Produkty

Recenze a hodnocení produktů

Digitech - GNX3000

GNX3000

Digitech - GNX3000

kytarový procesor, rekorder
Kytarový procesor s rekordérem

Průměrné hodnocení uživatelů:

Celkové hodnocení:
9/10 (Počet: 1)
Ovládání:
8/10 (Počet: 1)
Spolehlivost:
9/10 (Počet: 1)
Zvuk:
8/10 (Počet: 1)
Vzhled:
10/10 (Počet: 1)
Cena:
6/10 (Počet: 1)

Recenze:

Recenze : Digitech GNX3000

Recenze : Digitech GNX3000

3.4.2006 - Kategorie: Efekty
Opravdu výkonná pracovní stanice, která kytaristům poskytne vše, na co si vzpomenou…
Pojen pracovní stanice si Digitech vyhradil již pro produkty z předchozí řady kytarových procesorů (GNX3 a GNX4) nejspíš proto, aby zdůraznil jejich výkon a univerzálnost. Koncepce kytarové pracovní stanice tedy pokračuje produktem GNX3000.

Pozn : Zatímco na oficiálních stránkách lze najít pouze GNX3000, na internetu se objevily zprávy a obrázky procesoru GNX2000 (tato skutečnost mi není zatím zcela jasná, zvlášť když jsou obrázky těchto produktů identické).


GNX2000 GNX3000

GNX3000 je podle některých znaků určitým pokračovatelem GNX4, především vizuálně si lze povšimnout, že ovládání je prakticky totožné. Tady nastaly změny spíš při přechodu z GNX3 na GNX4. Nadále samozřejmě platí, že „workstejšna“ je vlastně hromada stompboxů plus volume, wah a whammy pedál dohromady. K tomu všemu ještě zvuková karta :-).

Vzhled a provedení

GNX3000 má robustní konstrukci především díky plechovému šasi. Stejně robustně působí i výrazový pedál, který je rovněž z kovu. Povrch procesoru je stupňovitý, což umožňuje snadný přístup. Celkově bylo ovládání vylepšeno protažením přepínacích pedálů, které nyní zabírají větší plochu a tím se s nimi lépe manipuluje.
K ovládání parametrů efektů slouží matice s několika datovými kolečky, o výpis potřebných hodnot se starají dva displeje, dalším důležitým prvkem je hlavní datové kolečko pro práci se všemi možnými parametry a zbylá skupinka tlačítek má na starosti různé doprovodné funkce (např. ukládání presetů) a detailnější nastavování.
Výčet konektorů, které lze najít na zadní straně, je zbytečné uvádět, vše je zřejmější z obrázků takže jen zkráceně : stereo, midi, mikrofon, usb (některé vstupy/výstupy s potenciometrem pro nastavení úrovně). Potěší síťový vypínač, který mnoho výrobců z neznámého důvodu opomíjí.
Celkově získala GNX3000 svou černou barvou a líbivěji provedeným výrazovým pedálem zase o něco příjemnější design než GNX4.

GNX3000

Zadní panel s konektory

 

Ovládání

V tomto případě musím přiznat, že ačkoli jsem měl v ruce od Digitechu skoro všechno, tak právě u guitar workstationů už nejsem schopen, bez delšího zkoušení a případného pohledu do manuálu, odhadnout jak přesně se budou jednotlivé prvky chovat a jak budou ovlivňovat zvuk, případně funkci procesoru. Je to daň za univerzálnost efektu a spoustu možností, které efekt nabízí.

Už samotné pedály toho zvládnou spoustu. Od přepínání bank a patchů, přes nahrávání a přehrávání frází z externího zdroje, řízení nahrávání v nahrávacím softwaru na PC až po vypínání modulů v daném presetu, odskok do bypassu, aktivaci ladičky nebo výběr bicích patternů.

Práci je tedy třeba trochu nastudovat, nacvičit a třeba se i mrknout se do manuálu (o funkci procesoru hodně napoví i bloková schémata). Objemný manuál je naštěstí přeložen do češtiny.
Samozřejmě po čase se ovládání stane rutinou a člověk nakonec musí ocenit, jak účelně je ovládání vymyšleno.

