Produkty
Roland - Cube-60
Recenze:
Recenze : Roland Cube 60- Kategorie: ZesilovačeJaponský Roland je firma s obrovským záběrem v oblasti moderních nástrojů a aparatur. Kromě klávesových nástrojů proniká i do oblasti elektrických kytar a je celkem zajímavé jakou volí strategii. Pro kytaristy totiž vyrábí, skoro jako jediná firma, kytarové syntezátory. Dalším produktem jsou malá kytarová komba, přičemž velkým aparaturám jako jsou full stacky se vyhýbá.
|
Odolná konstrukce
Když se mi dostala do rukou "kostka" (rozměry cca 42x40x24 cm), přiznám se, že mnoho důvěry ve mě toto zařízení nevzbudilo a svým strohým designem mi kombo spíše připomínalo nějaké doplňkové otopné těleso, které si donesete tam, kde je zima a po zapojení do sítě máte pokojík za chvilku vyhřátý. Posuďte sami, jak na vás působí kombo z čelního pohledu, ze kterého vidíte pouze jakýsi bytelný děrovaný kryt? Vsadím se, že v obchodě s elektrickými přímotopy by zapadl mezi podobné přístroje. Že je to kytarové kombo, znalým napoví jen značka Roland a pak ovládací panel, který je umístěn na horní straně komba. Uvažoval jsem, co je to za módu umísťovat ovládání na horní stranu, neboť jsem jej viděl v poslední době u několika výrobců a sám bych uvítal raději klasické čelní umístění. Brzy jsem na to ale přišel. Kombo je maličké, svou velikostí bych ho tipoval tak na 30 W, tomu že produkuje 60 W se mi také moc věřit nechtělo. V podstatě je velikost komba dána velikostí reproduktoru, věřím že kdyby to šlo, udělali by ho v Rolandu ještě menší, jenže ono to už nešlo. A protože je reproduktor těsně pod horní stěnou, nešlo dopředu umístit ani ovládací panel. Jinak je kombo složeno ze tři centimetry silných desek, na které je nastříkána černá hrubozrnná hmota. Nejen rohy ale celé hrany komba jsou chráněny plastovými krytkami, takže celkově kombo vypadá velmi odolně. Kombo je téměř uzavřené, pouze mezi zadní stěnou a panelem s konektory je zhruba centimetrová mezera. Vzhledem k malé velikosti komba se zdá jeho hmotnost nepřiměřená. Je to však asi 15 kilo, takže váží stejně jako ostatní 60 W komba a navíc je dobře přenosné.
Funkce a ovládání
Cube 60 disponuje dvěma kanály označenými Lead (pro zkreslené zvuky) a JC
Clean. Netypický název čistého kanálu je převzat po slavném Rolandovském
zesilovači "JC-120 Jazz Chorus". U čistého kanálu lze zapnout funkci Bright,
která by měla zvuku přidávat na jiskřivosti.
Lead kanál nabízí volbu mezi devíti modely zesilovačů (Acoustic, Black Panel,
Brit kombo, Tweed, Stack, Metal, R-fier a Dyna-amp). Samozřejmě je zde možnost
nastavit si optimální Gain. Oba kanály mají nezávislé ovládání hlasitosti, zvuk
může být přibarven pomocí Equalizéru (výšky, středy, basy, presence) nebo na něj
lze aplikovat digitální efekt. Co se týče efektů, jak na podobných kombech bývá
zvykem, jsou možnosti nastavení minimální. K tomuto účelu slouží dva knoflíky,
přičemž jeden obsluhuje modulační efekty a druhý má na starost dozvuky. Když
vezmeme v úvahu, že Cube 60 nabízí šest typů efektů, musí být někde nějaká finta
a tou je multifunkčnost obou knoflíků. V krajní poloze ovladače pro modulace
jsou efekty vypnuty. Každá čtvrt otáčka přepíná mezi chorusem, flangerem,
phaserem a tremolem a zároveň mění jejich jeden parametr, kterým je rychlost.
Druhý knoflík funguje stejně pro efekty delay a reverb. Zapnutí efektů je
indikováno diodou u každého knoflíku, další dvě "ledky" ukazují, který kanál je
zapnut.
Zvuk
Jak je na tom kombo zvukově? Začnu od Clean kanálu. Zvuk zde byl čistý bez
zvláštních zabarvení, řekl bych "prostě standardní". Zajímalo mě co přináší
funkce Bright, která má přinést do zvuku onu jiskru. Při jednotvárném brnkání na
strunu a přepínání příslušného přepínače tam a zpět jsem už uvažoval, jak píšu
dopis do redakce, že přepínač byl zkažený, protože jsem žádný rozdíl ve zvuku
necítil. Jakmile jsem ale začal hrát něco rozumnějšího a razantněji brnknul do
strun, už to tam bylo. Hra měla o něco perkusivnější a zvonivější nádech, možná
by se ten rozdíl dal přiblížit stavu před a po výměně strun, i když to není
nejpřesnější. Jiskra ve zvuku byla o něco málo znatelnější na tenčích strunách.
Každopádně jsem tlačítko už pak nechal zamáčknuté. Další věcí, kterou jsem
porovnával byl čistý kanál versus Lead kanál s modulací Acoustic. Zvuk modulace
měl samozřejmě o něco blíž reálné akustické kytaře, byl zvonivější, trošku ví
posazen do basů a řekl bych, že neobsahoval některé středové frekvence, což však
nebylo na škodu. Zkoušel jsem hrát jednotlivé tóny i akordy, ale pořád jsem si
říkal, že jsou to prostě dva zvuky trošku jinak zabarvené. Až při hře prsty bylo
slyšet podstatný rozdíl, především když člověk brnknul na více strun více prsty.
