Produkty
Rocktron - Deep Blue
Recenze:
Recenze : Rocktron Deep blue chorus- Kategorie: EfektyNevím jestli věta „modrá je dobrá“ zlidovělo i v jiných strátech než v České republice, každopádně se tahle barva asi hodně líbila konstruktérům Rocktronu, protože jiné vysvětlení pro název této krabičky neznám.
|
ROCKTRON DEEP BLUE CHORUS
Nevím jestli věta „modrá je dobrá“ zlidovělo i v jiných strátech něž v České republice, každopádně se tahle barva asi hodně líbila kontruktérům Rocktronu, protože jiné vysvětlení pro název této krabičky neznám.
Krabička samozřejmě není z červéného plastu :-) , ale sešroubovaná z pechových dílů stříknutých modrozelenou metalízou. Kdo by to čekal, že? Výborná je ovšem její konstrukce. Zatímco většina ostatních firem (s výjimkou třeba Zoomu) produkuje krabičky prakticky stejného formátu, Rocktron se rozhodl pro nízkou konstrukci blížící se spíše čtverci. Snad by se to dalo srovnat se sporťákem, který má široká kola a snížený podvozek oproti továrnímu automobilu. Výsledek je ten, že jak sporťák tak i krabice od Rocktromu dobře sedí při zemi. Čtyři gumové obdélníčky v rozích spodní stěny navíc zabraňují proti klouzání po podlaze. O převržení krabičky na bok, když do ní kopnete, nemůže být ani řeč. Vrchní strana je zkosená a stupňovitá, tři plastové knofliky pro ovládání ve tvaru „kuřecích hlav“ jsou tak chráněny proti rozšlápnutí. K přepínání slouží jednoduchý „heavy-duty čudlík“. Vstup (6,3mm jack) z kytary se připojuje z levé strany a jeho vytažením se šetří baterie. Výstup do komba je vpravo a protože je efekt ve stereu jsou zde dva velké jacky. K napájení posluží 9V trafo, které už určitě někde doma máte, na koncerty si ale vemte 9V baterku, která se pohodlně zasunuje zespod, po odklopení plastové krytky. No a „nejkrásnější“ na celém efektu je modře a intenzivně zářící dioda, která indikuje zapnutí efektu.
Chorus je jeden z nejpoužívanějších efektů. V efektových smyčkách najdeme častěji jen distortiony, reverby případně delaye. Ve srovnání s ostatními modulačními efekty pak vede žebříček používanosti jednoznačně. Přitom narozdíl třeba od zkreslovačů, jsou mezi chorusy různých firem spíše jen menší, jemnější rozdíly ve zvuku. Ale i tak malé rozdíly mají na svědomí to, že někteří kytaristé nemají žádnou potřebu svůj otřískaný chorus ve smyčce vyměnit a dokonce při jeho poškození shánějí po bazarech stejný typ. Proto se nedá mluvit o tom, že na trhu je spousta téměř stejných efektů.
Deep Blue patří právě ke klasice. Žádné extra inovace zde nanajdeme, což je zřejmé už při pohledu na ovládácí knoflíky. Knoflík INTENSITY, jak je z názvu patrné, ovlivňuje intenzitu efektu, takže pokud je na nule, slyšíte stejný zvuk, jako kdybyste měli efekt vypnutý. DEPTH určuje množství modulace – hloubku, která se projevuje tím, že slyšíte, jak se zvuk houpe níže. No a posledním paremetrem je RATE (jindy označováno jako SPEED) což je vlastně rychlost modulace a projevuje se tím, že v dané periodě se zvuk zavlní tolikrát, kolik jste na ovladači nastavili.
Melancholické uspávající zvuky, která vás vybízejí ke snění, lze dostat z efektu pokud nepoužíváte zkreslení a hloubku i intenzitu modulace máte nastavenu skoro naplno, zatímco rychlost je minimální. Na tomto nastavení zní dobře jakékoli i bezmyšlenkovité či jenoduché vybrnkávání tónů, nebo jen líné střídání několika málo not. Samozřejmě i rozloženými akordy nic nezkazíte, to samé platí i o normálních akordech. Při větší rychlosti modulace už je trochu třeba uvažovat co a jak zahrát, aby se dostavil kýžený výsledek. Pokud stáhnete hloubku modulace na nulu, pak se z chorusu prakticky stává efekt mnohdy nazývaný tremolo, který rozvlní hraný tón nebo akord. V tu chvíli lépe vyzní pomalejší střídání akordů nebo tónů, jinak ani nemá efekt šanci vyniknout.
Trochu jiná situace nastává u zkresleného kanálu. Záleží samozřejmě na tom, s jakou míru zkreslení používáte. U hodně nakresleného zvuku jsem už zaházel s chorusem opatrně – vzhledem k tomu, že chorus vytváří i zdání lehce rozladěné kytary, používal jsem při hraní akordů spíše menší intenzitu i hloubku efektu. Opět lépe vyzněl takový způsob hry, ve kterém se střídaly akordy pomaleji. Větší hloubku a intenzitu jsem využiíval hlavně u sól, kde chorus pěkně spolupracoval s reverbem.
Publikováno se souhlasem Music Store