmatniku, nemyslim si, ze je to nejdulezitejsi vec, co se musis naucit...
Re:
Ja jsem si zapamatoval ty "boxy" vizualne, stejne vic preferuju urcity prstoklady misto jinych a neustalym omilanim si to clovek dobre zazije. Ale co je dobry, tak videt nejakej nakres pro celej hmatnik (nebo aspon 3 ruzny varianty prstokladu, jak se propojujou "vedle sebe" - to je pak dobry i u arpeggii, ze clovek vidi, jak to na sebe navazuje "horizontalne" po hmatniku). Ucil jsem se kdysi z Andrstovy knihy a tam byly spis jen zaklady, casem jsem prisel i na zajimavejsi a podle me i uzitecnejsi prstoklady - treba ktery jsou symetricky (napr. u pentatoniky - naucis se prstoklad 5 tonu na dvou strunach a pak je po oktavach posunujes na dalsi dve a dve struny - prstoklad je jednoduchech a obsahne dokonce jeste o neco vic tonu...). Nedokazal bych bez premysleni vysmrknout vsechny mody vsech stupnic...a i kdyz je asi uzitecny vedet o vsem, co mas na hmatniku, nemyslim si, ze je to nejdulezitejsi vec, co se musis naucit...
[nixx]
Re:
Jeste bych doporucil si ty stupnice pri prehravani zpivat... aspon polohlasem. Taky je dobry zkusit cast stupnice zazpivat predtim, nez ji zahrajes. Treba ze si das zakladni ton, zazpivas prvni tri tony, pak je zahrajes, zazpivas dalsi tri, zahrajes atd. Tohle je dobry hlavne u modu, kde uz to nema tu prirozenou durovou tonalitu. Myslim, ze se to pak da hodne zurocit pri improvizaci.
Re:
Jeste bych doporucil si ty stupnice pri prehravani zpivat... aspon polohlasem. Taky je dobry zkusit cast stupnice zazpivat predtim, nez ji zahrajes. Treba ze si das zakladni ton, zazpivas prvni tri tony, pak je zahrajes, zazpivas dalsi tri, zahrajes atd. Tohle je dobry hlavne u modu, kde uz to nema tu prirozenou durovou tonalitu. Myslim, ze se to pak da hodne zurocit pri improvizaci.
[Beginner]
Re:
No, to s těma intervalama nezní špatně, jako pak by asi nebyl problém se naučit jakoukoliv stupnici, ale na to asi hlavu nemám. I když mám scan Rockové Gitary od Marka a tam je intervalům věnovaná dost velká část výkladu, takže na tom asi něco bude. Jako už tuším souvislosti mezi moll a dur stupnicema a tak, jenom bych nerad točil pořád jedno a nakonec zjistil, že je to k ničemu. Přišlo mi, jak říkal Sandon, že naučit se ty prstoklady vizuálně je rychlejší způsob, jak nějak postoupit, ale právě jde o to, jak je cvičit alespoň trochu efektivně. Jinak mě pobavil nixxovo názor, že je dobrý zpívat si nepřirozené stupnice. Jako určitě super postup, ale když jsem to zkoušel, tak bych vám to nepřál slyšet... :oD Ale je to asi o zvyku a cviku. Každopádně asi checknu nějak skloubit oba ty způsoby, jak vizuálně zapamatovat, tak i ty intervaly. Pokud by někdo měl ještě nějakou plodnou připomínku, nebo odkaz na nějakou knížku, web nebo video, který se tomuhle věnuje, byl bych vděčnej. Jako plánuju sehnat někoho, kdo by mi to dokázal podat osobně, ale v Plzni si asi všichni kytaristi svoje vědomosti moc střeží... Jinak díky za pomoc :)
Re:
No, to s těma intervalama nezní špatně, jako pak by asi nebyl problém se naučit jakoukoliv stupnici, ale na to asi hlavu nemám. I když mám scan Rockové Gitary od Marka a tam je intervalům věnovaná dost velká část výkladu, takže na tom asi něco bude. Jako už tuším souvislosti mezi moll a dur stupnicema a tak, jenom bych nerad točil pořád jedno a nakonec zjistil, že je to k ničemu. Přišlo mi, jak říkal Sandon, že naučit se ty prstoklady vizuálně je rychlejší způsob, jak nějak postoupit, ale právě jde o to, jak je cvičit alespoň trochu efektivně. Jinak mě pobavil nixxovo názor, že je dobrý zpívat si nepřirozené stupnice. Jako určitě super postup, ale když jsem to zkoušel, tak bych vám to nepřál slyšet... :oD Ale je to asi o zvyku a cviku. Každopádně asi checknu nějak skloubit oba ty způsoby, jak vizuálně zapamatovat, tak i ty intervaly. Pokud by někdo měl ještě nějakou plodnou připomínku, nebo odkaz na nějakou knížku, web nebo video, který se tomuhle věnuje, byl bych vděčnej. Jako plánuju sehnat někoho, kdo by mi to dokázal podat osobně, ale v Plzni si asi všichni kytaristi svoje vědomosti moc střeží... Jinak díky za pomoc :)