Neodpustím si jednu perličku k ovládání, a sice tento postup : nastavíte si zesilovač jednoho kanálu. To samé uděláte na druhém kanálu, ale s odlišnými hodnotami. Tyto dva kanály zwarpujeme (zkřížíme) a dostaneme z nich nový hypermodel. Takových hypermodelů můžeme vytvořit víc a pak si ze dvou hypermodelů nawarpujeme další model zesilovače :-))))
To jen pro ilustraci, jaké psí kusy lze s GNX3000 vyvádět....

Zvuk

Už předchozí ilustrační příklad určitě nastínil, že zvukové možnosti GNX3000 jsou obrovské a to nejen použitím funkce Warp. Mimochodem ta už bylo použita na Digitech Genesisu3 a Digitech je snad jediná (pokud ne jediná, tak každopádně první) firma, která ji poskytuje.

Ale základem zvukových možností není funkce Warp, ale především rozsáhlá nabídka modelovaných aparátů, které mohou být kombinovány se škálou reproboxů. Právě reproboxy zde mají obrovskou váhu. Zatímco změnou parametrů zesilovače ubíráme zvuku zkreslení, ostříme ho nebo naopak zatemňujeme, ale základ zvuku zůstává stejný, tak změnou reproboxu nabývá zvuk zesilovače úplně jiných rozměrů. Při použití jednoho konkrétního boxu se line krásný šťavnatý středový zvuk, tak jiný box z něj udělá sypající se masu, nebo valivý hutný sound. Při tom všem lze ještě definovat rezonanci reproboxů. O další změnu zvuku se postará ještě modeling snímačů...

Jediná věc, která se z této mašinky nedá vykouzlit je dynamika, což se s ohledem na charakter procesoru (digitální modeling) dá předpokládat.

GNX3000 však neumí modelovat jen ampy, boxy a snímače, ale i krabičky. I zde jsou použity algoritmy simulující již zavedené produkty a věrnost zvuků je v tomto případě vysoká. Kupříkladu věrnost simulace Bossu MT-2 je maximální. GNX3000 oproti původnímu produktu sice nabízí jen polovinu knoflíků pro ekvalizaci zvuku efektu, ale potřebná barva se dá nastavit jinou fintou (např. ekvalizérem ampu.)

Příjemně jsem byl překvapen kvákadlem. To má rovněž několik módů, ve kterých může pracovat, nicméně zvuk „Cry“ byl opravdu nádherný. GNX3000 v tomto případě opravdu plakal, a prokváknutí bylo velmi zřetelné. Celý průběh kváknutí je ideálně synchronizován se zdvihem výrazového pedálu (ten je o něco větší než mají třeba Voxy) a kytarista si může s kváknutím opravdu pohrát, takže je na něm jestli nakonec rychle a ostře vykvákne, nebo bude zvuk připomínat spíš táhlý pláč.

Co se týče bicích patternů, zdá se mi, že na procesorech Digitech už se v tomto směru vytvořil určitý standard, tedy sada několika patternů do různých stylů. Patterny znějí dobře, možná by ještě chtělo vychytat, aby při přepínání, přecházel jeden rytmus plynule do druhého, ale nejsem si jistý, jestli něco takového v oblasti podlahových efektů vlastně někdo jiný poskytuje.

Přepínání patchů je řešeno malou fintičkou – zvuk procesoru se v momentu přepnutí na malinkou chvilku zeslabí, takže není slyšet žádné nepříjemné lupance, praskání či cokoli jiného. Jemné cvakání způsobují akorát datová kolečka při změně parametrů a to v případě, že je nevhodně volena hlasitost výstupu. Osvědčilo se mi nastavení vyšší hlasitosti na zesilovači než vysoká úroveň zasílaná z efektu. Drobná vychytávka, která by mě potěšila, je doznívání delaye z jednoho patche do druhého. Defaultně takto GNX3000 nastavena není, je otázkou zda to lze při nějaké podrobnější editaci změnit.

