Produkty
Digitech - The Weapon (artist série)
Digitech - The Weapon (artist série)multiefektNavrženo podle zvuků Dana Donegana z Disturbed.
Průměrné hodnocení uživatelů: |
Recenze:
Recenze : Digitech The Weapon- Kategorie: EfektyNa vývoji této krabice se aktivně podílel kytarista Disturbed - Dan Donegan. S
jeho pomocí vložili inženýři Digitechu do krabičky několik charakteristických
zvuků, které by vám při poslechu písní Disturbed neměly uniknout...
|
Vzhled
Efekt je signature model a tím pádem nese všechny znaky výrobků pro tento
účel vyráběných. Podpis Dana Donegana, drobná malůvka a ruční, jakoby fixem
vytvořené, popisky knoflíků...
To, co ale činí efekt opravdu originálním je skvělá povrchová úprava. Efekt má
totiž "kovový" vzhled, který není žádnou imitací – kovová krabice je prostě jen
obroušena a zalakována, což je opravdu neotřelý design, zvlášť když úmyslně byly
v kovu ponechány stopy brusných kotoučů. Jinak je to klasika – provedení krabice
alá Boss včetně nášlapné plochy s pryží, pod kterou je ukryta 9V baterka. Čtyři
ovládací knoflíky s umělohmotnými krytkami, červená indikační dioda, konektor
pro napájení trafem, vstupní a výstupní jack. Tedy výstupní jacky jsou dva,
jeden pro připojení do mixu (obsahuje simulaci reproduktoru), druhý pro zapojení
do kytarového zesilovače – ale to je cesta, na kterou se Digitech vydal už u
X-série.
Už bych s popisem "pastvy pro oči" rád přestal, ale nemůžu – efekt je dodáván v
krásné potištěné papírové krabici. Po jejím otevření na vás na "čestném místě"
čeká efekt, ale také trsátko s grafikou charakterizující kapelu Disturbed.
Najdete zde také pěkné pouzdro na efekt a adaptér.
Funkce
The Weapon vypadá sice jako klasická krabička, ale v podstatě je to multiefekt. Ono vlastně už celá X-série od Digitechu byla v podstatě sérií multiefektíků tvářících se jako analogové krabičky. Jenže u nich to "multi" nebylo tak okaté, protože člověk měl prostě v jedné krabici několik delayů nebo distortionů nebo modulačních efektů. Weapon má však od všeho trochu. Samozřejmě ovládání tomu musí být podřízeno – máme tu spoustu efektů a jen čtyři knoflíky, proto jsou dva z nich univerzální (cntrl 1 a cntrl 2) a ovlivňují konkrétní parametry podle toho, v jakém se nacházejí módu – ten se volí knoflíkem "type". A pak tu máme ještě klasický "level".
Zvuk
Směsice zvuků, kterou nám Dan s Digitechem namíchali je fakt zajímavá :-). Vychází samozřejmě z toho co Dan opravdu používá a v letáku se dokonce dozvíte v které písni a na jakém místě daný typ zvuku můžete slyšet.
Především tady máme tři druhy zkreslení. Na první poslech každé jiné,
při delším poslouchání lze zjistit, že tam kdesi hluboko mají něco společného. A
začnu tím posledním z písně "Mistress" – jedná se o zvuk z krabice Metal Master
(že by Digitech? :-), kterou Dan na koncertech využívá, takže tady se zůstalo na
domácí půdě a firma se s přílišným vymýšlením nebo kopírováním specifického
zvuku nemusela trápit – prostě jednoduše zaintegrovala své již vymyšlené zvuky.
Jenže Metal Master je opravdu hodně variabilní krabice, ze které toho vytáhnete
fakt hodně – u Weaponu však minimálně chybí onen MetalMasterovský knoflík Morph.
Takže já bych to viděl tak, že Dan tenhle knoflík nechal někde na rectifierovské
poloze a tenhle zvuk si přenesl do Weaponu. Výsledné zkreslení je tedy tvrdé,
hutné, nekompromisní. Zkreslení z písně "Stupify" má jednoznačně více šťávy, ale
stále zůstává tvrdé a nekompromisní, možná méně houpavější v sekaných pasážích,
ale zase melodičtější v beglajtech. V žádném případě ani jedno z nich není
hevymetalově ukřičené, nebo jakkoli ubzučené či nepříjemně roztřepené. Obě
zkreslení lze upravit "kontrolními" knoflíky a to v oblasti výšek a basů. Já
jsem je měl oba stabilně vpravo, protože jinak jsem postrádal hutnost při menším
množství basů, nebo se mi zdál zvuk zahudlaný a neprůrazný.