Myslím si, že opravdová akustická kytara by ale zněla ještě trošičku jinak. Při
maximálních basech, větší razanci úderů a hře na krkový snímač však reproduktor
v určitých okamžicích "prděl" a to při minimální hlasitosti.
Pak už jsem se vrhnul na Lead kanál. Devět modulací musí uspokojit příznivce
každého stylu od metalu po country. Modulace byly vytvořeny podle reálných
zesilovačů (Fender Twin Reverb, Vox AC-30TB, Fender Bassman, Peavey EVH5150,
Mesa Boogie Rectifier). Každý zvuk se hodí k jinému stylu a metalové riffy jsem
si vychutnal opravdu nejvíc na simulaci Mesa Boogie. Crunchů a jiných nakřáplých
zvuků šlo vyloudit spousty při laborování s tlačítkem Gain. Trošku mě překvapil
Equalizér. Po natočení všech jeho knoflíků na "nulu" se prostě zvuk ztratil.
Skoro to zní logicky, že pokud odeberete výšky, basy a středy tak vám nezůstane
nic, jenže takto se přece zesilovače nechovají. Zjistil jsem také, že u
některých modulací jsou reakce na natočení některého z knoflíků téměř
neznatelné. Konkrétně u Rectifieru jsem změnu středů z maxima na minimum nijak
zvlášť necítil. Zvláštní modulací, která stojí tak trochu bokem ostatních je
Dyna Amp. Ta má fungovat tak, že reaguje na dynamiku hry. A opravdu tak funguje,
při lehkém brnkání na struny slyšíte čistý zvuk akordů, při silnějších úderech
se zvuk zkresluje. Je ale nutné mít stažený Gain, jinak vám to prostě hraje
zkresleně pořád. Způsob této hry je vcelku zajímavý a určitě vás na chvilku
chytí, otázkou je, zda lze něco takového provozovat v souhře s ostatními
nástroji, protože hrozí nebezpečí, že se bude v určitých chvílích vaše kytara
mezi ostatníma ztrácet.
Digitální efekty alespoň v té nejskromnější formě jsou vzhledem ke konkurenčnímu
boji už dneska nutnost (tedy nutnost výrobců je na komba dávat, ne nutnost
kytaristů je používat). Jako bonus k základním zvukům to není špatná věc, ale u
kytaristů s konkrétními požadavky nemohou uspět jednoduše kvůli nemožnosti
podrobnějšího nastavení. V mé oblíbené kombinaci pro sóla (zkreslení + chorus +
reverb) jsem vyloženě potřeboval jiné parametry chorusu, ale bohužel. Podobně je
to s phaserem a flangerem, ale ty se obecně používají méně než zmíněný chorus.
Poslední efekt tremolo bych úplně vyměnil za něco jiného (třeba auto-wah),
protože jeho využití je minimální. Pěkný sladký tón velmi vhodný pro sóla mi
pomohl vytvořit reverb, delay je na kombu krátký. Hodí se pro takové ty rychlé
"štěky", kdy brnknete pět tónů rychle po sobě a posloucháte ozvěnu. K pomalému
doznívání předešlých tónů, které vytváří tu správnou psychedelii potřebujete
kvalitnější delay.
Další možnosti
"Rolandovská kostka" nabízí ještě několik drobných vychytávek, ke kterým se dostanete přes konektory. Lze totiž připojit až tři externí pedály Boss FS-5U, kterými můžete zapínat modulační a dozvukové efekty nebo přepínat kanály. Tyto pedály si samozřejmě musíte dokoupit (ideální by byl trojitý footswitch přibalený ke kombu). Dojal mě však výstup na ladičku. Jedna "blbá" zdířka navíc ale k nezaplacení. Už žádné přepojování kabelu z komba do ladičky, když kytara neladí. Divím se, že to nenapadlo ostatní výrobce. Jak můžou být některé jednoduché věci užitečné....Výčet konektorů ale nekončí. K Cube 60 můžete dokonce připojit externí box (60W/8ohm). Signál z komba můžete poslat dál do mixu pomocí Line Out výstupu. Pokud chcete nahrávat, je ale lepší využít Recording Out, na kterém vám použitá technologie COSM namodeluje reproduktor, takže výsledná nahrávka bude znít věrněji. Škoda jen, že při takovémto nahrávaní vyřadíte skutečný reproduktor z provozu a tím zvuk z komba neuslyšíte. Jinak tento výstup použijte i pro sluchátka.
Komu, čemu
Tak komu kombo doporučit? Myslím, že podle hudebních stylů není třeba směřovat kombo nějakému zvláštnímu okruhu muzikantů. Kombo je univerzální a příznivce si najde na všech frontách. Překvapivě je i dostatečně výkonné, po odzkoušení není pochyb, že informace o 60W je pravdivá. Vzhledem k jeho velikosti a univerzálnosti bych já osobně využil jeho mobilních předností. Takže když je potřeba zajamovat s přítelem, do klubu, na chatu a taky do zkušebny. Zvukově je nutné mít na paměti, že je to tranzistor se vším všudy a žádné amp-modulace s tím nic nezmůžou. Ten kdo miluje zvuk lamp se tedy asi poohlédne po něčem jiném, pokud hledá hlavní aparát. Pokud ale potřebuje něco přenosného, náhradní aparát, nebo aparát do další zkušebny, pak se Cube 60 zavděčí i jemu. Pokud bych se měl vyjádřit k ceně, pak musím konstatovat, že je nastavená příliš vysoko.
Zveřejněno se souhlasem Music Store. Fotky z www.elderly.com