Nahrávání

GNX3000 jako následovník GNX4ky slouží zároveň i jako zvuková karta. Připojuje se přes USB a nahrávat lze pomocí softwaru Pro Track Plus, který je dodán jako příslušenství procesoru. Při nahrávání je opět důležité projít si vše, co procesor nabízí, aby jeho možnosti byly maximálně využity. To se týká především nastavení vstupů a výstupů, která lze následně různě kombinovat do několika stop v nahrávacím softwaru. Z GNX3000 totiž najednou můžeme nahrávat třeba kytaru zpěv a bicí...
Důležitá vlastnost je ta, že procesor umí se softwarem spolupracovat a pomocí jeho nožních pedálů lze spouštět některá funkce (typicky start/stop nahrávání), takže kytarista se obejde bez nepohodlné obsluhy klávesnice. Tato možnost je rozšířena ještě použitím externího foot kontroleru GNXFC.

X-Edit

Zpočátku mi nebylo zcela jasné využití editačního softwaru X-Edit. Proč složitě připojovat procesor k PC, když lze vše nastavit přímo na něm samotném ? Po instalaci X-editu se však můj názor radikálně změnil. Dostáváte totiž k dispozici rozhraní na editaci zvuku (presetů), které je nesrovnatelně pohodlnější než kroucení knoflíky procesoru. Všechny parametry máte krásně pod kontrolou, editace je rychlejší a jasná, protože například jedním kliknutím se vám rozbalí seznam všech amp modelů, ze kterých si můžete pohodlně vybrat.
Stejná nebo ještě větší výhoda nastává při editaci parametrů efektů. Tady krásně vidíte najednou jednotlivé bloky (delay, modulation,...) a nastavení jejich parametrů. Také ovládání funkce WARP dostává pomocí X-editu úplně jiný rozměr.
Provedené změny se okamžitě projevují i na samotném procesoru.
Moje doporučení zní : hned po zakoupení GNX3000 napojit k PC, zde komfortně vyzkoušet zvukové možnosti a připravit individuální patche, které už si kytarista na samotném efektu jen mírně doupraví v případě potřeby (třeba někde na koncertě)...

x-edit x-edit x-edit

Hodnocení

Závěrem musím říct, že GNX3000 (ale i předchozí „guitarworkstations“) jsou unikátní gear pro kytaristy. V jedné kastli se skrývá vše, co kytarista potřebuje a procesor mu poskytuje podporu ve vše, co by mohl při hraní potřebovat. Tedy maximální podpora v nabídce zvuků a možnosti jejich kombinací, univerzální ovládání (přiřaditelnost parametrů výrazovému pedálu), automatický bubeník, možnost přehrávání a cvičení s externími nahrávkami, možnost napojení dalších nástrojů na procesor (basa, zpěv). Velmi zajímavá možnost spolupráce procesoru s nahrávacím softwarem a pozice procesoru v podstatě jako konzoly určené pro nahrávání. Každopádně Digitech je jediná firma, která kytaristům nabízí takto komplexního pomocníka…
Oproti GNX3 a GNX4 však chybí na recenzovaném procesoru zabudovaný rekordér, který jsem si velmi oblíbil. Buď to souvisí s posunem koncepce guitarworkstationů směrem ke spolupráci s počítačem při nahrávání, nebo se rekordér objeví ještě na nějakém následném produktu.

Odkazy

Jiří Polášek
Diskuse k článku

Hodnocení produktu:

Celkové hodnocení:
9/10 - Líbí se mi celková univerzálnost efektu.
Ovládání:
8/10 - Ovládání složitější - souvisí s celkovou koncepcí přístroje. Nicméně je logické a účelné.
Spolehlivost:
9/10 - Kovové šasi dosává pocit spolehlivosti.
Zvuk:
8/10 - X zvukovývh možností
Vzhled:
10/10 - Líbivý design, lepší než v předchozích řadách.
Cena:
6/10 -