Zkreslený zvuk je tu ještě jeden – opět vypůjčený ze skladby Mistress a to z
místa, kdy Dan při doprovodu stáhnul knoflík Volume na kytaře a získal tím
břitký sound. Rovněž v něm jde cítit stejný základ zkreslení (kdyby se tak
zkreslení stáhnutím volume zásadně změnilo – tak by to asi nebylo moc logické).
Třetím efektem v pořadí není ani flanger, ani chorus, nýbrž phaser. Ale celá ta záležitost s phaserem není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Funkce efektu je naprogramována tak, že si v klidu hrajete s phaser efektem (ten nemá žádné vyloženě specifické zabarvení), pak sešlápnete pedál a výsledkem je nájezd zkreslené kytary, jejíž zvuk se postupně zvyšuje od nuly až do konečné úrovně. Současně ale hrajete na čistý zvuk s phaserem, až do doby, kdy se rozhodnete s ním skoncovat a hrát jen zkresleně (povolíte sešlápnutí). Ve studiu tohle realizovali u skladby "Voices" samozřejmě smícháním dvou pasáží s různými kytarami, vám na to stačí jedna kytara a Weapon. Bez ohledu na možnost použití je tohle sympatický nápad, který by se dal využít mnohem častěji (v kombinaci rozličných efektů). Akorát výsledné zkreslení se mi zdá od všech ostatních typů přece jen odlišnější a bzučivější.
Následuje automatické kvákadlo, které klasicky reaguje kváknutím podle síly úderu do strun. Jeho chování lze ovlivnit změnou citlivosti a ataku, s barvou zvuku však moc hýbat nelze. Kvákátku také chybí ona "osobitost", kterou mají analogové krabice. Já sám jsem si našel pouze jednu polohu, kdy se mi zvuk kvákadla líbil.
Další efekt, kde se návrháři nenadřeli s vymýšlením něčeho nového je oktaver. Dan používá efekt Whammy od "jedné nejmenované" firmy a na základě této skutečnosti byla začleněna do krabičky možnost zdvojit si zvuk kytary pomocí oktaveru, který umí druhou kytaru posunout o dvě oktávy níž do basů ( to už hrajete s "virtuálním" basákem) nebo do výšek. Pomocí jednoho z knoflíků lze odfiltrovat původní nebo přidanou kytaru. Ve výškách má navíc zvuk zajímavý "mňoukavý" charakter.
Sitar simulator – tak to je zajímavost :-) Nezkoumal jsem, jak přišel Dan k tomu, aby simuloval zvuk tohoto asijského nástroje, ale na druhé straně žádná rarita to není – vždyť Danelectro vyrábí přímo krabičku Sitar Swami k napodobení sitáru určenou. Simulace sitáru je myslím v rámci možnosti vydařená. Skleněný pískavý zvuk má svoje kouzlo, je znát, že je odvozen od modulačních efektů. Nastavit si můžete výraznost efektu a jeho prostorovost, kterou má na starosti echo. Využití efektu ve větší míře bych nepředpokládal.
Trošku problematická je celková situace s hlasitostí – každý efekt je totiž jinak hlasitý, takže při přepínání je hned třeba hlasitost upravovat. Vlastně, při přepnutí efektu si musíte nastavit veškeré parametry, protože momentální poloha univerzálních ovládacích knoflíků vám sotva bude vyhovovat.
Hodnocení
A prokousali jsme se na závěr. Weapon je hodně specifický efekt, který byl prakticky vytvořen podle individuálních potřeb jednoho kytaristy. Ten navíc ve svém řetězci efektů používá komponenty jedné firmy – Digitech (Whammy, Metal Master). No a jak se shoduje váš vkus se jeho vkusem, to vám já neřeknu. Na jedné straně tu jsou pro vás přichystány zvuky, které už zásadním způsobem nezměníte. Na druhé straně koupí efektu získáváte kvalitní zkreslení, phaser, automatické kvákadlo a oktaver. Jako bonus je tu sitár. Z jiného pohledu to zase můžeme brát tak, že Dan a Disturbed jsou představiteli stylu (bojím se pojmenovat : alt-metal, nu-metal ?), který je momentálně „in“. Takže kytaristi, kterým se líbí tenhle moderní styl, by se právě se vkusem Dana Donegana mohli shodnout.
Zveřejněno se souhlasem Music Store